Skrevet av Emne: Deffing - hjelp!  (Lest 1343 ganger)

Utlogget Engdahl

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Deffing - hjelp!
« : 11. november 2012, 00:42 »
Hei folkens.

Har da bestemt meg for at jeg skal deffe fram til jeg er fornøyd med fettprosenten, til sommeren helst så skal ikke starte for brutalt der det er lett for å gi opp/forverre situasjonen.

Litt om meg:
17 år gammel
183cm høy
ca 90kg

Holdte på med boksing og visse andre kampsporter før i tiden, men sluttet på grunn av dårlig motivasjon osvosv. La da en god del på meg, men begynte på et treningssenter for drøye 2 år siden.

Begynte å springe mye 4 4, der jeg gikk ned omtrent 10kg fra 97 til 87, samtidig som jeg gaina en god del muskler.

Nå har fettprosenten blitt litt mindre, men vil at den skal bli enda mindre. Jeg har alltid vært en kraftig type, og er stort sett fornøyd med resultatet av visse styrkeøvelser som f.eks benkpress(125kg 1MR).

Har ingen anelse på min fettprosent, har bare bestemt meg for å deffe vekk fettet.

Så bør jeg da komme til saken.

Kostholdet mitt nå til dags er rett og slett rævdårlig. Trener styrke 4-6 ganger i uken(sjeldent en springetur, kanskje en gang per mnd), og har alltid tatt 5g kreatin monohydrat og en proteinshake etter trening. HAr ikke noe imot i å spise en hel Big One/bestillingspizza alene, og jeg elsker mat. Spiser alltid kaker i bursdager, potetgull hos kompisene og hver fredag og lørdag er det som oftest en pose haribo godtemix og 1,5 liter brus som går ned. Kan lett skjerpe meg på dette.

Foreldrene mine er veldig travle folk, så det blir ofte drittmat til middag, feks pølse og stappe/pizza.
Jeg har mulighet til å lage middag til meg selv og familien visse dager i uken, og vil da utnytte dette til å lage noe sunt. Av og til går jeg ofte til butikken for å kjøpe meg en 200g sjokolade, kanskje 0,5-1l brus og får i meg dette i løpet av kort tid. Har egentlig ingen grenser når det gjelds kaloriinntak, men hvis jeg bestemmer meg for det klarer jeg alt.

Så jeg lurer, hvordan skal jeg starte med en kostholdsplan til deffing?

Vil trene styrke minst 4 ganger i uken, samtidig få inn 2-3 kardioøkter(har tenkt å begynne på boksing igjen der vi trener ganske hardt og er veldig kaloribrennende).

Har vel begynt litt den siste uken nå, med å teste ut hvor mye jeg skal spise for ikke å sulte.

Kan vel si hvordan normale dager er:

Måltid nr 1: Ca 7.45 Havregryn(ei skål) med litt blåbærsyltetøy og ca 2 glass melk. Tar mineral-, omega- og vitaminpiller i anbefalt dose.


Måltid nr 2: Ca 12.00 Går nok som oftest i 4 brødskiver med trønderfår og smør.

Måltid nr 3: Etter trening, varierer fra dag til dag der jeg tar en proteinshake. Får i meg som regel 2 liter vann i løpet av dagen til treninga.

Måltid nr 4: Ca 17.00 Varierer voldsomt, ofte kyllingfilet stekt i smør og soyasaus med ris. Har fått smaken for Wok i det siste, der det består av enten pasta/nudler og all mulig stekt grønnsaker og kyllingfilet/laksefilet. Utrolig godt, og forsåvidt sunt etter det jeg vet.

Måltid nr 5: Mellommåltid, ofte en skyr yoghurt som inneholder 78 kalorier.

Måltid nr 6: Kvelds, havregryn og andre kornprodukter + 2 glass melk. Vet at jeg bør kutte ut dette, og skal da heller ta en proteinshake før kvelds og unngå karbohydrater.

Dette er en gjennomsnittlig dag til meg.

Nå kommer plana som jeg har tenkt litt på i forhold til gjennomførbarhet osv.

Måltid nr 1: 07.45 Havregryn(50g) + 2 glass melk(skummet)

Måltid nr 2: 10.05 To brødskiver med + en god del vann

Måltid nr 3: 12.15 Usikker på dette, kan få til salat eller brødskive med makrell i tomat eller noe lignende(leverpostei f.eks) og vann

Måltid nr 4: Før trening( varierer fra 13:15-15.40, tar dette som et måltid FØR trening der jeg slutter sent på skolen) Ei brødskive.

Måltid nr 5: Etter trening, proteinshake 40g, halv scoop carbo-fuel 20g

Måltid nr 6: Middag, 250g laks/kyllingfilet/annen fisk med 50g fullkornsris/fullkornspasta

Måltid nr 7: Frukt, et eple eller en liten skyr yoghurt(78kcal)

Måltid nr 8: Kvelds, en proteinshake(40g)

Jeg har rett og slett INGEN peiling på om dette er bra eller dårlig. Jeg vil helst unngå de brødskivene mine, men det er da veldig vanskelig der jeg er stuck på skolen og de selger bare drittmat i kantina som jeg heller ikke har penger til.

Ser for meg at jeg trenger mindre karbohydrater og mer proteiner der dette er deffing og jeg vil gjøre mest mulig for å holde på musklene mine.

Vær så snill, kommenter alt dere ser er feil/kunne vært bedre! Tar imot kritikk med godt hjerte.

Og en siste ting, bør jeg få inn ei kardioøkt hver dag før frokost? Har ei fin løype som er ca 3,5km som jeg gjennomfører på 17-20min med en god del bakker.

Takk på forhånd for alle svar!
17 år - 184cm høy - 90 kilo
Markløft - 170kg 1RM
Knebøy - 150kg 1RM
Benkpress - 130kg 1RM

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Deffing - hjelp!
« #1 : 27. november 2012, 19:34 »
Gå till 80-100g havregrøt. Legg inn en proteinshake.

Mer protein til lunsj. F.eks. en boks magerkesam. Erstatt brødet med lik megnde karbo fra knekkebrød fra Sport+ Wasa.

Og ja, prøv å kutt ut brødskivene. Smiley

Hvis du kan og har mulighet så kjør kardio før frokost.Pluss at du kan legge inn kardio etter trening også av og til.

Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!