Skrevet av Emne: Et par spørsmål vedr. periodisk faste.  (Lest 1229 ganger)

Utlogget Ph0enix

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Et par spørsmål vedr. periodisk faste.
« : 08. januar 2013, 16:16 »
Heisann, og god dag.

Jeg har lest en del om PF, og synes dette virker interessant.

Men som mange andre, har jeg et par spørsmål:

1. Har noen prøvd å bruke dette som en midlertidig diett, også gått ut av PF ved måloppnåelse? Eller vil man bare gå rett opp igjen SELVOM man er forsiktig?  (Jeg er en person som ikke liker å være avhengi av at et spisemønster / diett skal være permanent resten av livet, så dette er viktig for meg.)

2. Hva "burde" man spise i spisevinduet? Noen sier at de går ned selvom de propper i seg HVA DE VIL, stemmer dette?

3. Hvor mye har du gått ned på PF? (Om du har prøvd så klart.) Og på hvor lang tid?

4. Ser at ikke dette egner seg for alle, men har det noen negative følger sånn ègentlig?

På forhånd, takk.

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Et par spørsmål vedr. periodisk faste.
« #1 : 09. januar 2013, 00:38 »
1. Har noen prøvd å bruke dette som en midlertidig diett, også gått ut av PF ved måloppnåelse? Eller vil man bare gå rett opp igjen SELVOM man er forsiktig?  (Jeg er en person som ikke liker å være avhengi av at et spisemønster / diett skal være permanent resten av livet, så dette er viktig for meg.)

Jeg har inntrykk av at de fleste som venner seg til IF kan fortsette med denne typen spisemønster resten av livet, når du har gjort det en stund kommer du til å tenke på hvor mye tid og energi du sparer på å spise sjeldnere. Du bruker ikke nærheten av så mye tid på kjøkkenet og hverdagen er ikke basert rundt mat selvom du er på en streng diett. Jeg må også presisere at IF ikke er en diett, men et spisemønster, det går fint ann å ligge langt over vedlikehold selv om du spiser gjennom 8 timer.

Jeg tviler veldig på at man opplever en økning i fettprosent om man bestemmer seg for å begynne å følge den tradisjonelle 5-6 måltider om dagen planen. Det som avgjør om du holder deg i vekt er hvor mange kalorier du får i deg på et døgn og hvor mange kalorier som blir brukt opp.

Jeg er sikker på at vist IF er for deg kommer du til å fortsette med dette i lang tid. Prøv i MINST 2 uker før du gir opp, det tar en stund å omstille seg Smiley de første dagene kommer muligens til å bli veldig vanskelig.

2. Hva "burde" man spise i spisevinduet? Noen sier at de går ned selvom de propper i seg HVA DE VIL, stemmer dette?

NEI, det er ingenting magisk ved IF, om du ligger i overskudd så ligger du i overskudd og kroppsvekten vil bli høyere over tid. Fordelen med IF er at du har mindre tid på å spise og har da mindre tid på å småspise og spise unødvendig snacks.
I spisevinduet burde du spise sunt og variert og ha ett kaloriinntak som støtter målet ditt.


3. Hvor mye har du gått ned på PF? (Om du har prøvd så klart.) Og på hvor lang tid?

Jeg begynte med IF etter sommeren og veide 97,5 kg, jeg veier nå like under 80 og skal ned på 75. Har brukt 4 mnd på nesten 20kg Smiley det skal også sies at jeg koser meg med junkfood når jeg føler for det og har ikke gjort NOE cardio før jeg begynte å nærme meg 80 kg. Det er sjeldent jeg føler at jeg er på en streng diett.

En av de største fordelene med IF er at du kan ha STORE måltider, og dermed ta en tur på mcdonalds eller spise en grandiss uten at dette går utover dietten. For eksempel kan du spise en big one klokken 14:00 (1300 kcal) og avslutte "vinduet" til kvelden med omelett og tomatbønner (700 kcal) og fortsatt ligge i bra underskudd Smiley

4. Ser at ikke dette egner seg for alle, men har det noen negative følger sånn ègentlig?

IF er ikke for alle, mange klarer ikke å venne til seg å spise på denne måten. Om du ikke føler deg i form og du er konstant sulten og svimmel etter 2 uker på IF er det nokk ikke for deg. Om du klarer deg helt fint på IF har jeg ingen negative erfaringer Smiley

Mange har problemer med å trene utenfor spisevinduet, jeg klarer ikke å trene optimalt uten å ha spist noe først, men du får ikke noe mer utbytte av å trene i fastende tilstand.

Du kan spise drittmat og det føles ikke ut som er på diett selvom du ligger nesten 1000 kcal under vedlikehold. Du sparer mye tid på å lage mat og mange får en enklere hverdag og vektnedgang. Jeg personlig kommer nokk ikke til å prøve noe annet selvom jeg snart er ferdig å slanke meg Smiley IF er KONGE og det er ikke uten grunn av det sprer seg som ild i tørt gress Smiley

Anbefaler deg å lese mye på leangains.com, her finner du mye nyttig og motiverende lesestoff samt hundrevis av erfaringer om IF.

Gå inn på youtube og søk på "fastingtwins", mye informasjon og egne erfaringer om IF.

Du kan ta en titt på treningsloggen min, jeg logger mat omtrent hver dag så du kan se hvordan jeg gjør det hvertfall Smiley spiser primært 2 måltider om dagen og ligger på 2000 kcal, spisevinduet varierer alt i fra 8 til 1 time Smiley



Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Et par spørsmål vedr. periodisk faste.
« #2 : 09. januar 2013, 00:56 »
Jeg glemte å nevne en ting, som kan være ett problem hos enkelte som av forskjellige grunner må ha ett høyt kalori inntak. Skal du en del over 3000kcal om dagen kan det bli vanskelig å følge IF

Vist du eller andre har utdypende spørsmål om IF er det bare å sende meg en PM

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!