Hei, er veldig stressa nå, har en presentasjon som skal være ferdig til Imorgen. Går jo på kristendomskole, så blir litt arbeid med kristendommen..
Iallefall, jeg skal ha i oppgave om å sammenligne jødedommen med kristendommen i disse temaene:
Gudsbilde
Menneskesyn
Frelse
Himmel og evighet
Høytider og ritualer
Oppgaven er da å finne likheter med kristendommen og jødedommen på disse punktene..
Kan nok være veeeldig rart å stille dette spørsmålet på ett treningsforum, men jeg finner ikke noen andre steder...
Her er hva jeg husker:
Gudsbilde: Samme "fyren", men ikke fullt så evig dømmende i jødedommen
Menneskesyn: Jødedommen - alle er født gode Kristendommen - alle er vel egentlig født onde sånn i utgangspunktet - people are baaad!
Frelse: jødedommen er vel ikke så opptatt av den delen - ikke har mesias kommet ennå, og ikke skal han være "likestillt" med gud heller. Kristendommen - vel de er jo bittelitt opptatt av det begrepet.
Himmel og evighet: Jødene kommer vel også til himmelen/paradis men har vel ikke noe helvete annet enn litt straff om du har vært riktig slem i livet. I tillegg er de vel litt mer rause mht hvem som slipper inn i det aller høyeste (hva nå enn det måtte være å hige etter). Kristendommen - vel der er det himmel og helvete, og mest sannsyneligvis helvete for de fleste av oss slik vi lever og ånder.
Høytider og ritualer: Jødedommen - i bøtter og spann i det meste de foretar seg fra frokost til natt, i hverdag og i religiøse sammenhenger - sikkert litt avhengig av retning. Kristendommen - vel den kjenner du, og om jeg var religiøs hadde jeg foretrukket mindre stress jeg også
...jepp - ut og fiske! ...som Simon Peter!