KORTISON injeksjon!!!

<< < (3/3)

Baahh:
Ja, har hørt om sånne betennelsesdempende-greier.. Men mange som mener det kan føre til magesår og dødsfall, husker ikke hvor jeg har lest dette men.. Mener å huske at det sto at opptil 15.000. døde hvert år av dette....   ??? Kan det stemme?

spec:
Kortison kan fjerne problemet, og du er relativt sikker på å bli kvitt smertene. Problemet er at det er katabolt hormon,altså smertene og betendelsen, osv. blir fjerna ved å bryte ned det betente området - ikke fikse det opp.

hmm... lurer på om jeg klarte uttrykke meg rett nå... Anyway, finnes en artikkel, eller noe om dette på iform.no

leylas:
Skrev et laaaangt innlegg om effekt og virkning av kortison, men så ble det borte. Orker ikke skrive alt på nytt, men:
Kortison har mange virkninger bl.a. anti-insulin-effekt(økt blodsukker), fettnedbrytning og omdistibuering av fett fra ekstremitetene til trunkus(midt på kroppen), proteinnedbrytning, økt diurese(tisser mer), muskelsvekkelse, hindret opptak av Ca som kan føre til beinskjørhet ved langtidsbehandling, betennelsesdempende (svekker smertefølelsen, hinder vevsskade), svekket immunforsvar, hidrer allergisk respons, påvirker sentralnervesystemet så man føler seg bedre og øker appetitten.

Kortisonsprøyte i et ledd vil ikke ha alle disse generelle bivirkningene, pga at leddet er omgitt av en bursa(skjede) som hindrer kortisonet fra å komme ut i sirkulasjonen. Kortisonet hjelper bare på symptomene, ikke på årsaken.

Andre smertestillere som ikke er hormoner, er NSAIDs(f.eks. ibux og aspirin). Disse hindrer betennelsesreaksjonene på et høyere nivå, og er derfor ikke like effektive, men har samtidig færre bivirkninger.

Håper de hjalp litt...

Navigering

[0] Oversikt

[*] Forrige side