Skrevet av Emne: Bare trene armer og skuldre?  (Lest 20314 ganger)

Utlogget trevi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Bare trene armer og skuldre?
« : 23. januar 2011, 17:02 »
Hei.

Jeg har trent i litt over et år nå, og har trent regelmessig de fleste muskelgruppene i kroppen.. (armer/skuldre, bryst, rygg, mage og bein)

Men nå tenkte jeg å fokusere mest på armer og skuldre i en periode framover. Bare trene armer (triceps, biceps, skuldre, underarmer osv.) Er dette noe dere vil anbefale, og er det noe jeg burde tenke på før jeg begynner i såfall?

Også lurte jeg på om dere har forslag til noen gode skulderøvelser? Jeg pleier å ta skulderpress og millitærpress, er det noen andre gode øvelser dere også anbefaler?

Takk for svar.
Mvh Trevi

Utlogget Petemaister

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #1 : 23. januar 2011, 17:06 »
Hvorfor slutte å trene underkroppen? Vil anbefale deg å trene hele kroppen, ikke bare skuldre og armer.
Noen spesiell grunn til at du vil slutte med å trene underkroppen?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #2 : 23. januar 2011, 17:08 »
Ideen din er idiotisk. Hvorfor ikke trene alt og la alt vokse optimalt? Innbiller du deg at du trenger å begynne med spesialiseringsrutiner etter bare ett år med trening?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #3 : 23. januar 2011, 17:20 »
Dritkult! Hva med å bare trene den ene skuldra?

Utlogget Krabbatten

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #4 : 23. januar 2011, 17:26 »
Det er ditt valg, ingen kan stoppe deg i det. Hvis du vil se ut som en badeball balanserende på et par fyrstikker, så versegod Smiley
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget kimern1991

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #5 : 23. januar 2011, 18:51 »
Dritkult! Hva med å bare trene den ene skuldra?

HONNØR! haha genialt sagt
18år
174cm
70kg

Benk: 80kg (ikke maks)
Bøy: 100 x 7
Mark: 120 x 3

Mål juni

Benk: 100kg
Bøy: 130kg
Mark: 140kg

Utlogget stokka

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #6 : 23. januar 2011, 20:59 »
Hei Trevi

Først må jeg bare si, hva er poenget med å svare han så frekt Mr.LT og kimern1991? Noe av grunnen til at man er på et forum som dette er for å utveksle erfaring, kunnskap og få eller gi hjelp til andre. Ser ikke helt poenget med en slik oppførsel.

Uansett, kan vel stille litt av det samme spørsmålet som Petemaister, hvorfor vil du slutte å trene underkroppen?

Hvorfor vil du fokusere på akkurat armene og skuldrene?

Personlig vil jeg ikke anbefale å bare trene skulder og armer, fordi det ser mye bedre ut med en kropp hvor muskelgrupper står til samsvar med hverandre. Eksempelvis, det ser sykt dumt ut med stor overkropp hvis du har små lår og legger. Vil anbefale deg å trene helt kroppen! Det er selvfølgelig helt opp til deg hva du vil gjøre ! Cheesy
21 år
179 cm
93 kilo

Utlogget kimern1991

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #7 : 23. januar 2011, 21:55 »
Var da ikke frekk men okei:P Jeg bare sa at det var genialt saggt^^

Men jeg skjønner jo poenget, mitt tips er uansett 5x5 eller andre ferdige program med autoregulering:)
18år
174cm
70kg

Benk: 80kg (ikke maks)
Bøy: 100 x 7
Mark: 120 x 3

Mål juni

Benk: 100kg
Bøy: 130kg
Mark: 140kg

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #8 : 23. januar 2011, 22:06 »
Jeg gav bare et klart svar på første spm i innlegget hans

Utlogget Luke Skywalker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #9 : 29. januar 2011, 13:17 »
En ting er er å ha stor overkropp og små ben, men en mye viktigere ting ved å trene underkroppen er effekten det har på testosteron nivået i kroppen. Ved å stimulere flest mulig muskelgrupper så øker du den naturlige produksjonen av testosteron som er en av nøklene til muskelvekst. Dette er en av grunnene til at baseøvelser som knebøy, mark og benk er så effektive og anbefalte øvelser.

Hadde jeg vært trådstarter (og det har jeg muskelmessig sikkert vært en gang) hadde jeg satset på et 5x5 opplegg med baseløfta, og senere når styrken er økt betraktelig ta en revurdering av behov for spesialisering.

Avslutningsvis vil jeg si at du kan forvente deg en bedre framgang på skulder styrke og størrelse hvis du trener 5x5 opplegg for hele kroppen, enn hvis du bare trener skuldre som nybegynner. Når det gjelder skuldre så kommer du veldig langt med militærpress/hantelpress med strikt utførelse og litt fremoverlent/omvendt flyes for bakside skulder. Fremside skulder har jeg til nå fått stimulert mer enn nok med benk og dips.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #10 : 29. januar 2011, 13:25 »
En ting er er å ha stor overkropp og små ben, men en mye viktigere ting ved å trene underkroppen er effekten det har på testosteron nivået i kroppen. Ved å stimulere flest mulig muskelgrupper så øker du den naturlige produksjonen av testosteron som er en av nøklene til muskelvekst. Dette er en av grunnene til at baseøvelser som knebøy, mark og benk er så effektive og anbefalte øvelser.

