Skrevet av Emne: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?  (Lest 3626 ganger)

Utlogget Leetago

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« : 13. mars 2011, 21:07 »
Hei! woot

Skal begynne med glutamin, protein, og kreatin nå, og jeg ønsker størst mulig frigjørelse av insulin for å få mest mulig av dette ut i cellene. Hvilket karbohydrat bør jeg pumpe i meg før/sammen med tilskuddene? har et energipulver med maltodekstrin men føler ikke det er nødvendig å bruke penger på det, og lurer i såfall på hva slags mat mat jeg kan ha med på treningsstudioet som gir de riktige karbohydratene.

enkelt og greit: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?

Takker meget for svar  biggrin

Utlogget teek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 188
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 188

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #1 : 13. mars 2011, 21:17 »
spor
"Her er en vekt. Enjoy?" - glowee, 2011

Utlogget etn91

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 485
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 485

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #2 : 13. mars 2011, 21:19 »
..
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116330.0

Gammel treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102601.0


Det er fordi jenter som bygger muskler driter i gutter som måtte føle seg truet...de liker ordentlige menn! Wink

Utlogget Leetago

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #3 : 13. mars 2011, 21:24 »
Det har jeg gjort mye av Smiley Lot være å nevne det for å gjøre spørsmålet mitt så kort som mulig siden folk har klagd på dette før!

Har lest uttallige forskjellige meninger om dette så lurte på om det faktisk er noen fasit der ute Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #4 : 13. mars 2011, 21:28 »
Hei! woot

Skal begynne med glutamin, protein, og kreatin nå, og jeg ønsker størst mulig frigjørelse av insulin for å få mest mulig av dette ut i cellene. Hvilket karbohydrat bør jeg pumpe i meg før/sammen med tilskuddene? har et energipulver med maltodekstrin men føler ikke det er nødvendig å bruke penger på det, og lurer i såfall på hva slags mat mat jeg kan ha med på treningsstudioet som gir de riktige karbohydratene.

enkelt og greit: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?

Takker meget for svar  biggrin

Meningsløst. Insulin har ikke anabol virkning (for musklene) hos mennesker i de mengdene kroppen klarer å skille ut.

Det eneste insulin har en stor direkte anabol virkning for hos oss mennesker er fettlagring.



"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs. In people, it appears that it is possible to stimulate muscle protein synthesis by supplying exogenous amino acids alone while maintaining (using the insulin clamp techniques) basal blood insulin concentration at the overnight fasted level"

Experimental Physiology. 90.4 pp 427-436; January 2005


"In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis"
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/291/4/E729


"The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17956336


"if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis."
http://ep.physoc.org/content/90/4/427.long


"no rise in insulin availability is necessary for amino acids to stimulate leg (probably muscle) protein synthesis,"
http://www.physoc.org/publications/proceedings/archive/article.asp?ID=J%20Physiol%20558PC10


"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702344


"At insulin of <5 muU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS."
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/1/264S


Utlogget Leetago

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #5 : 13. mars 2011, 21:32 »
Der var noe jeg aldri har lest om før, takk for ny opplysning!  Smiley

Utlogget Leetago

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #6 : 13. mars 2011, 21:48 »
Må allikevel sitere fra iform.no

Skjønner ikke hvordan to kilder som tilsynelatende vet hva de prater om kan ha så forskjellige meninger.

"Det er karbohydratene som fører kreatinet til nye høyder, da det forbedrer opptaket av kreatin i musklene. Helst skal karbohydratene være en blandning av maltodextrin og glukose, for å gi minst mageirritasjon"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #7 : 13. mars 2011, 22:02 »
Må allikevel siter fra iform.no

skjønner ikke hvordan to kilder som tilsynelatende vet hva de prater om kan ha så forskjellige meninger.

"Det er karbohydratene som fører kreatinet til nye høyder, da det forbedrer opptaket av kreatin i musklene. Helst skal karbohydratene være en blandning av maltodextrin og glukose, for å gi minst mageirritasjon"

Du siterer en fem år gammel artikkel som bygger på utdatert broscience. Du trenger ikke høye insulinnivåer for at kreatinnivåene i musklene skal bli fylt opp.

Det jeg skrev ovenfor er for øvrig ikke min "personlige mening", men hva forskningen på området har vist og hva noen av verdens fremste forskere på området mener (som f.eks. Michael Rennie og Robert Wolfe).


Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #8 : 13. mars 2011, 22:08 »

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #9 : 13. mars 2011, 22:08 »
Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre. trådstarter vil vite hva slags karbohydratype han skal ta sammen med tilskuddene sine slik at de blir tatt opp raskest mulig. Han er ikke ute etter de anabole virkningene til insulin, heller deres evne til å transportere næring.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #10 : 13. mars 2011, 22:18 »
Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre. trådstarter vil vite hva slags karbohydratype han skal ta sammen med tilskuddene sine slik at de blir tatt opp raskest mulig. Han er ikke ute etter de anabole virkningene til insulin, heller deres evne til å transportere næring.

