Jeg syns nesten hele dopingdiskusjonen (den gjennomgående her på TF) har kommet feil ut.
Vi diskuterer lovlighet, paragrafer, virkning og bivirkning. Denne diskusjonsplattformen fører ikke til noen ting.
Ikke avskrekker det unge fra å dope seg og ikke omvender det folk som allerede har satt første stikket.
Hva hvis vi snur litt på det?
Diskutere det etiske, fokusere på at det er juks i idrett, men en privatsak hvis du ikke konkurrerer.
Det er lov å drikke en whiskey hver dag, men ikke hvis du samtidig kjører bil etter å ha drukket... Lovlig i den ene forstanden, ulovlig i den neste.
Doping er lovlig i den ene forstanden men ureglementert, uetisk og umoralsk i den andre...
Hvis man hadde kjørt kampanjene og debattene over på det ubestridelige der, så kanskje det hadde vært lettere å endre holdninger også...
man får ikke endret holdninger med å diskutere paragrafer og bivirkninger.
Jeg er enig med deg i sak, Egil.
Hvis det bare var så enkelt at en holdningskampanje og litt debatt hadde vært nok, men det er det desverre ikke.
Du ser jo hva grunnholdningen til f.eks. Marius og andre på forumet er: "Who cares!"
Jeg er pessimist når det gjelder denne generasjon ungdom. Lei for å si det.
Folk gir rett og slett blaffen, på samme måte som i en del andre etiske spørsmål i samfunnet vårt. Ens kropp, utseende, karriere og suksess betyr mye mer enn å handle moralsk riktig.
Vi er egoister og selvdyrkere mange av oss.
Jeg tror det er én løsning på problemet:
Og det er ikke å kriminalisere dopingbruk. Det vil ikke hjelpe. Vi så jo hvordan det gikk når Stortinget vedtok ny lov om å kriminalisere sex-kjøp i Norge. Det har nesten virket mot sin hensikt.
Løsningen er at de store strongman- og byggerprofilene i Norge står fram og tar avstand fra doping. De har en enorm makt og påvirkningskraft på alle som ser opp til dem. Det er det eneste som vil hjelpe tror jeg. Merkelig nok har vi en tendens til å gjøre nøyaktig det samme som idolene våre, enten det er Dietmar, Owe Rytter eller Arild Haugen.
Men at dette noen gang vil skje - det tviler jeg på.
Vi vil aldri klare å få bukt med dopingbruken generelt, men vi kan sanksjonere dopingtatte i oranisert idrett enda hardere enn nå. Gjerne med utestengelse på livstid.