Hadde jeg vært trådstarter (og det har jeg muskelmessig sikkert vært en gang) hadde jeg satset på et 5x5 opplegg med baseløfta, og senere når styrken er økt betraktelig ta en revurdering av behov for spesialisering.

Avslutningsvis vil jeg si at du kan forvente deg en bedre framgang på skulder styrke og størrelse hvis du trener 5x5 opplegg for hele kroppen, enn hvis du bare trener skuldre som nybegynner. Når det gjelder skuldre så kommer du veldig langt med militærpress/hantelpress med strikt utførelse og litt fremoverlent/omvendt flyes for bakside skulder. Fremside skulder har jeg til nå fått stimulert mer enn nok med benk og dips.


litt utenfor topicken men, hvor dokumenter er det at testosteronet øker av feks knebøy/mark? har du forskning?

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #11 : 29. januar 2011, 13:38 »
Makan til elendige svar i denne tråden! Selvfølgelig kan du trene kun armer og skuldre. Disse muskelgruppene vil da vokse seg større, og det som ikke trenes på kroppen vil krympe. Det med testosteron og baseøvelser er lite å bekymre seg for. Men hvis du ønsker å bli sterk i hele kroppen må du trene andre øvelser også.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Luke Skywalker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #12 : 29. januar 2011, 13:46 »
litt utenfor topicken men, hvor dokumenter er det at testosteronet øker av feks knebøy/mark? har du forskning?
Bare å stikke ned på Grønlandsleiret 4, 3. etasje og spørre etter Ali..han kan bekrefte det hele. Jeg lover azz.

Neida.
Saken er vel den at jeg har kommet over det en eller annen gang (eller flere) på diverse nettsider. Om det var linka til noe direkte forskning husker jeg ikke. Men det blir til at man leser, prøver ut. Funker det så beholder man det, gjør det ikke, prøver man noe annet.
Av egen erfaring hadde jeg ikke ordentlig framgang før jeg fokuserte på baseløfta og fremgang i de. Og så har jeg lest det jeg skriver over og har tatt det for god fisk som en forklaring på allround framgang i muskelmasse/styrke kontra 5 splitt kjøret jeg prøvde som nybegynner.

Hvis vi hadde klart å lure Beefcake inn her så hadde han kanskje avklart dette fra et vitenskapelig ståsted.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #13 : 29. januar 2011, 14:02 »
Bare å stikke ned på Grønlandsleiret 4, 3. etasje og spørre etter Ali..han kan bekrefte det hele. Jeg lover azz.

Neida.
Saken er vel den at jeg har kommet over det en eller annen gang (eller flere) på diverse nettsider. Om det var linka til noe direkte forskning husker jeg ikke. Men det blir til at man leser, prøver ut. Funker det så beholder man det, gjør det ikke, prøver man noe annet.
Av egen erfaring hadde jeg ikke ordentlig framgang før jeg fokuserte på baseløfta og fremgang i de. Og så har jeg lest det jeg skriver over og har tatt det for god fisk som en forklaring på allround framgang i muskelmasse/styrke kontra 5 splitt kjøret jeg prøvde som nybegynner.

Hvis vi hadde klart å lure Beefcake inn her så hadde han kanskje avklart dette fra et vitenskapelig ståsted.

jeg motsier ikke, syns selv at knebøy og eller markløft er ett must for alle å ha i programmet sitt!:) bare vært litt interessant å sett hvis det fins forskning *leite etter biffkaka!*

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Bare trene armer og skuldre?
« #14 : 29. januar 2011, 14:16 »
West et. al. Elevations in ostensibly anabolic hormones with resistance exercise enhance neither training-induced muscle hypertrophy nor strength of the elbow flexors. J Appl Physiol. 2009 Nov 12.
The aim of our study was to determine whether resistance exercise-induced elevations in endogenous hormones enhance muscle strength and hypertrophy with training. Twelve healthy young men (21.8 +/- 1.2 y, BMI = 23.1 +/- 0.6 kg(.)m(-2)) independently trained their elbow flexors for 15 weeks on separate days and under different hormonal milieu. In one training condition, participants performed isolated arm curl exercise designed to maintain basal hormone concentrations (low hormone, LH); in the other training condition, participants performed identical arm exercise to the LH condition followed immediately by a high volume of leg resistance exercise to elicit a large increase in endogenous hormones (High Hormone, HH). There was no elevation in serum growth hormone (GH), insulin-like growth factor (IGF-1) or testosterone after the LH protocol, but significant (P < 0.001) elevations in these hormones immediately and 15 and 30 min after the HH protocol. The hormone responses elicited by each respective exercise protocol late in the training period were similar to the response elicited early in the training period indicating that a divergent post-exercise hormone response was maintained over the training period. Muscle cross-sectional area increased by 12% in LH and 10% in HH (P < 0.001) with no difference between conditions (condition x training interaction, P = 0.25). Similarly, type I (P < 0.01) and type II (P < 0.001) muscle fiber CSA increased with training with no effect of hormone elevation in the HH condition. Strength increased in both arms but the increase was not different between the LH and HH conditions. We conclude that exposure of loaded muscle to acute exercise-induced elevations in endogenous anabolic hormones enhances neither muscle hypertrophy nor strength with resistance training in young men. Key words: testosterone, growth hormone, IGF-1, anabolism.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!