Skrevet av Emne: Holder på å slanke meg - WTF  (Lest 2690 ganger)

Utlogget OleTrondheim

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Holder på å slanke meg - WTF
« : 15. oktober 2012, 14:06 »
OK, nå har jeg altså da slanket meg i ca 2 mnd. Har gått jevnt ned hver uke, selv de ukene jeg har unnet meg noe godt 1 dag. Men det er et par ting jeg lurer på.
 
- Fettprosent. Er det normalt at den går ned 0.3-0.5% i uka eller er dette lavt?

- Jeg har desverre ei vekt som ikke viser muskelprosent så jeg lurer på om hvis man tar trekker fra fett og trekker fra vann fra vekta, vil du da stå igjen med musklene? Eller er det andre ting som også er der? Og muskler, består ikke de også av litt vann, så det jeg ser i vann% er faktisk også noe muskler?

- Og helt til slutt, som sagt har jeg gått ned jevnt hver eneste uke. Sist uke (8/10) og uka før (1/10) spiste jeg noe godt på mandag for å sette forbrenningen i "boost". Dvs jeg gir den ekstra fett og karbohydrater slik at kroppen har noe å bryne seg på, slik at jeg ikke får den typiske lave forbrenningen da kroppen går i forsvarsposisjon. Disse to ukene har jeg trent 2 ganger i uken, 1 med styrke og 1 med kondisjonstrening.
Her kommer WTF-delen inn. Denne uken, fra 8/10-15/10 så unnet jeg meg også noe godt på mandag som før. Jeg ØKTE treningen min med en dag, onsdag knallhard styrkeøkt, fredag knallhard styrkeøkt og søndag skikkelig insane kondisjonstrening, dvs en hel time med jogging og så roing på romaskin 10 000meter. Og avsluttet med 150 situps. På styrkeøktene mine (onsdag + fredag) trener jeg alle muskelgruppene i kroppen og tar og ror ca 9000 meter på romaskin.
Kort sagt, jeg økte treningen min med en dag i forhold til før og jeg trente styrke hardere enn før. MEN badevekta mi viser at jeg ikke har mistet noe som helst. Verken vekt eller fett.

Er det noen som kan resonnere seg frem til hva som har skjedd her? Har musklene mine økt? Har kroppen min satt seg i forsvarsfunksjon og nekter å gå ned? Har jeg overtrent? Ikke har jeg spist noe mer heller denne uka i forhold til før. Har holdt meg til litt underskudd i kalorier hver eneste dag (bortsett fra mandag). Jeg skjønner absolutt ingenting...

Til slutt så legger jeg ut vektloggen min for disse 8 ukene slik at dere kanskje skjønner mer.

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Holder på å slanke meg - WTF
« #1 : 15. oktober 2012, 22:18 »
Hva spiser du? Har du forsøkt å regne ut hva du har i deg?

Samt tror jeg du må trene mer cardio.

Jeg trener 6 ganger i uken. Man: 90min tredemølle, tir og ons: 30min tredemølle og 1t styrke, tor:90min tredemølle. Fre: fri, Lør og søn: 30min tredemølle og 1t styrke.

Samt har jeg regnet ut ca hva jeg må ha i meg, osv. Med dette oppsettet går jeg ned 0,5-0,8kg i uken. Jeg er 1,78m og nå 93kg. (Starta på 99,3kg for 5 uker siden, den ene av de 5 ukene var rolig pga sjukemeldt etter bilkræsj).

Men, du trener mye styrke også, så du vil "legge" på deg, når muskelmassen øker. Da gjelder det å ha en god mat plan for å minske i fett, og fortsette å la musklene vokse.

Utlogget OleTrondheim

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Holder på å slanke meg - WTF
« #2 : 15. oktober 2012, 23:20 »
Det jeg aller helst vil oppnå er å gå ned i fettprosent samtidlig som jeg får mer muskler. Men sett i fra loggen min så fungerer det ikke spesielt bra, hvis de resterende etter fett% og vann% er muskler.
På 8 uker har jeg gått ned 7.4kg, av disse er 4.7kg fett, 1.9kg er vann og resterende 0.8kg er muskler (tror jeg). I snitt har jeg gått ned 0.9kg/uka så opplegget mitt fungerer mener jeg, bortsett fra at jeg mister litt muskler :p

Spørsmålene jeg sitter igjen med, er denne mengden fett jeg mister korrekt, eller burde mer vært fett og så burde jeg egentlig legge på meg muskler? Har jeg egentlig gjort det, siden at de 0.8kg jeg snakker om er egentlig ikke bare muskler men også bein og slikt. Forvirrende :p

Og et annet megaspørsmål er, hvorfor i svarte svingende mistet jeg ingenting, verken fett eller vann eller vekt generelt, når jeg hadde 3 store treningsøkter, en mer dag trening enn den forrige økten der jeg mistet 0.5kg fett???!!! Jeg er 99.9% sikker på at jeg spiste akkurat det samme disse to siste ukene, og jeg har hatt kaloriunderskudd hele veien bortsett fra mandag. Hvis treningene hadde gjort jobben sin så burde jeg jo ha mistet fett% og vekta hadde stått stille. Da hadde jeg vist at jeg hadde lagt på meg muskler. Tror jeg da...

