Skrevet av Emne: PSMF - Helt ufarlig?  (Lest 10808 ganger)

Utlogget U-markert

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

PSMF - Helt ufarlig?
« : 08. juni 2012, 19:11 »
Heisann!

Vurderer å sette i gang med PSMF-diett i 2-3 ukers tid fra 20. Juni.

Har prøvd å sette opp et kosthold man kan følge, og det totale næringsinnholde kommer til å se noe sånn her ut:

Energi:   1670
Fett:   32.07
Karbohydrat:   12.48
Protein:   317.5

Med mine 106kg over 187cm sier at jeg har en BMR (det kroppen trenger for at funksjoner som hjertet osv skal fungere) på 2300kcal.
Er det forsvarlig å ligge på 1670kcal over 14-21 dager (da sett bort fra oppkarbings-dagene osv)?
Klarer ikke få i meg mer kalorier i form av proteiner tror jeg - ser det greit ut?

Måltidene er rent kjøtt i form av kyllingfilet og svinestrimler + 2 skyr.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #1 : 08. juni 2012, 19:15 »
Det er få fagpersoner på dette forumet, men erfaringer tilsier at dietten er harmløs på kort sikt. Eneste er kanskje vitamin/mineral mangel - men slikt er vel tatt i retningslinjene.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget josteinl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #2 : 08. juni 2012, 19:25 »
Uten at jeg betegne meg selv som em PSMF-proff, så vil jeg tro at dette skal gå helt fint!

Det at funskjoner som hjertet (som du selv sier) trenger 2300 for å fungere, tviler jeg på. Tror heller at basalforbrenningen din (total kaloriforbrenning ved fullstedig hvile i 24 timer) ligger på 2300 - altså, to vidt forskjellige ting.

Jeg gikk sist på PSMF i 10 dager for noen uker siden, da jeg ville kjapt ned i fettprosent. Jeg har selv en basalforbrenning på rett i underkant av 2200 kcal. Totalt på PSMF-dietten lå jeg da på ca 1300 kcal om dagen. Dette gikk helt uten problemer. Følte meg hverken slapp, ukonsentrert eller noe som helst.

PS! Husk mellommåltidene, nok vitaminer og mineraler, og ikke tren med for stor intensitet i denne perioden.

Lykke til! Smiley

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #3 : 08. juni 2012, 19:37 »
Jeg kjørte PSMF i ca. 7 uker med rundt 1000 kalorier til dagen. Lever enda. Smiley

Utlogget U-markert

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #4 : 08. juni 2012, 19:46 »
Flott! Tusen takk for svar.

Dere anbefaler det eller? Gode resultater? Eneste som "skremmer" meg litt er at det sikkert blir svært lite variert mat, og at jeg går jææævlig lei.

Frokost:
320g kyllingfilet /m agurk og paprika.

Lunsj:
300g svinestrimler /m tacokrydder.

Mellommåltid:
Skyr (160g)

Middag:
300g karbonadedeig /m salat, paprika, agurk

Mellommåltid:
Skyr (160g)

Kvelds:
300g svinestrimler /m tacokrydder og litt tacosaus.

Stort sett det her jeg ser for meg, så får jeg prøve å variere med litt krydder osv. Kan jo også ha noen dager hvor jeg unner meg en litt dyrere middag med fin biff f.eks.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #5 : 08. juni 2012, 20:15 »
Jeg er utdannet ernæringsfysiolog og ville aldri anbefalt denne dietten. Mannen som har utviklet konseptet har konsekvent gitt faen i å dokumentere påstandene sine og det finnes minimalt med god forskning rundt slike ekstremdietter.

Når det er sagt så sier du at du har tenkt å kjøre det i 2-3 uker. Det går helt fint, men kanskje ta en multivitamin/mineral tablet?

I tillegg burde du sjekke innholdet i tacokrydderet. Det er ofte mer karb der enn man skulle tro.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #6 : 08. juni 2012, 20:46 »
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook
Står ganske godt forklart i den boken. Du kan dog gjerne få lov til å utdype hva du mener er farlig med denne dietten, og legge ved gode kilder som dokumenterer det du sier. Det er prinsipielt ganske enkelt, du inntar kroppens essensielle næringsstoffer og trener korrekt for kaloriene.

