Skrevet av Emne: Gjør jeg det rett?  (Lest 3951 ganger)

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Gjør jeg det rett?
« : 14. september 2012, 13:37 »
Hei!
Er på den lange slankeveien. Er ca 1,78m og var ca 99,3kg 25 år (Nå ca 97,5kg etter 1,5 uke trening/diett).

Startet for nesten 2 uker siden, spiser nå små, så sunne måltid som mulig hver 3 time. Trener 3-4 ganger i uken. Enten sykling eller gåing/jogging utendørs+treningssenter på tredemølle. Trener ca 1 time hver gang. Forbrenner i snitt 300-650 kalorier hver gang.

Veide meg 4 Sept, var da 99,3kg, veide èn uke etterpå og veide da 97,5kg.
Har også hatt følelsen av å være sulten hele tiden. Dette har nå avtatt, og lurer på om kroppen begynner å venne seg til "dietten", eller spiser jeg for mye uten at jeg vet det..?

Mine måltid er som regel:
Frokost: 2 Skiver 7kornsbrød med enten koktskinke/servelat/makrell i tomat og glass ekstra lett melk.
Første mellommåltid: Eple/Pære eller èn skive med noe sunt pålegg.
Lunsj: 2 Skiver 7kornsbrød med vanlig pålegg
Andre mellommåltid: Eple/Frukt eller ei skive.
Middag: Kylling/Salat/eller annet vanlig måltid så sunt som mulig. (Ikke store porsjoner).

Brus er kuttet ned til kun halv liter lettbrus i helgen.

Gjør jeg dette delvis rett? Er litt redd for å gjøre feil, slik at jeg havner på gamle veier igjen..

Takker for svar!

Utlogget ArneBaron

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: Gjør jeg det rett?
« #1 : 14. september 2012, 13:44 »
Dette kommer garantert til å gi resultater - om du ikke sprekker vel og merke... Noe som er fort gjort med et så kjedelig kosthold hver bidige dag.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Gjør jeg det rett?
« #2 : 14. september 2012, 13:50 »
Skal du slanke deg? Eller forbrenne fett? Det er forskjell på slanking og deffing (forbrenne fett).

Slanking er en total vektnedgang, mens deffing går du ned men kun i fettprosent.

Skal du gjøre sistnevnte så bør du ha mer proteiner og fett for at du ikke skal miste muskelmasse.

Proteinrikmat er f.eks. kylling, fisk som laks, torsk, årret og tunfisk, egg, melkeprodukter som mager kesam og cottage cheese, melk for øvrig (men har også karb), kjøtt og karbonadedeig.

Legg inn mer av dette til hvert måltid så tenker jeg det blir bra.

Det er normalt å gå ned litt mye første uken. Du mister en del vann etc. Normal vektnedgang uten at du skal tape for mye muskelmasse er ca 0,5 kg i uken. Da er du "safe". Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Gjør jeg det rett?
« #3 : 14. september 2012, 14:31 »
Hovedsaklig slanke meg, er kommet altfor mye kosefett på kroppen. Var svært aktiv for 7 års tid siden. (Fotball, Karate+storsatsing innen roing). Så jeg har grunnlaget for en bra muskelmasse tror jeg.
Problemet er mage, dobbelthake og "love handles" og man boobs. Ellers er jeg ganske "fettfri". (tror jeg).

Spiser mye kylling, filèt, "kyllingburger" av kjøttdeig, noen salater og vanlig brødmåltid.
Skal bli flinkere med å spise fisk også, men er litt sushi av og til.(?).

Men hva er "normale" måltid for en som hovedsaklig vil slanke seg/gå ned i vekt.
Har som mål å egentlig vil nå ca 80kg igjen, som jeg veide for 7-10 år siden.

Men, hva med det med sulten? Var til å begynne med sulten nesten konstant, selv nesten rett etter et måltid. Nå er jeg ikke like sulten, men spiser igrunn ca samme dietten.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Gjør jeg det rett?
« #4 : 14. september 2012, 14:39 »
Men jeg vil anfeale deg å forbrenne bort fett isteden for å bare gå ned hvis du skjønner hva jeg mener. Du kan fremdeles se "lubben" ut på 80 kg også dersom du ikke har gått ned så mye i fettmasse.

Et normalt måtlid til frokost er f.eks. 80g havregrøt og 1 proteinshake.

Lunsj: 50g ris og 150g laks eller kylling.

Sulten må man bare prøve å takle. Du kan drikke f.eks. en del Fun Light for å dempe sultfølelsen eller suget etter noe søtt.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Gjør jeg det rett?
« #5 : 14. september 2012, 15:23 »
Men jeg vil anfeale deg å forbrenne bort fett isteden for å bare gå ned hvis du skjønner hva jeg mener. Du kan fremdeles se "lubben" ut på 80 kg også dersom du ikke har gått ned så mye i fettmasse.