Jeg er egentlig ikke så veldig nøye på hva jeg spiser. Vel etter trening er jeg det. Da er det proteinshake rett etter og så er det kylling, egg, kjøtt og proteinrik mat til middag. Veldig lite karbohydrater. Ellers er det 3 måltider om dagen, brødskive om morgen, middag så kveldsmat. Ligger alltid i kaloriunderskudd, det er jeg skråsikker på og det viser loggen. Føler det blir for mye pes med å måle alt av karbohydrater og proteiner og kalorier og fett jeg ass. Folk er for ekstreme spør du meg Smiley

Hvordan i svarte klarer du å trene 6 dager/uke? wow, du har et sykt treningsprogram. Jeg kjører 10 min oppvarming på tredemølle + styrke i 1 time + 150 situps + 9000 meter roing på onsdager og fredager. Søndager kjører jeg jogging i en time og 10 000 meter roing og 150 situps. Føler at det er nok for meg. Forresten, jogger du 90 minutter eller går du?

Følger du med fett% og muskel%? Hvordan ser det ut der til deg? Mister du mye fett/legger du på deg muskler?

Utlogget Tsbusa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Holder på å slanke meg - WTF
« #3 : 16. oktober 2012, 22:21 »
Jeg varmer som regel opp i 5 minutter, så 30 min jogging, så 5 min gåing, så 30 min jogging så ca 25 min jogging før "nedvarming" de siste 5 minuttene ca. Varierer også litt etter dagsformen, og hvor mye energi jeg har å gi, men ca slik.

Ang 6 ganger i uka; Er bare å finne tid. Ser jeg at jeg ikke rekker treningssenteret så finner jeg på en annen form for trening som reserve, feks imorgen skal jeg bort å reise etter jobb, så da lurer jeg på å jogge entur etter jeg står opp imorgen tidlig for å iallefall gjort noe den dagen også.

Jeg begynte med 2-3 ganger i uken, men kjente fort at jeg kunne klare og ville trene nesten ca hver dag.

Ang vekt osv, ikke legg så mye i det. Ta et bilde av deg første gang du begynner å trene. Så tar du nytt bilde etter 1-2 mnd, så sammenligner du og ser forskjellen etterhvert Wink

Utlogget Tiwas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Holder på å slanke meg - WTF
« #4 : 17. oktober 2012, 09:40 »
For det første: "Jeg er ikke så veldig nøye med hva jeg spiser" er som å slippe store steiner på foten og lure på hvorfor man har vondt i tærne.

For det andre: BIA er tull. Om du vil se nøyaktig fremgang trenger du DEXA eller obduksjon (DEXA har klar fordeler). Man kan også se endringer ved å bruke kaliper og måle huden på strategiske steder, men den duger ikke til å regne fettprosent siden alle lagrer fett på forskjellige steder.

For det tredje er det litt vel unøyaktig å spørre om 0,3-0,5% er vanlig nedgang. Det man må vite er hvor mye fett du mener du har gått ned. Selv klarer jeg ca 600-700g i uken, noe som for meg er ca 0,8% - men jeg teller ALT, så ikke rart om jeg får noe bedre resultater enn deg.

Utlogget BeateK

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 16

Sv: Holder på å slanke meg - WTF
« #5 : 24. november 2012, 12:36 »
Vekta e bare et tall, prøv heller å ta formbilda feks en gang i måneden:) lykke til:)

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Holder på å slanke meg - WTF
« #6 : 24. november 2012, 12:59 »
For det andre: BIA er tull. Om du vil se nøyaktig fremgang trenger du DEXA eller obduksjon (DEXA har klar fordeler). Man kan også se endringer ved å bruke kaliper og måle huden på strategiske steder, men den duger ikke til å regne fettprosent siden alle lagrer fett på forskjellige steder.

Bia er svakt ja, men dexa måler hovedsakelig benetetthet og det er mye som tyder på at den har flere svakheter i forhold til å måle kroppssammensetning og obduksjon er en post-mortem undersøkelse.

Mitt tips er:
1. Få orden på hva du spiser.
2. ikke stresse med vekta. Det er som sagt bare et tall. I tillegg, den vekta du bruker oppgir trolig ikke nøyaktige verdier annet enn kroppsvekt, så sant du ikke har investert mangfoldige titusener.
3. Ting tar tid. Du er flink som holder det gående, men innse at ikke vekten kommer til å rase av. Det er mye som tyder på at å miste 0.5 - 1 kg kroppsvekt i uken er ideelt for vedvarende vekttap. Klarer du å gjøre regimet du nå kjører til en del av livsstilen din så kommer du til å ende opp der du vil. .

Angående WTF'en så kan det være pga mange ting. Det kan være som du sier at du har økt litt i muskelmasse. Det kan være at du hadde mye væske der og da. Dropp og sjekk vekten ukentlig, ettersom du trolig øker i muskelmasse vil den uansett være intetsigende.

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Holder på å slanke meg - WTF
« #7 : 26. november 2012, 23:13 »
Det er vanlig at vekten stagnerer, jeg veide 88 kg i 3 uker før jeg fortsette å miste vekt. Selv om dette er veldig frustrerende i en deffe periode må man bare innse at ting ikke skjer over natten. For å bryte platået ville jeg tatt en titt på kostholdet å begynne å telle kalorier og makroer.

Ikke baser deg på hva badevekten sier om fettprosent, det eneste slike vekter kan måle nøyaktig er kroppsvekt, måling av fett prosent er veldig omfattende.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!