Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 92944 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #60 : 01. mai 2012, 04:03 »
Ditt resonoment er ulogisk, om det skal være hensiktsmessig å gå inn med knærne bare fordi folk gjør det når det blir veldig tungt kan vi like gjerne be en nybegynner om å løfte alt for tungt, så kopiere stilen.
Er vel ikke helt bra for knærne, men jeg tror mange vil løfte mer når de går inn med knærne. Synes bluebearworkout sin forklaring hørtes fornuftig ut.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #61 : 01. mai 2012, 05:24 »
Er vel ikke helt bra for knærne, men jeg tror mange vil løfte mer når de går inn med knærne.
Kan du ikke prøve og underbygge dette med noe som helst framfor å så tvil rundt gode teknikk-tips. At du har sett vektløftere gjøre det blir alt for tynt.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #62 : 01. mai 2012, 09:21 »
Eric Heiden - verdensrekordene i bøy er ikke løftet med knærne inn for å si det sånn. Det er både ikke bra for knærne, og ikke bra for styrken.

http://www.youtube.com/watch?v=Dpbk6wITm0k#noexternalembed






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #63 : 01. mai 2012, 10:55 »
Garanterer ikke på at jeg har rett, men for meg er det et fornuftig resonnement at du går inn med knærne for å løfte mer. Spes nybegynner gjør dette, tror ikke de er sterke nok i muskulaturen på innsiden av låret og må ty til den sterke forsiden. Godt trente styrkeløftere er sterk på innsiden og passer alt for godt på knærne sine til å tillate dem å gå innover.

Gikk gjennom en del videoer av sterke squatere. Ikke mange som går inn med knærne, men ser en del som legger dem litt inn i den delen de sliter mest. Ikke noe godt bevis, men som sagt de har trent dag inn og ut for å ikke gå inn med knærne for å ikke feilbelaste knærne sine, så de har stor kontroll her. På videoen under synes jeg jeg ser antydning til litt knær innover på cyc.


http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=8MVLAgdeqBk

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #64 : 01. mai 2012, 11:46 »
Det som Heiden sier er jo ikke ulogisk, det er veldig logisk. Hvis en vektløfter i verdenstoppen på hvert eneste løft lar knærne gå innover når han løfter en eller annen øvelse så gjør dette at han løfter mer. Og hvis det gjør at han løfter mer så gjør det han sterkere. Simplifisert teknikkanalyse tilsier at man teoretisk skal ha knær rett over hæl sett forfra, så grunnen til større styrke med knær innover er nok en praktisk følge av enkelte muskler som er for svake. Utøveren har kanskje ikke vært bevisst nok på problemet, men det er ingen tvil om at enkelte altså løfter mer med denne stygg og farlige teknikken. Det er like liten tvil om at denne teknikken ikke er noe man skal trene seg opp til å mestre fordi det bryter med all logikk jeg i alle fall besitter mtp. kraftvinkler osv. Kreftene skal rett opp og ikke innover eller utover.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #65 : 01. mai 2012, 12:16 »
Garanterer ikke på at jeg har rett, men for meg er det et fornuftig resonnement at du går inn med knærne for å løfte mer. Spes nybegynner gjør dette, tror ikke de er sterke nok i muskulaturen på innsiden av låret og må ty til den sterke forsiden. Godt trente styrkeløftere er sterk på innsiden og passer alt for godt på knærne sine til å tillate dem å gå innover.

Nå skjønner jeg ingenting. Musklene på innsiden av lårene har jo nettopp den funksjonen at de fører knærne sammen :

http://www.exrx.net/Muscles/Adductors.html

http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipAdductors/LVStandingHipAdduction.gif

http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipAdductors/LVSeatedHipAdduction.gif

Så en vektløfter som fører knærne sammen bruker jo da blant annet styrken i adductors for å presse seg opp med knærne i den vinkelen. Det betyr at andre muskler involveres mindre, men jeg er ikke sikker på hvilke. Kanskje et eller to av hodene i quadriceps eller noe i gluteusområdet ?

