Skrevet av Emne: Hva bør man spise/drikke rett etter trening  (Lest 9880 ganger)

Utlogget jumpersknee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« : 05. juli 2012, 12:53 »
Tenker da 5-10 min etter trening, og den første timen etter trening..

Er det noe man kan ta utenom protein/karbo pulver eller slikt som man får kjøpt på gymmet.. Hinter mer til noe man får på dagligvaren eller evt. har liggende hjemme?

Hvor mye må man ca. ha?

Hvilken mat/drikke inneholder myse protein? og hvilken inneholder kasein protein? Noen nettside på dette?

Takk! Smiley

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #1 : 05. juli 2012, 12:56 »
Du spør på en veldig ordentlig måte.. creds for det, samtidig klarer jeg ikke la være å bli irritert over latskapen din. Faen.

http://lmgtfy.com/?q=mat+etter+trening

Utlogget jumpersknee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #2 : 05. juli 2012, 12:58 »
OG, synes jeg leste en plass at kroppen tar raskere til seg flytende næring i stede for fast næring, spesielt etter trening.. stemmer dette ?

Utlogget jumpersknee

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #3 : 05. juli 2012, 13:08 »
takk for linken treningssnabben! det er alltid greit å lese slike artikler som dette, men jeg liker også personlige erfaringer og eksempler Smiley

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #4 : 13. juli 2012, 00:21 »
Tenker da 5-10 min etter trening, og den første timen etter trening..

Er det noe man kan ta utenom protein/karbo pulver eller slikt som man får kjøpt på gymmet.. Hinter mer til noe man får på dagligvaren eller evt. har liggende hjemme?

Du kan spise hva du vil. Du vil ikke få bedre eller raskere resultater av å spise noe spesifikt til en spesifikk tid etter trening, f. eks. proteinshakes, karboshakes, proteinbar, andre tilskudd, banan/riskaker etc vil ikke gi deg noe bedre resultater, det som vil ha noe å si for resultatene dine er hvordan du spiser igjennom dagen. Nok av proteiner er det viktigste. Spis før og etter trening, og med det mener jeg ikke 30 min før og 5 min etter, da mener jeg i timene før økta og i timene etter, dette er ikke noe must.

Hvilken mat/drikke inneholder myse protein? og hvilken inneholder kasein protein? Noen nettside på dette?

Myseprotein og kaseinprotein er de to forskjellig typene melkeproteiner, dvs at de finnes i melkeprodukter. Proteinene i melk inneholder ca 30% myse og resten kasein, mens ost, samt cottage cheese og kesam, inneholder kun kasein.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #5 : 13. juli 2012, 01:09 »
Jo, sånn var det Grin
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget aerobic

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #6 : 26. juli 2012, 01:28 »
Sjokomelk.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #7 : 26. juli 2012, 01:35 »
50 gram Proteinpulver og 70 gram riskaker mother fucker!:D Da blir du bygger!

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #8 : 26. juli 2012, 10:31 »
1) LES på nettet. ALT finner du der!

2) Myseproteiner og raske karbs etter trening is ur best bet! Finner ikke noen reine matvarer med et overtall av raske proteiner (myse), så kjør prottispulver. Raske karbs håper jeg virkelig du har en anelse av hva er (hvis ikke; les på nett). Spes. med tanke på at du driver med trening.

Så jævli mye latskap blant folk. No offence....
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #9 : 26. juli 2012, 11:24 »
Sjokomelk.

50 gram Proteinpulver og 70 gram riskaker mother fucker!:D Da blir du bygger!

Myseproteiner og raske karbs etter trening is ur best bet! Finner ikke noen reine matvarer med et overtall av raske proteiner (myse), så kjør prottispulver.

Som jeg skrev, det er ikke slik at du vokser mer av å spise spesifikke ting rett etter trening. Hvordan du spiser totalt iløpet av dagen er det som vil ha noe å si for resultatene dine. Raske carbs, riskaker, proteinshakes, sjokolademelk osv rett etter trening gir deg ikke noe bedre resultater, men du kan spise det etter trening, eller til andre tider av dagen, hvis du vil.

Raske karbs etter trening selv paa diett? Naar man ligger paa rundt 100g karbs om dagen er det lite kult at 40g av disse maa vaere raske karbs.

"raske carbs" og "trege carbs" har ingen relevanse om du er på diett. Det som vil ha noe å si for fettprosenten din er hvor mye du spiser og hvordan makrofordelingen din er, om du spiser raske karbohydrater vil du ikke gå ned i vekt saktere eller dårligere en om du bare spiser trege karbohydrater. Men du får ikke bedre resultater ved å innta raske carbs akkurat rett etter trening.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #10 : 26. juli 2012, 11:31 »
Som jeg skrev, det er ikke slik at du vokser mer av å spise spesifikke ting rett etter trening. Hvordan du spiser totalt iløpet av dagen er det som vil ha noe å si for resultatene dine. Raske carbs, riskaker, proteinshakes, sjokolademelk osv rett etter trening gir deg ikke noe bedre resultater, men du kan spise det etter trening, eller til andre tider av dagen, hvis du vil.