Et normalt måtlid til frokost er f.eks. 80g havregrøt og 1 proteinshake.

Lunsj: 50g ris og 150g laks eller kylling.

Sulten må man bare prøve å takle. Du kan drikke f.eks. en del Fun Light for å dempe sultfølelsen eller suget etter noe søtt.

Takk for tipsene! Lunsj blir litt vanskelig å følge på den måten du sier, da vi har kantine på jobb, men holder meg til grovskiver med vanlig pålegg der tror jeg.

Hvordan skal jeg "forbrenne" bort fettet da? Holder det ikke med vanlig trening, må mer styrketrening osv til?

Ang havregrøten, oppvarmet/kald med melk eller vann?

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Gjør jeg det rett?
« #6 : 18. september 2012, 13:41 »
Er da inn i min 3 uke, og synes ting får fint. Har veiing ikveld.
MEN, har regnet ut at mitt dagsbehov for kcal om dagen er på ca 3200kcal (Kan det stemme?) Og isåfall, har jeg regnet ut ca hvor mye jeg får i meg om dagen - trening osv, så skal jeg ligge på iallefall 1500kcal i underskudd om dagen. Dette har vel gått bra enstund, men nå kjenner jeg at jeg blir trøttere og har mindre energi enn tidligere. (Er kanskje bittelitt forkjøla også). Har, enda, ikke vært plaget med hodepine el lign. Alt er som ellers normalt Smiley

Er dette normalt under en slik diett/slanking, og hva kan jeg gjør for å få litt mer energi uten å gå helt av på kcal..?

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Gjør jeg det rett?
« #7 : 18. september 2012, 13:52 »
Hei igjen.

Ang. lunsj så kan du enkelt lage dette i dagen i forveien (matpakke) så tar du bare den inn i mikroen og varmer på jobb.

Du bør legge inn kardioøkter for å frobrenne fettet, enten før frokost om morgenen eller etter styrketrening. Eller begge deler. Men du kan starte med en av delene og trappe opp etterhvert Smiley

Havegrøten varmer du opp enten i mikro eller i kjele. Den blir nok en god del bedre på smak med melk. Bruk gjerne også litt sukrin på, evt. banan og blåbær også for ekstra smak, samt kanel Smiley

3200 kcal nok stemme meget bra med f.eks. 4 treninge. Dette er bare en generell pekepinne og kan justeres opp og ned i forhold til egen metabolisme.

Hvor mange kcal sier du at du ligger på hver dag nå? Hvis du ligger for lavt på karben så kan det ende du blir slapp, sliten og trøtt.

Det du kan gjøre er i 3 dager å spise 500-1000 kcal ekstra bare for å toppe og "lure" kroppen til å øke forbrenningen ytterligere. Samtidig som du vil få mer overskudd igjen de 3 dagene.

Du må aldri gå for lavt ned på kcal, øk heller kardioen dersom ting stopper litt opp.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Gjør jeg det rett?
« #8 : 18. september 2012, 19:54 »
Takker for svar! Er jo ganske ny på dette, så jeg prøver meg frem og ser hva som ikke funker osv, samt prøver noen av tipsene som dere kommer med! Smiley

Hadde veiing ikveld, etter en meget grei treningsøkt. 7km sykling (Tur retur treningssenter). 6,3km på romaskin+litt styrketrening. Veide meg nå isted, og var nå på 94.7kg, forrige tirsdag var jeg på ca 97.5! Vil si dette er bra jeg..? Håper bare vekten fungerer slik den skal Wink

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Gjør jeg det rett?
« #9 : 18. september 2012, 19:59 »
3 kg ned på en uke. Det er litt mye. Men spørs også hvor lenge du har vært på diett. Det kan være at du har mistet en del vann, men et tips for å få mest stabile og korrekte veiinger er å måle deg på fredager, før frokost og etter at du har urinert. Det kan være store variabler ute å går når du veier deg etter trening. Drukket mye (mye i magen), svettet mye, spist mer/mindre etc.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Gjør jeg det rett?
« #10 : 18. september 2012, 20:02 »
3 kg ned på en uke. Det er litt mye. Men spørs også hvor lenge du har vært på diett. Det kan være at du har mistet en del vann, men et tips for å få mest stabile og korrekte veiinger er å måle deg på fredager, før frokost og etter at du har urinert. Det kan være store variabler ute å går når du veier deg etter trening. Drukket mye (mye i magen), svettet mye, spist mer/mindre etc.
Det skal jeg prøve å starte med Smiley Ja, regner med at det er endel vann som har "gått ut". Siden fettet på magan har blitt slappere, var mye mer "est" ut før. Jeg går på "diett" så og si hele tiden, eller iallefall prøver å spise sunt å regelmessig+ikke overspise.

Men skal gå til innkjøp av proteinpulver tenkte jeg, noen tips?

