Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 92938 ganger)

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #75 : 02. mai 2012, 18:08 »
Fortsetter knærne ut vs. inn-diskusjonen

Han her er stor tilhenger av å plassere føttene så rett som mulig samt presse knærne ut. Det fører til at man er i en mye mer stabil posisjon.

http://www.youtube.com/watch?v=46EDDftgFZI#noexternalembed&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=IAmO8AerhWY#noexternalembed&feature=player_embedded
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #76 : 02. mai 2012, 18:34 »
Du får et slags spenn i hoftene av det, men jeg vet ikke om det er så bra for knærne, det heller. Best å ha støttemuskulatur til å kjøre rein teknikk, tror jeg. Og som Gilberg er inne på, kreftene bør bidra oppover, ikke sidelengs. Ideelt sett. Men kontraksjonsvinklene til de store muskelgruppene stemmer ikke alltid helt med det idealet.



Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #77 : 02. mai 2012, 18:57 »
Det er ikke værre/bedre for knærne om du presser de ut eller holder de nøytralt. Men ved å presse dem ut får man det spennet du snakker om, man blir tight. Og dette hjelper for å presse kreftene oppover. Hvis kjernen ikke er tight når man kommer opp mot 90-95% kapasitet vil korsryggen være det første som svikter og det hjelper definitivt ikke.
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #78 : 02. mai 2012, 19:25 »
Det er ikke bra for kneet når låret peker i en annen retning enn foten peker, det skaper et vridningsspenn. Det er nødt til å skje hvis lårbeinet vris eller vrenges inn eller ut iløpet av bevegelsen. Du får ikke justert vinkelen på foten samtidig som du gjør det. Du kan tenke deg selv hva som kan skje hvis kneet er vridd samtidig som kroppsvekt pluss 100-200-300 kilo presser ned ovenfra.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #79 : 02. mai 2012, 20:00 »
Du har et godt poeng. Men sånn jeg ser på det er det forskjell på teori og hva som faktisk skjer i praksis.

Ved å presse knærne ut er man i en så mye sterkere bunnposisjon at "godene veier opp ondene".

http://www.youtube.com/watch?v=HfG0ykuWbnM#noexternalembed
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #80 : 02. mai 2012, 20:01 »
Og kanskje går det veldig bra, kanskje sier det pang en gang.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #81 : 02. mai 2012, 20:15 »
Ja kanskje det. Eller kanskje sier det pang en gang for deg når vektene blir for tunge og knærne kollapser innover og du sitter igjen med et røket korsbånd og ryggsmerter.

Vi kan godt være uenige men jeg ville ikke vært så rask med å avfeie andres meninger..

Smiley
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #82 : 02. mai 2012, 21:09 »
Mine tanker:
1.
Kommer knærne innenfor tærne blir det er stort bøymoment på kneleddet (momentet blir lik kraft ganger avstand bra fotsålen/ankelen og ut til kneet). Det er selvfølgelig ikke bra å utsette kneleddet for store krefter hver gang en trener knebøy.

2.
Man er sterkest der man trener. Trener man med knærne ut (i linje over tærne) så blir en sterkest der.

3.
Den beste teknikken er den man blir sterkest på sikt med. Med knærne langt inn/ut blir det store krefter på knærne man kommer i fare for å skade seg, ergo er ikke den bra for å bli sterkest på sikt.


Tror vi setter strek for knærne inn vs ut diskusjonen her, i all den tid at samtlige som trener knebøy seriøst er enige i at knærne skal ut er det ikke noe poeng i å finne opp hjulet på nytt igjen her, spesielt ikke når det er en video som har blitt lagt ut her uten noe svar.



Dette ser bra ut! Smiley Vanskelig å se fotplassering og knær når det er filmet så langt borte. Men du holder ryggen fint i bunn og det ser greit ut. Prøv å hold blikket fiksert på et punkt på veggen, få litt bedre rutiner på pusting og bøying, så det ikke blir så mye "vingling" underveis i settet.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #83 : 03. mai 2012, 01:43 »
Mine tanker:
1.
Kommer knærne innenfor tærne blir det er stort bøymoment på kneleddet (momentet blir lik kraft ganger avstand bra fotsålen/ankelen og ut til kneet). Det er selvfølgelig ikke bra å utsette kneleddet for store krefter hver gang en trener knebøy.

2.
Man er sterkest der man trener. Trener man med knærne ut (i linje over tærne) så blir en sterkest der.

3.
Den beste teknikken er den man blir sterkest på sikt med. Med knærne langt inn/ut blir det store krefter på knærne man kommer i fare for å skade seg, ergo er ikke den bra for å bli sterkest på sikt.


Tror vi setter strek for knærne inn vs ut diskusjonen her, i all den tid at samtlige som trener knebøy seriøst er enige i at knærne skal ut er det ikke noe poeng i å finne opp hjulet på nytt igjen her, spesielt ikke når det er en video som har blitt lagt ut her uten noe svar.



