Børge A. Fagerli 

Børge er en av Norges mest fremgangsrike og sukessrike trenere. Han regnes som en av de mest kunnskapsrike innen trening og kosthold og har utviklet en rekke konsepter som blant annet myoreps og biorytmedietten.

 

Biorytme dietten

Kosthold20.02.2013177

Biorytme dietten. Hvis du titter inn på spisebordet til en typisk norsk familie i løpet av en dag, er det karbohydratrike frokostblandinger og brødmat som utgjør de første måltidene av dagen, mens senere måltider mot kvelden består av tunge måltider med m
Jula er den ene tiden av året da de fleste av oss legger alle tanker om diett i julestrømpen sammen med marsipangrisen. Min mening er så absolutt at man skal få lov å “kose” seg.

Tips og tanker om trening...

Trening29.06.2011294

Siden de siste artiklene fra meg har handlet om kosthold, feirer jeg min nylig overståtte bursdag med å skrive noen tips om trening. Enjoy!
Gløtter du inn på frokostbordet ved en gjennomsnittlig norsk husstand domineres det av kornprodukter og brødmat. Senere på dagen er det mektige og fettrike middager som gjelder.

Treningsprogram for nybegynnere

Trening05.01.2011501

Du som har lyst å begynne med styrketrening blir sikkert overveldet av alle de forskjellige programmene du finner på nettet. Her presenterer vi et enkelt program som vi anbefaler alle å starte på for å danne et solid fundament for videre utvikling.

Spis egg og få lavere kolesterol

Kosthold20.12.20102075

Enda en studie som gir en ripe i lakken til myten om at man skal kutte ned på inntaket av kolesterol for å redusere blodnivåene av kolesterol.
En forsøksgruppe med overvektige personer i 40-årene ble satt på et moderat kaloriunderskudd over to uker, og delt opp i to grupper. Den ene gruppa fikk sove i 8,5 timer hver natt, den andre i 5,5 timer.

Børge`s Søtpotet-kake

Kosthold17.09.20105

Jeg har igjen vært i det eksperimentelle hjørnet og snekret sammen en nydelig oppskrift, for tiden min favoritt i måltidet etter trening...
Har vektnedgangen stoppet opp? Føler du deg sulten, sliten og trøtt? Før eller siden vil de fleste på slanker'n oppleve disse følelsene. Men fortvil ikke - det finnes en løsning på problemet!
En viktig faktor når du skal sette opp et treningsprogram er valget av øvelser. Spør du ti forskjellige personer om de beste øvelsene får du gjerne ti forskjellige svar.
Studien varte i 6 uker, og det var ingen smågutter eller nybegynnere som deltok - førstedivisjons-spillere i amerikansk fotball ved et amerikansk college.
Det er populært med artikler som gir 10 enkle tips for hva du skal gjøre, så her er min versjon. Jeg har som kjent vanskelig for å fatte meg i korthet, men når jeg først publiserer artikler så er det alltid basert på solid forskning.

Børge`s pannekaker

Kosthold07.05.201013

Her hadde jeg tenkt på flere titler, både havregrynspannekaker, proteinpannekaker, eple- og bananpannekaker…men endte til slutt opp på den enkleste løsningen. Det viktigste er jo at de smaker godt!

Børge`s Vanilje-ris

Kosthold30.04.20105

Børge's Vanilje-ris er for tiden min favoritt-karbkilde, og jeg spiser det til 2-3 måltider hver dag akkurat nå.

Advanced Concept - Kosthold v2.0

Kosthold22.04.201012

Etter mer utprøving, dialog med "The Four Horsemen" (Martin Berkhan, Lyle McDonald og Alan Aragon), og lesing av flere studier har jeg kommet fram til v2.0 av Advanced Concept - kosthold.
Den klassiske feilen til alle de (oss) som ønsker for mye for fort er å trene for tungt, for mye, for hardt, for ofte... Riktig, jeg kaster stein i glasshus og er en av dem, så det å skrive denne artikkelen er den perfekte selvterapi for meg.

Koffein øker prestasjonsevnen

Kosthold18.03.2010619

Ny forskning om koffein som viser at koffein øker prestasjonsevnen særlig når du skal ta flere repetisjoner.

Kreatin - Naturens egen muskelbygger

Kosthold24.02.2010858

Kreatin er det best dokumenterte kosttilskuddet på markedet for økning av styrke og muskelmasse. Det er imidlertid mange misforståelser rundt hvordan det fungerer og hvordan det skal brukes. I denne artikkelen får du vite mer.

Nonlinear periodisering

Trening03.12.2009232

Enda en studie som føyer seg inn i rekken over bevis for at mer avanserte utøvere får bedre framgang når de varierer belastningsområder fra trening til trening. Det er gode grunner til at jeg har implementert denne modellen i Advanced Concept.

Advanced Concept - Kosthold

Kosthold23.11.20090

Du som har lest om og fulgt Health & Fitness Concept har fått slått i hjel mange inngrodde myter, og forhåpentligvis hatt mange lærerike og positive overraskelser bare ved å spise mer balansert og være bevisst på kroppens signaler.

P-piller kan hindre muskelvekst

Kosthold19.11.20095

Tidligere studier har vist at enkelte typer prevensjonsmidler for kvinner, avhengig av hormondose, hemmer proteinsyntesen i sener og bindevev.

Proteinbehovet gjør oss feite?

Trening25.08.20091

Som organisme behøver vi en viss proteinmengde for å oppbygging, vekst, restitusjon og normal funksjon. Proteinbehovet øker i stressituasjoner og mye fysisk aktivitet.
Bare innrøm at tittelen fristet deg til å lese videre... Men jeg må nok dessverre skuffe deg. Et sånt fenomen er like sannsynlig som jomfrufødsler og snøballer i Helvete.
Kjøttdeig er kvernet kjøtt som er et vanlig innslag i matlagingen. Det inneholder imidlertid ganske mye fett og de helsebevisste velger den langt dyrere karbonadedeigen for å spare kalorier.

MCT-olje gav bedre prestasjoner

Kosthold26.05.20091

Denne studien viste at daglig inntak av mediumkjedete fettsyrer (MCT) ga bedre prestasjonsevne og sparte glykogen til fordel for økt bruk av fett som energi.

Få større brystmuskler NÅ!

Trening14.05.2009652

Den tradisjonelle benkpressen kan være både en god og en elendig øvelse avhengig av din individuelle struktur, og jeg vil gå så langt som å påstå at skrå benkpress er mer en skulderøvelse enn den er for brystmusklene.
Jeg anser det som lite produktivt å jogge litt på tredemølla før du skal trene, enten det er styrketrening eller sportslige aktiviteter det er snakk om.
Her presenterer vi en rangering av de beste kosttilskuddene for deg som ønsker en sterk, veltrent og sunn kropp!

Vil du ha lange og slanke muskler?

Trening22.01.2009545

Et utsagn jeg ofte hører fra jenter er de vil ha lange slanke muskler, og derfor trener de kun med maskiner og lette vekter - for alle vet jo at hvis du trener med tunge vekter får du korte og store muskler, du blir en sånn "muskelbunt"!
Vi presenterer her en enkel, intuitiv og fleksibel kostholdsfilosofi som både vil være en livsstil og en metode for å få den kroppen du alltid har ønsket deg!