Jeg er selv på vei til å bli utdannet ernæringsfysiolog og har benyttet denne dietten på meg selv, mange av mine klienter og har fra et praktisk og et teoretisk standpunkt ikke funnet noen problemer med å følge en slik diett over en begrenset tidsperiode ei heller har jeg sett noen begrunnelse til å ikke følge den over lengre tid basert på kroppssammensetning.

Eneste er at man må innta ekstra salt, vann og multivitamin / mineral i tillegg til å innta essensielle fettsyrer.

Om du har noen interessante observasjoner å komme med så hadde jeg vært veldig interessert i å høre mer om det, og ta det inn i mine vurderinger om bruken senere. At noe ikke er dokumentert er en ting, men det betyr ikke at det blir "feil" å bruke det.

Jeg fant iallefall
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2239650
"The protein-sparing modified fast is a safe and effective method for losing a large amount of weight relatively quickly. This diet should be used in combination with an exercise program, behavior modification and patient education. Caloric intake is in the range of 400 to 800 per day. Candidates for the diet should be generally healthy; they should have at least 40 lb to lose or be at more than 120 percent of their ideal body weight."

Og en del andre, som ikke jeg fikk tilgang til. Jeg skal være enig at det optimalt sett bør følges for de som har ekstra å gå på, men sett over et kortere tidsrom vil jeg neppe se noen negative effekter. Som sagt, jeg vil gjerne høre om du har noe annet håndfast å komme med slik at jeg kan ta det med i videre vurdering. Setter stor pris på eventuelt innspill du kommer med!

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #7 : 08. juni 2012, 21:55 »
Beklager lengden på dette. Det er heller ikke noe kritikk eller noe slikt, for vi er egentlig ganske enige.

Jeg antar at du svarer meg, men jeg klarer ikke se hvor jeg sier det er noe farlig med dietten. I tillegg kom jeg vel strengt tatt heller ikke med noen påstander som må dokumenteres. Det som derimot bør dokumenteres er påstandene til Lyle McDonald. Det gjør han ikke i boken du henviser til.

Dette står i boken:

"A note on references (or the lack thereof)

You might note that despite the title, I haven’t included scientific references in this booklet. There
are several reasons for this. The first is that I’m just astoundingly lazy. At this point in my life, I’ve read
so much research that trying to pin down references for even a smattering of what I’ve said gives me
anxiety attacks. The second is a simple realization of fact: the average book reader doesn’t care about a
list of scientific references at the back; they are unlikely to go look any of them up. At the same time, the
scientifically minded out there should be able to find the studies I’ve mentioned based on description
alone.
Finally, I’ve found that the people who don’t like what I have to say aren’t going to be swayed by
any references I provide anyhow. I could provide 600+ references (as I did for my first book) and
these morons will dismiss them out of hand because they either don’t like me or have some irrational
bias against whatever I’m writing about. Bottom line, I’m not bothering. If you desperately must have a
reference for something I wrote email me and I can probably dig it up. Or at least give you some
pointers on how to find it on Medline."

Dette er mildt sagt useriøst. Bruker du som ernæringstudent dette i en oppgave er det grunn nok til stryk.

I tillegg er typiske praktiske og teoretiske problemer knyttet opp mot ekstremdietter blandt annet:

Dokumentasjon av av kortvarig karakter (få gode studier som sagt, ikke noen særlig lenger enn 2 års. Jeg klarte ikke finne atikkelen du linket til. Abstract er null verdt om du ikke kan se etter konfunderende faktorer, metode, eksterne interesser etc. Gi meg link til hele artikkelen hvis du har den lett tilgjengelig)

Liten kunnskap om helserisiko på sikt, type HKS, Kreft, osteoporose, urinsyregikt.

Ofte i slike dietter så er det karboen som må vike. Slike dietter er assosiert med forstoppelse, diare, svimmelhet, kvalme, søvnproblemer og nyresten (forelesningsnotater..kan sende på mail om du vil).

Noe annet som er enda viktigere i denne situasjonene er potensielle konsekvenser av å anbefale slike dietter til personer bare fordi det har virket på dem selv etc over internett. Før en ernæringsfysiolog i det hele tatt vurderer å gi noen råd, spesielt i en slik skala som PSMF representerer, så bør det gjøres en kostholdsanamnese, medikamentanamnese, sosialanamnese, familieanamnese, samt kliniske og antropometriske mål.