Skal ikke hisse meg for mye opp, men vi skal ikke stoppe diskusjonen her nå som vi har sjansen til å lære noe nytt. Jeg synes det er typisk; når de fleste mener noe, så må det være sanheten. Ikke rør ved "vedtatte sanheter". Vi MÅ ALLTID være åpne for nye ting. Dette må vi utforske videre!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #84 : 03. mai 2012, 01:55 »
Turnere som gjør øvelser i ringer vrir og låser leddene og henter stabilitet fra det, men det skjer med kroppsvekt som belastning. Kjører du knebøy med 50 kilo så overlever du nok det meste, men med totalvekt på flere ganger kroppsvekt så blir det noe annet.
Å presse knærne ut i knebøy blir litt som heng-stil i markløft, der vekta fiskes opp med bøyd øvre rygg og framlutende skuldre og så rykkes den tilslutt oppover lårene. Det letter belastningen på enkelte muskler og gir en slags stabilitet og det kan tenkes at en større vekt går opp på noe vis, men det er ikke noe lurt å trene sånn.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #85 : 03. mai 2012, 02:03 »
Som jeg tolker videonen over er det det viktigste at tærne ikke peiker utover, mens knærne kan peike noe utover.

Enig?

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #86 : 03. mai 2012, 03:49 »
Turnere som gjør øvelser i ringer vrir og låser leddene og henter stabilitet fra det, men det skjer med kroppsvekt som belastning. Kjører du knebøy med 50 kilo så overlever du nok det meste, men med totalvekt på flere ganger kroppsvekt så blir det noe annet.
Å presse knærne ut i knebøy blir litt som heng-stil i markløft, der vekta fiskes opp med bøyd øvre rygg og framlutende skuldre og så rykkes den tilslutt oppover lårene. Det letter belastningen på enkelte ledd og gir en slags stabilitet og det kan tenkes at en større vekt går opp på noe vis, men det er ikke noe lurt å trene sånn.
Det du snakker om her er en teknikk brukt for aa presse ut en ekstra kilo eller to paa maksloeft. Det kan ikke sammenlignes med denne diskusjonen.
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #87 : 03. mai 2012, 03:59 »
Som jeg tolker videonen over er det det viktigste at tærne ikke peiker utover, mens knærne kan peike noe utover.

Enig?
Enig. Optimal vinkel er 5-10 grader for føttene. De aller fleste vil ikke engang kunne klare å presse knærne utenfor føttene i en full knebøy uten å ha gjort strekkøvelser/mobilitet i et par uker først.

Ved å presse knærne ut vil man naturlig skifte tryket mer mot utsiden av foten i stedet for innsiden. Dette gir et sterkere og mer stabilt utgangspunkt. Man vil også bruke gluteus maximus i større grad.

Se disse videoene:
http://www.youtube.com/watch?v=HfG0ykuWbnM#noexternalembed

http://www.youtube.com/watch?v=LeBnV-816qc#noexternalembed&list=FLe5s64IeajCd6uUdQ3ey7sQ&index=30&feature=plpp_video
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #88 : 03. mai 2012, 09:14 »
Skal ikke hisse meg for mye opp, men vi skal ikke stoppe diskusjonen her nå som vi har sjansen til å lære noe nytt. Jeg synes det er typisk; når de fleste mener noe, så må det være sanheten. Ikke rør ved "vedtatte sanheter". Vi MÅ ALLTID være åpne for nye ting. Dette må vi utforske videre!

Tull og tøys, det finnes 100 gode grunner til å ikke presse knærne for langt ut eller inn, det fins enda ikke en god grunn til å gjøre det. Ikke vits i å forvirre nybegynnere med tull.

Blir for dumt om vi skal gå gjennom diskusjoner på alt mulig om igjen. Er det bra å sprette i benkpress? Er det lurt å krumme korsrygg i markløft? Etc. Har du noen gode grunner til at det er bra, gjerne post en tråd på det intill da så kan vi gjerne bruke tiden og energien vår på å faktisk hjelpe folk som legger ut knebøyvideoer her. Grunnen til at jeg er så streng er at du aldri bruker å gi deg når du først har fått for deg noe, uansett hvor gode motargument du får, og jeg gidder ikke å ødelegge en god tråd på det.

Dette er en tråd for deg som vil ha tilbakemelding på knebøyteknikken din. Legg inn video av et knebøysett, eller gi en konstruktiv tilbakemelding til en video her  Smile

For teknikktips, se her!

For de som er i tvil, her er en enkel skisse over kneet (øverst) og fotsålen til en person, sett forfra. Her tenker vi altså bare på sidebøyningen og ikke på krefter som kommer i andre plan. F vil da være kreftene fra kroppsvekt og fra vekten. Kneet er laget for å overføre krefter, men ikke sidelengs.

Men missforstå meg ikke - jeg mener det er viktig å presse knærne godt ut, men snakket om å skulle presse knærne inn i knebøy er helt bak mål.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #89 : 03. mai 2012, 11:09 »
Det er forskjell på å :

* plassere knærne godt fra hverandre og med lårene i linje med føttene

* i tillegg presse knærne ytterligere fra hverandre for å få et spenn i både knærne og hoftene og dermed en følelse av stabilitet i hoftene (det betyr egentlig bare at en del støttemuskulatur slipper å jobbe like mye gjennom bevegelsen)


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!