Skrevet av Emne: Faste for å gå ned i fettprosent?  (Lest 2424 ganger)

Utlogget marmor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Faste for å gå ned i fettprosent?
« : 12. september 2012, 20:36 »
Jeg så en dokumentar på NRK her forleden, Schrödingers katt: Sult som medisin.

Der argumenteres det for at kroppen går inn i forskjellige faser når utsatt for faste. I fase 1 forbrennes både proteiner og fett for å skaffe energi. Deretter går kroppen inn i fase 2, hvor kroppen sparer på proteinet og forbruker av fettet. Når kroppen har brukt opp en del av fettet, så entrer kroppen fase 3. - da må man spise for å overleve.

Dette har man observert av pingviner og mus, og det spekuleres i at dette er en nedarvet mekanisme som finnes i alle dyr, også mennesker.

Er det annen forskning som støtter opp under dette, sett bort i fra det som presenteres i dokumentaren?

Fenomenet er forklart fra 33:40 min ca her; http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/863682/

Jeg anbefaler å se hele dokumenteren for å få med seg vinklingen i dokumentaren. Det er ikke reduksjon av fettprosent som er formålet her.

Utlogget Tiwas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Faste for å gå ned i fettprosent?
« #1 : 16. oktober 2012, 11:10 »
Var dette vekttrenende pingviner og mus? Hadde de som uttalt mål å bli klare for strandsesongen?

Personlig mener jeg at det er positive sider ved kortvarig faste, men over 36 timer tror jeg ikke du får mye ut av treningen. I dokumentaren du sikter til var det ikke akkurat topptrente atleter det var snakk om Wink

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Faste for å gå ned i fettprosent?
« #2 : 16. oktober 2012, 11:44 »
Kroppen trenger tilførsel av protein for å vedlikeholde vev, inkludert muskler. Får den ikke det så er den nødt til å kannibalisere vevet, den kan ikke bruke fettlagrene til å produsere protein. Den tar heller musklene enn vitale organer.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget TMWfan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Faste for å gå ned i fettprosent?
« #3 : 18. oktober 2012, 17:02 »
Hvis du har lyst å prøve deg på fasting, da anbefaler jeg "intermittent fasting". Der du faster i 16 - 20 timer også spiser du 1600 - 2400 kcals (kom an på kjønn/vekt/muskelmassen osv) mellom 4 til 8 timer.

Jeg faster fra klokken 18:00 til 14:00 neste dag, trener 6 ganger i uken og alltid før klokken 12 på tom mage. Det fungert meget bra for meg, jeg er godt på vei ned til 10% fett og har kun gått på IF i en måned.

Du kan lese mer om Intermittent fasting på:

www.leagains.com

Eller

www.Youtube.com/fastingtwins

Utlogget Tiwas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Faste for å gå ned i fettprosent?
« #4 : 19. oktober 2012, 09:15 »
Hvis du har lyst å prøve deg på fasting, da anbefaler jeg "intermittent fasting".

Det er litt viktig å få med at det er LeanGains-protokollen du snakker om. "Eat. Stop. Eat" er også intermittent fasting (IF), men med lengre faste som ikke utføres like hyppig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!