Så en video av Arild Haugen som frontbøyer 200x9 på et strongman-stevne, og han hadde knærne ekstremt langt ut hele veien. Det så litt ut som sumo-markløft.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #66 : 01. mai 2012, 13:38 »
Det som Heiden sier er jo ikke ulogisk, det er veldig logisk. Hvis en vektløfter i verdenstoppen på hvert eneste løft lar knærne gå innover når han løfter en eller annen øvelse så gjør dette at han løfter mer. Og hvis det gjør at han løfter mer så gjør det han sterkere....Det er like liten tvil om at denne teknikken ikke er noe man skal trene seg opp til å mestre fordi det bryter med all logikk jeg i alle fall besitter mtp. kraftvinkler osv. Kreftene skal rett opp og ikke innover eller utover.
Det vil gjøre han svakere siden han aldri vil kunne rette opp svakheten, aldri vil kunne utnytte styrken i kroppens største muskel og alltid vil løfte med vinkler som er mer ugunstige enn nødvendig.

Ved å poengtere at kraftvinklene skal rett opp bekrefter du at å slippe knærne inn er dårlig teknisk, og dermed også at det Heiden sier er ulogisk.

God teknikk er hensiktsmessig teknikk over tid, ikke det som tilsynelatende fungerer der og da.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #67 : 01. mai 2012, 14:11 »
Prøve å formulere noen ikke altfor klønete setninger...

Jeg tenker automatisk at det er lurt at det fastsettes en universal definisjon på "god teknikk", "hensiktsmessig teknikk" og "optimal teknikk" før diskusjonen dras videre ut etter den evige usakelig malen for diskusjon som har en tendes til å bli fulgt her inne.
Forøvrig tenker jeg også at det er lurt å være sparsom med ord som "aldri" og "alltid", både fordi det ofte oppfattes feil og rett og slett er feil.

- Litt av poenget mitt er at man ofte diskuterer litt forbi hverandre.

Personlig erfaring:
Jeg har stort sett løfta med knærne frem og "inn" rett og slett fordi det er stilen jeg starte med fordi jeg strengt tatt ikke visste bedre og av flere grunner løfter mest med den stilen.
Jeg blir ikke automatisk sterkere ved å kjøre knærne mer ut, da hadde jeg selvfølgelig gjort det..målet mitt er jo tross alt å løfte mest mulig.
På sikt derimot har jeg tro på at ved å justere teknikken noe og mindre knevandring, få mer kraft fra hofta etc så vil jeg kunne løfte eneda mer. Men det krever mye jobbing, både med teknikktrening, tøying osv.

At det står forklart i en bok hva som er optimal løfteteknikk for å løfte mest mulig betyr ikke at det fungerer akkurat sånn i alle tilfeller i praksis. Hele poenget med å kompensere bunner jo ned i akkurat dette.
Har man en svakhet så vil andre muskler ta over den jobben som den egentlig skulle gjort og løftebanen vil kunne bli annerledes og sånn sett bli dårlig tekniks, alt ettersom hvordan men definerer god og dårlig teknikk.

Siden vektløftere nevnes gang på gang. De går jo ikke bevisst inn for å løfte så dårlig teknisk som mulig, og selvom alle? er enig om at knærne ikke burde falle for mye inn etc så er det faktisk det som skjer i praksis hos veldig veldig mange.

Enig i det Bluebear, og Gilberg og noe av det Eric sier.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #68 : 01. mai 2012, 17:55 »
På sikt derimot har jeg tro på at ved å justere teknikken noe og mindre knevandring, få mer kraft fra hofta etc så vil jeg kunne løfte eneda mer. Men det krever mye jobbing, både med teknikktrening, tøying osv.

Kontraksjonsvinkelen til gluteus maximus passer bedre til at knærne er fra hverandre enn til at de kommer sammen. Gluteus maximus strekker ikke bare ut hofta, den drar også knærne fra hverandre :

http://www.exrx.net/Muscles/GluteusMaximus.html

http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipAbductor/LVSeatedHipAbduction.gif

Man kan også se det av hvordan fibrene går på bildet :

http://www.exrx.net/Graphics/GluteusMaximusPosterior.gif

Min erfaring med å trene knebøy med opptil 100 kg er at også de ytre hodene av quadriceps blir mindre involvert når knærne føres sammen. Pluss noen småmuskler som jeg ikke vet hva heter. Nå har jeg lange lår, det kan ha noe å si. Jeg tipper at hamstrings som hjelpemuskel til gluteus også involveres litt forskjellig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #69 : 01. mai 2012, 18:14 »
Personlig erfaring:
Jeg har stort sett løfta med knærne frem og "inn" rett og slett fordi det er stilen jeg starte med fordi jeg strengt tatt ikke visste bedre og av flere grunner løfter mest med den stilen...
På sikt derimot har jeg tro på at ved å justere teknikken noe og mindre knevandring, få mer kraft fra hofta etc så vil jeg kunne løfte eneda mer. Men det krever mye jobbing, både med teknikktrening, tøying osv.
Så det du sier er at om du hadde fokusert på å holde knærne ut fra starten av så hadde du løftet mer nå og derfor hatt bedre teknikk?