Hvor smart er det egentlig å gi råd uten å ha god kjennskap til trådstarter og hans livssituasjon? Hvor gammel er trådstarter? Har noe spurt om det? Er han ferdig utvokst eller er han fremdeles i vekst? Man risikerer å anbefale et kraftig kaloriunderskudd på en gutt som kanskje er 16 år og ikke i nærheten av utvokst. Evt kan Trådstartert har et forvrengt kroppsbilde og et problematiske forhold til mat etc. Sier ikke at dette er tilfelle nå, men denne tråden er på ingen måte særlig unik.

"At noe ikke er dokumentert er en ting, men det betyr ikke at det blir "feil" å bruke det"

Nå er jeg litt lite nyansert, men du som ernæringsfysiolog skal være veldig forsiktig med å gi råd som ikke er dokumenterte. Vet ikke hvor langt du er kommet i graden din, men går noen på en smell grunnet et råd du har gitt, så kan du banne på at det smeller når det kommer frem at rådet ikke er basert på vitenskapelig dokumentasjon.

Du sier også "Jeg er selv på vei til å bli utdannet ernæringsfysiolog og har benyttet denne dietten på meg selv, mange av mine klienter og har fra et praktisk og et teoretisk standpunkt ikke funnet noen problemer med å følge en slik diett over en begrenset tidsperiode ei heller har jeg sett noen begrunnelse til å ikke følge den over lengre tid basert på kroppssammensetning."

Hva definerer du som "over lengre tid" i denne sammenhengen?

Utlogget believe93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 388
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 388

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #8 : 08. juni 2012, 22:04 »
Bare kjør på... Har selv gått på psmf i 7 uker, og nå er jeg i uke 8 på get ripped til eirik sandvik, en svært dyktig type her i norge... Som sagt, uke 7-9 i get ripped er psmf, bare med 5 morgenturer i uken, 2 intervaller, og to joggeøkter i moderat tempo. så om ikkje de usle psmf greiene ikke fungerer så vet jeg ikke..
18år

Jølster Handbakklubb
NM 2012 Junior 80+
5plass venstre 3plass høyre

A winner never quit, a quitter never win

Utlogget GunnarP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 208
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 208

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #9 : 08. juni 2012, 22:25 »
spro

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #10 : 08. juni 2012, 22:26 »
Bare kjør på... Har selv gått på psmf i 7 uker, og nå er jeg i uke 8 på get ripped til eirik sandvik, en svært dyktig type her i norge... Som sagt, uke 7-9 i get ripped er psmf, bare med 5 morgenturer i uken, 2 intervaller, og to joggeøkter i moderat tempo. så om ikkje de usle psmf greiene ikke fungerer så vet jeg ikke..

Psmf + morgenturer + 2 økter intervaller + 2 joggeøkter. Hvordan synes du dette funker med tanke på å bevare muskelmasse? Hvor lavt ligger du på kcal? Hvor lange er morgenturene? Lengde og intensitet på intervaller? lengde på joggeøktene?

Lurer siden dette hørtes ut som et skoleeksempel i overkill.

Edit: Er denne planen noe du har kommet frem til selv?

Utlogget believe93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 388
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 388

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #11 : 08. juni 2012, 22:29 »
Psmf + morgenturer + 2 økter intervaller + 2 joggeøkter. Hvordan synes du dette funker med tanke på å bevare muskelmasse? Hvor lavt ligger du på kcal? Hvor lange er morgenturene? Lengde og intensitet på intervaller? lengde på joggeøktene?

Lurer siden dette hørtes ut som et skoleeksempel i overkill.

Jeg ligger rundt 1500-1700kcal.. 30min morgenturer, intervaller 30sec av og på... 6 runder uke7, 8runder uke 8, 10 runder uke 9... Joggeøktene uke 7 :20min  uke 8:30min   uke9:40min...