"raske carbs" og "trege carbs" har ingen relevanse om du er på diett. Det som vil ha noe å si for fettprosenten din er hvor mye du spiser og hvordan makrofordelingen din er, om du spiser raske karbohydrater vil du ikke gå ned i vekt saktere eller dårligere en om du bare spiser trege karbohydrater. Men du får ikke bedre resultater ved å innta raske carbs akkurat rett etter trening.

Hva man spiser etter trening og gjennom dagen har absolutt noe å si. Å påstå noe annet er bare svada. Raske karbs og prots etter trening tas naturlig nok raskere opp i kroppen. Etter trening er kroppen som oftest tappet for energi, og jo fortere man kan tilføre kroppen energi, jo raskere vil den starte restitusjonsprosessen. Selvsagt er det helheten av det man spiser gjennom dagen, uka, måneden osv. det viktigste, men rett mat etter trening er med på å optimalisere gevinsten av trening.

I tillegg har raske vs trege karbs etc. noe å si på fettlagring, da insulinnivåene spiller en stor rolle her......
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #11 : 26. juli 2012, 15:24 »
Hva man spiser etter trening og gjennom dagen har absolutt noe å si. Å påstå noe annet er bare svada.

Som jeg skrev, det som vil ha noe å si for resultatene dine er hvordan du spiser igjennom dagen. Og igjen; spesifikke matvarer/tilskudd inntatt rett etter trening vil ikke øke resultatene dine.

Raske karbs og prots etter trening tas naturlig nok raskere opp i kroppen.

Dette stemmer, men hvorfor er dette fordelaktig? Musklene vil respondere positivt på nok næring igjennom dagen, å få i seg spesifikk næring til akkurat rett etter trening vil ikke gi deg bedre resultater. Med mindre du trener helt fastende vil du ha massevis av energi og aminosyrer sirkulerende i blod fra før, under og etter trening, og selv om du trente helt fastende ville du fått akkurat den samme anabole responsen uansett når du inntok næring etter økten.

Etter trening er kroppen som oftest tappet for energi

Nei. Med mindre du trener ekstrem kondisjonstrening med flere økter daglig eller spiser svært lite eller ingen karbohydrater iløpet av dagen vil kroppen tappes for energi. En styrkeøkt forbrenner en beskjeden mengde glykogen, som ikke er av relevanse med mindre man spiser svært lite eller ingen karbohydrater. Og uansett om man tappet seg selv for glukogen vil man ikke få raskere resultater av å fylle opp glukonlagrene fort istedenfor å la de fylles opp på egenhånd fra maten du spiser senere.

jo fortere man kan tilføre kroppen energi, jo raskere vil den starte restitusjonsprosessen.

Nei, egentlig ikke. Restitusjonsprosessen går ikke fortere selv om du tilfører kroppen energi rett etter trening.

I tillegg har raske vs trege karbs etc. noe å si på fettlagring, da insulinnivåene spiller en stor rolle her......

Nei, det gjør det ikke. Raske vs trege karbs har lite å si på fettlagring, da insulinnivåene ikke spiller en stor rolle her.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #12 : 26. juli 2012, 23:06 »
Som jeg skrev, det som vil ha noe å si for resultatene dine er hvordan du spiser igjennom dagen. Og igjen; spesifikke matvarer/tilskudd inntatt rett etter trening vil ikke øke resultatene dine.

Dette stemmer, men hvorfor er dette fordelaktig? Musklene vil respondere positivt på nok næring igjennom dagen, å få i seg spesifikk næring til akkurat rett etter trening vil ikke gi deg bedre resultater. Med mindre du trener helt fastende vil du ha massevis av energi og aminosyrer sirkulerende i blod fra før, under og etter trening, og selv om du trente helt fastende ville du fått akkurat den samme anabole responsen uansett når du inntok næring etter økten.

Nei. Med mindre du trener ekstrem kondisjonstrening med flere økter daglig eller spiser svært lite eller ingen karbohydrater iløpet av dagen vil kroppen tappes for energi. En styrkeøkt forbrenner en beskjeden mengde glykogen, som ikke er av relevanse med mindre man spiser svært lite eller ingen karbohydrater. Og uansett om man tappet seg selv for glukogen vil man ikke få raskere resultater av å fylle opp glukonlagrene fort istedenfor å la de fylles opp på egenhånd fra maten du spiser senere.

Nei, egentlig ikke. Restitusjonsprosessen går ikke fortere selv om du tilfører kroppen energi rett etter trening.

Nei, det gjør det ikke. Raske vs trege karbs har lite å si på fettlagring, da insulinnivåene ikke spiller en stor rolle her.

Her har vi visst med en ignorant vattnisse å gjøre....
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #13 : 26. juli 2012, 23:18 »
Her har vi visst med en ignorant vattnisse å gjøre....

..jeg antar det er deg selv du sikter til ?
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Hva bør man spise/drikke rett etter trening
« #14 : 26. juli 2012, 23:24 »
..jeg antar det er deg selv du sikter til ?

I det norske språket plasseres "spørsmålstegnet" rett etter siste ord i et spørsmål. Her var du visst litt ignorant i forhold til din rettskriving Mr.
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!