Utlogget NorWolf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Gjør jeg det rett?
« #11 : 18. september 2012, 20:57 »
Tenkte jeg bare måtte hive meg innpå her og si at det høres ut som du gjær en bra jobb med dieten, fortsett sånn, selv sliter jeg med og vite hva som er "mye/lite" nok per måltid, spesielt ettersom at jeg alltid har vært lubben til tross for små måltider og relativt god aktivitet.

Må også bare takke "Number1" for svarene han gir her, flere ting her som jeg har lurt på i lengre tid uten og ha fått mye bra svar.

Håper ikke jeg "highjacker" tråden din nå, men sliter selv med og ta av meg, jeg stårt stort sett fast der jeg er akkurat nå, men er også usikker på om dette er på grunn av økt muskelmasse eller om det jeg gjør bare rett og slett ikke funker.
Meg: 24 år, 178 cm høy, 131 kg
Min trening:
Man,Tirs - Tors, Fre - Styretrening (har ca 1 time hver dag nå, men begynte på 2 timer dagen i de 2 første månedene, har holdt på i 3, snart 4 måneder nå)
Mat:
Frokost: havegrøt (men kald, da jeg ikke helt har fått sansen for varm enda:P) + shake
Lunsj: Wasa sport knekkebrød med noe sunt på.
Før trening: havegrøt igjen (kald) + shake.
Etter trening : Kylling, kjøtt, annet sunt "stort" måltid + shake.
har også litt frukt innimellom dette, men det er som regel et epple før eller etter lunsj.

jeg var kjempe god på kondisjonstrening før, og tok av meg 30 kilo ved hjelp av sykling, nå er det mer muskelmasse som er ønsket, men til tross for økt styrke (store forbedringer i øvelser) ser jeg lite utslag på vekta, hjelp? Tongue


Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Gjør jeg det rett?
« #12 : 18. september 2012, 22:30 »
Har du gått hardt inn på dietten din? Snacks osv?
Jeg har nesten en liten nazi diett, og det var tøft den første stunden, men nå begynner jeg å bli vant til det. Men trener du for hardt, er det ikke sikkert du kommer til å gå ned, men kun øke kondisjon osv. Helt OK at du låner tråden Smiley

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Gjør jeg det rett?
« #13 : 18. september 2012, 23:06 »
Tenkte jeg bare måtte hive meg innpå her og si at det høres ut som du gjær en bra jobb med dieten, fortsett sånn, selv sliter jeg med og vite hva som er "mye/lite" nok per måltid, spesielt ettersom at jeg alltid har vært lubben til tross for små måltider og relativt god aktivitet.

Må også bare takke "Number1" for svarene han gir her, flere ting her som jeg har lurt på i lengre tid uten og ha fått mye bra svar.

Håper ikke jeg "highjacker" tråden din nå, men sliter selv med og ta av meg, jeg stårt stort sett fast der jeg er akkurat nå, men er også usikker på om dette er på grunn av økt muskelmasse eller om det jeg gjør bare rett og slett ikke funker.
Meg: 24 år, 178 cm høy, 131 kg
Min trening:
Man,Tirs - Tors, Fre - Styretrening (har ca 1 time hver dag nå, men begynte på 2 timer dagen i de 2 første månedene, har holdt på i 3, snart 4 måneder nå)
Mat:
Frokost: havegrøt (men kald, da jeg ikke helt har fått sansen for varm enda:P) + shake
Lunsj: Wasa sport knekkebrød med noe sunt på.
Før trening: havegrøt igjen (kald) + shake.
Etter trening : Kylling, kjøtt, annet sunt "stort" måltid + shake.
har også litt frukt innimellom dette, men det er som regel et epple før eller etter lunsj.

jeg var kjempe god på kondisjonstrening før, og tok av meg 30 kilo ved hjelp av sykling, nå er det mer muskelmasse som er ønsket, men til tross for økt styrke (store forbedringer i øvelser) ser jeg lite utslag på vekta, hjelp? Tongue



Hei. På en kroppsvekt på 131 kg så er dette altfor lite kcal. Kroppen sparer og holder på alt ettersom den er i en "sultefase". Du må nok opp en god del på kcal for å "kicke" i gang forbrenningen din igjen. Prøv å få i deg minst 5-6 måltider om dagen.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Gjør jeg det rett?
« #14 : 19. september 2012, 11:50 »
Da har jeg bestillt dette:
http://www.proteinfabrikken.no/default/Fettforbrenning/CLA-120-kapsler-Proteinfabrikken-10042-p0000000032.aspx
og:
http://www.proteinfabrikken.no/default/Fettforbrenning/Rapid-Burn-120-Kapsler-Proteinfabrikken-12744-p0000004556.aspx

Vil dette trolig fungere? Husker jeg prøvde noen tabletter for noen år siden for å gå ned i vekt, det var skikkelig jalla. (Ikke ifra pf.no).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!