Meningsløst fokus på detaljer. Hvorvidt kreatinnivåene eventuelt blir fylt opp bittelitt raskere der og da har ikke noe å si, de vil bli fylt opp like mye uansett i god tid før neste trening.


Utlogget Leetago

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #11 : 13. mars 2011, 22:25 »
Det jeg skrev ovenfor er for øvrig ikke min "personlige mening", men hva forskningen på området har vist og hva noen av verdens fremste forskere på området mener (som f.eks. Michael Rennie og Robert Wolfe).

Nettopp det jeg skriver Smiley jeg pratet ikke om deg som kilde, men om disse personene du refererer til (Michael Rennie og Robert Wolfe), og deres meninger. vi bruker de samme ordene og jeg ser ikke hvorfor du argumenterer mot deg selv. Du ser på deres meningen og resultater fra forsøk som nettopp det riktige svaret, det tenkte du vel også for 5 år siden om den såkalte utdaterte brosciensen.


Dessverre er jeg ingen kostholdsekspert dog veldig (altfor) interessert i dette Smiley

Men der kom svaret mitt: at det ikke vil gi effekt å få max inn så fort som mulig. Tenkte dette var logisk (spes mtp protein/Glutamin) men da er det visst ikke det Smiley

Morsomt hvordan du bruker ordene "meningsløst" og "nonsence" i nesten hvert eneste innlegg her Beefcake, du er visst sjefen her ja Smiley

Men da takker jeg for meg så slipper jeg å dra med meg mer i baggen Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #12 : 13. mars 2011, 22:40 »
MrMuscle har forstått spørsmålet mitt. Cheesy

Nettopp det jeg skriver Smiley jeg pratet ikke om deg som kilde, men om disse personene du refererer til (Michael Rennie og Robert Wolfe), og deres meningen. vi bruker de samme ordene og jeg ser ikke hvorfor du argumenterer mot deg selv. Du ser på deres meningen og resultater fra forsøk som nettopp det riktige svaret, det tenkte du vel også for 5 år siden om den såkalte utdaterte brosciensen.


Dessverre er jeg ingen kostholdsekspert dog veldig (altfor) interessert i dette Smiley

Men der kom svaret mitt: at det ikke vil gi effekt å få max inn så fort som mulig. Tenkte dette var logisk (spes mtp protein/Glutamin) men da er det visst ikke det Smiley

Morsomt hvordan du bruker ordene "meningsløst" og "nonsence" i nesten hvert eneste innlegg her Beefcake, du er visst sjefen her ja Smiley

Men da takker jeg for meg så slipper jeg å dra med meg mer i baggen Smiley


Argumenterer mot meg selv? Den skjønte jeg ikke. Hvor gjør jeg det?

Jeg liker å forsøke fatte meg kort og konsist, og kan nok derfor oppfattes som noe usympatisk og frekk (særlig siden jeg ikke er så flittig med å bruke disse små smilende gule runde figurene i mine innlegg).

... og ja, for fem år siden var jeg langtifra like kildekritisk som det jeg er nå, og kjøpte jeg mye mer av det jeg leste her og der som hørtes troverdig ut.

Edit: protein/aminosyrer (glutamin er en aminosyre) vil ikke bli bygget inn raskere med mer insulin, og det var dette jeg svarte på i det første innlegget (prosessen hvor aminosyrer blir bygget inn (til proteiner) i muskler (og andre steder) er "proteinsyntesen").


Utlogget Leetago

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hvilke(t) karbohydrat(er) frigir mest insulin?
« #13 : 13. mars 2011, 22:58 »
Argumenterer mot meg selv? Den skjønte jeg ikke. Hvor gjør jeg det?

Jeg liker å forsøke fatte meg kort og konsist, og kan nok derfor oppfattes som noe usympatisk og frekk (særlig siden jeg ikke er så flittig med å bruke disse små smilende gule runde figurene i mine innlegg).

... og ja, for fem år siden var jeg langtifra like kildekritisk som det jeg er nå, og kjøpte jeg mye mer av det jeg leste her og der som hørtes troverdig ut.

Edit: protein/aminosyrer (glutamin er en aminosyre) vil ikke bli bygget inn raskere med mer insulin, og det var dette jeg svarte på i det første innlegget (prosessen hvor aminosyrer blir bygget inn er "proteinsyntesen").


Det merker jeg nå som du har mange spørsmål å svare på her i forumet. Så ung som jeg er lever jeg i en verden av disse gule fjesene, så ja det virker veldig som om du er ute etter å drepe med kommentarene dine Grin

Og alt om proteinsyntesen har jeg akkurat hatt om på skolen så jeg forstår mye av de grunnleggende prosessene der også Smiley

Men som sagt, da velger jeg å la være med å stresse på å få i meg de karbohydratene rett etter trening Smiley

Igjen, takker for alle responser Smiley Smiley Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!