Skrevet av Emne: Spørsmål om benpress teknikk  (Lest 3764 ganger)

Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Spørsmål om benpress teknikk
« : 17. februar 2012, 00:04 »
Har hørt litt forskjellig når det kommer til hvor langt man burde gå ned med stanga på benkpress.

Hva er ideelt for økt styrke/muskel masse?

Var en stor fyr i dag som sa til meg at jeg ikke burde gå helt ned med stanga på grunn av at det ikke var en heldig posisjon for skuldrene.

Jeg prøvde å løfte slik han sa (stoppe ca. 5-6 cm over brystet), og merket at dette var lettere. Jeg kunne dermed bruke litt tyngre vekter enn ellers.

Så er det mer effektivt med en litt kortere løfte bane i benk med tyngre vekter enn full bevegelse?

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #1 : 17. februar 2012, 00:10 »
selvsagt er dette lettere, det sier seg jo selv! Kjør helt ned sånn det skal gjøres...ikke slik fjas...sjekk youtube

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #2 : 17. februar 2012, 00:21 »
Om øvelser fører til skader, er et empirisk spørsmål. Ingen øvelser trenes mer på treningssentre enn standard benkpress ned til brystkassa. Jeg kjenner ikke til mange skader som resultat av benkpress.

Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #3 : 17. februar 2012, 00:33 »
Så er det mer effektivt med en litt kortere løfte bane i benk med tyngre vekter enn full bevegelse?

Er mye mulig at man trener færre muskler med kortere bane, men mer de få man bruker?

Utlogget sviske62

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 476
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 476

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #4 : 17. februar 2012, 00:44 »
LES!!
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1386

når du trener benkpress SKAL stangen gå helt ned til brystet, med mindre du trener med kloss. Grunnen til at mange sier du bare tar til armene danner 90grader er fordi når du blir stor og ligger skikkelig på benken vil stangen berøre brystet ditt når du har en 90grader mellom vinkelen på overarmen og underarmen

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #5 : 17. februar 2012, 00:55 »
Avhenger veldig av hvor lange underarmer man har. De beste benkpresserene har typisk ganske korte armer. I tillegg så skyter de magen opp så stanga treffer brystet tidligere.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #6 : 17. februar 2012, 09:29 »
Det
LES!!
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1386

når du trener benkpress SKAL stangen gå helt ned til brystet, med mindre du trener med kloss. Grunnen til at mange sier du bare tar til armene danner 90grader er fordi når du blir stor og ligger skikkelig på benken vil stangen berøre brystet ditt når du har en 90grader mellom vinkelen på overarmen og underarmen

Det er vel ikke noe som heter skal. Ville ha kjørt helt ned for å få lik bane hver gang, men det sikkert ganske effektivt å trene med at du stoppe litt før kassa.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #7 : 17. februar 2012, 09:41 »
Å kutte tyngste delen av løftet er bare feigt uansett.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #8 : 17. februar 2012, 13:55 »
Å kutte tyngste delen av løftet er bare feigt uansett.

Hvorfor bry seg om feighet? Det som spiller en rolle er jo om det kan gi en treningseffekt å løfte tunge vekter. Er det feigt å ta push press i stedet for strikt press over hodet? Jeg tror mange har hengt seg mye opp i rådene fra steroidefylte kroppsbyggere som sier "it's not the quantity of the weight, it's the quality of the movement". Mange trenere vektlegger nå at faktisk er viktig å løfte tunge vekter. Så lenge det ikke fører til skader (og det er et empirisk spørsmål), så er det ikke noe galt med å trene en øvelse på en spesiell måte, selv om den er "feig".

Så er det mer effektivt med en litt kortere løfte bane i benk med tyngre vekter enn full bevegelse?

Er mye mulig at man trener færre muskler med kortere bane, men mer de få man bruker?

Kanskje, ja.

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #9 : 20. februar 2012, 11:27 »
quarter-bench ?

helt ned...alltid, når du ikke bruker klosser...
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #10 : 20. februar 2012, 15:17 »
Hvorfor bry seg om feighet? Det som spiller en rolle er jo om det kan gi en treningseffekt å løfte tunge vekter. Er det feigt å ta push press i stedet for strikt press over hodet? Jeg tror mange har hengt seg mye opp i rådene fra steroidefylte kroppsbyggere som sier "it's not the quantity of the weight, it's the quality of the movement". Mange trenere vektlegger nå at faktisk er viktig å løfte tunge vekter. Så lenge det ikke fører til skader (og det er et empirisk spørsmål), så er det ikke noe galt med å trene en øvelse på en spesiell måte, selv om den er "feig".


Hvis man er så redd for å skade seg i benken, kan man vel like greit kjøre push ups.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget torolav

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Spørsmål om benpress teknikk
« #11 : 28. februar 2012, 13:03 »
For informasjon om sunn (for skuldrene) teknikk i benkpress, søk på "so you think you can bench" og/eller "Dave Tate" på youtube.
Generelt:
* Albuene rett ut (overarm i 90 ° i forhold til overkroppen) og stanga ned mot halsen: stor belastning for skuldrene.
* Albuene nærmere overkroppen (overarm ca 45 ° i forhold til overkroppen) og stanga ned mot nederste del av brystbeinet: mindre belastning for skuldrene (samt sannsynligvis mulighet for tyngre løft)

En stopp før stanga berører brystet (som i kloss-benk, eller hva det heter) er vel en metode for å styrke spesielt triceps, og avslutning av løft, for de som konkurrerer med benkpress-skjorte.
Knebøy - 140/120 (pers/dagens form)
Benk -     140/120 (pers/dagens form)
Mark -     170/150 (pers/dagens form)
KV - 83 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!