Må nesten sitere Slux:
Ditt resonoment er ulogisk, om det skal være hensiktsmessig å gå inn med knærne bare fordi folk gjør det når det blir veldig tungt kan vi like gjerne be en nybegynner om å løfte alt for tungt, så kopiere stilen.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #70 : 02. mai 2012, 00:20 »
Kontraksjonsvinkelen til gluteus maximus passer bedre til at knærne er fra hverandre enn til at de kommer sammen. Gluteus maximus strekker ikke bare ut hofta, den drar også knærne fra hverandre :

http://www.exrx.net/Muscles/GluteusMaximus.html

http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipAbductor/LVSeatedHipAbduction.gif

Man kan også se det av hvordan fibrene går på bildet :

http://www.exrx.net/Graphics/GluteusMaximusPosterior.gif

Min erfaring med å trene knebøy med opptil 100 kg er at også de ytre hodene av quadriceps blir mindre involvert når knærne føres sammen. Pluss noen småmuskler som jeg ikke vet hva heter. Nå har jeg lange lår, det kan ha noe å si. Jeg tipper at hamstrings som hjelpemuskel til gluteus også involveres litt forskjellig.

Blir bare ren spekulasjon og kanskje et skudd i blinde: Når man drar knærne inn hjelper man kanskje glut å strekke i hofta? Jeg står ikke spesielt bredt når jeg løfter bøy og hvis jeg prøver å stå bredt føler jeg meg mye svakere og når jeg presser ut knærne føler jeg meg også svakere. Men jeg tro det er en treningssak. Blir du vant med å stå bredt blir du sterk i den posisjonen.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #71 : 02. mai 2012, 01:05 »
Jeg har lange lår så det er naturlig for meg å ha bred beinstilling. Men det er fristende likevel å presse sammen knærne på vei oppover.

Knepressing fører egentlig lårene bort ifra den naturlige kontraksjonsvinkelen til gluteus maximus, så den får ikke noe hjelp av det, men det finnes mange andre muskler i området som kanskje får det lettere ved knepressing.
En annen ting knepressingen gjør er å vri lårbeinet noe, og det endrer litt på måten musklene både på forsiden og baksiden jobber og også i hofteregionen.

Jeg så en høy og syltynn vektløfterdame på tv nylig som knepresset så hardt hun kunne i støt i EM. Hun var i toppsjiktet og løftet en del vekt. Jeg antar at hun hadde akkurat de musklene hun trengte og ikke noe mer og at hun hadde satset på å innarbeide den teknikken med vilje. Men støt etter "sitten" er mer som frontbøy med mindre bruk av gluteus så det er kanskje mindre å hente fra hofteregionen der. Jeg skulle tro at å innarbeide en normal teknikk i regulær knebøy burde ha mer framtid enn å gå inn for knepressing. I tillegg til at det er mer skånsomt for knærne !






Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #72 : 02. mai 2012, 01:36 »
Jeg har lange lår så det er naturlig for meg å ha bred beinstilling. Men det er fristende likevel å presse sammen knærne på vei oppover.

Knepressing fører egentlig lårene bort ifra den naturlige kontraksjonsvinkelen til gluteus maximus, så den får ikke noe hjelp av det, men det finnes mange andre muskler i området som kanskje får det lettere ved knepressing.
En annen ting knepressingen gjør er å vri lårbeinet noe, og det endrer litt på måten musklene både på forsiden og baksiden jobber og også i hofteregionen.

Jeg så en høy og syltynn vektløfterdame på tv nylig som knepresset så hardt hun kunne i støt i EM. Hun var i toppsjiktet og løftet en del vekt. Jeg antar at hun hadde akkurat de musklene hun trengte og ikke noe mer og at hun hadde satset på å innarbeide den teknikken med vilje. Men støt etter "sitten" er mer som frontbøy med mindre bruk av gluteus så det er kanskje mindre å hente fra hofteregionen der. Jeg skulle tro at å innarbeide en normal teknikk i regulær knebøy burde ha mer framtid enn å gå inn for knepressing. I tillegg til at det er mer skånsomt for knærne !







Høres mye mer fornuftig ut en mitt forslag Smiley

Utlogget c_gurd

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6


Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #74 : 02. mai 2012, 16:54 »
Snu filmen før du legger den ut på youtube Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!