Go hard or go home
18år

Jølster Handbakklubb
NM 2012 Junior 80+
5plass venstre 3plass høyre

A winner never quit, a quitter never win

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #12 : 08. juni 2012, 23:10 »
I den konteksten vi er her, så synes jeg du overtenker noe som egentlig ikke trenger å overtenkes. En uke på en slik diett vil aldri i noen omstendigheter påvirke en normal person, med normale funksjoner. Ei heller vil det påvirke noen kroppslige funksjoner i større grad. En ekstrem diett er som sagt en ekstrem diett og enkelte faktorer må bli tatt til hensyn, og er ikke noe man bastant går ut og anbefaler til en person uten å ha en god nok bakgrunn.. men at man skal bli så snever at man må overanalysere hvert aspekt i så stor grad vil ofte også virke mot sin hensikt.

Det er ikke snakk om at dette blir livsstil, men en 7 dagers eller 5 dagers PSMF diett er helt ufarlig og en 2 ukers PSMF diett brukes ofte i forbindelse med pre-operative forberedelser på overvektige individer. Jeg ikke sett noen ting som kan konkludere med noe negativt hos et normalt, sunt og oppegående individ til tross for at jeg alltid er betenkt når det kommer til kvinner i en viss alder i tillegg til å gi inngående informasjon om at dette ikke er noe man skal følge over lengre tid.

I riktig situasjon så vil jeg aldri kunne se for meg at du finner noe negativt om en PSMF diett, og ikke minst forskjellen på en 5 dagers PSMF diett og en 5 dagers suppediett.

Du er ikke tilfeldigvis en person som mener fullkorn er bra for alle, at mettet fett er negativt og at for mye protein vil syre vekk hele kroppen?

Du kan gjerne følge opp dine råd med gode studier, det gjorde jeg også en lengre periode, men du blir litt lei av å skrive det samme uten å få noen respons på det til tross for at ting er godt dokumentert. Noen ting fungerer regelrett i praksis, og i en normal situasjon vil være ufarlig. At man kutter karbohydrater i 5 dager har strengt tatt ingenting å si, men du kan for all del linke til studier som motbeviser at korte støt uten karbohydrat gir negative helseeffekter av betydning på sikt utenom tilpasningssymptomer på en lav-karb diett så skal jeg endre min stilling.

Setter stor pris på et solid innlegg iallefall, til tross for at jeg høres litt kald og hard ut, så setter jeg pris på alt du kommer med.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #13 : 08. juni 2012, 23:15 »
I en klinisk situasjon så blir det selvsagt noe helt annet, for å understreke det, men å bruke 2 timer for å gi et enkelt svar på akkurat det denne personen vil høre er egentlig ikke levbart i lengden. Har gått på den smellen mange ganger. Så da er det enklere å gi et kort konsist svar, og det er egentlig at PSMF ikke er farlig i en kortere tidsperiode.

Da snakker vi om personer uten NOEN helsemessige problemer, psykiske eller fysiske, har de nyrestein, problemer med thyroid hormoner, depresjoner, glemmer å innta elektrolyttene / ta tran / så vil det kunne påvirke negativt.. dog over en så kort tidsperiode så vil det ha minimalt å si. Så det vil vel være relativt, som alle ting, men en PSMF vil for DE fleste ikke være negativt med enkelte unntak. Da kan vi vel være enig, ;-).

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: PSMF - Helt ufarlig?
« #14 : 08. juni 2012, 23:47 »
Jo, takk det samme. Prøver ikke være kvass her heller hvis det virker sånn Cheesy

Vi er som sagt enig. PSMF er ikke farlig i en kort periode, men det var ikke det vi diskuterte. Jeg sier jo i mitt første innlegg at 2 - 3 uker er null problem. Jeg bare redegjør for hvorfor man ikke burde stole på kvasivitenskapen til Lyle, samt forsøker å svare deg med noen praktiske konsekvenser av å anbefale slike dietter over tid, samt over nett. Ettersom du spurte.

Derfor synes jeg du bommer på sak med de to første avsnittene dine. Du er på grensen til å tillegge meg noen meninger jeg ikke har også. Men det er bare pirk fra meg.

Det er allerede to stk som anbefaler trådstarter dietten basert på egne erfaringer, så poenget mitt står jo i aller høyeste grad. Det er mest dette jeg synes er skremmende og trist.

Angående det her med å dokumenter etc så kjenner jeg meg igjen. Treningsforum holder dessverre utrolig lavt nivå. Både forumet og en del artikler som blir publisert. Det er trist da mange mennesker tar alt for god fisk. I tillegg har mange en tendens til å høre det de vil høre uansett hvor mye man dokumenterer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!