Skrevet av Emne: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?  (Lest 2073 ganger)

Utlogget Hestia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« : 08. februar 2013, 21:37 »
Jeg er en jente på 26 år, 174cm høy og 83 kg. Jeg vil gjerne komme meg ned til 75 kg.  jeg har tatt utgangspunkt i framgangsmåten jeg leste om her i forumet og prøvd å finne ut hvor mye jeg skal ha i meg iløpet av dagen. Jeg har tatt en inbody analyse og BMRen ligger på 1643. Jeg trener spinning/løping + styrke 3 ganger i uken hvor jeg  forbrenner mellom 800-1000kcal pr trening. Med tanke på aktivitetsnivå har jeg ganget dette med 1,5 (fant dette tallet inne på bodyanalyse.no, "gjennomsnitts aktiv") og får da 2464,5. Slik jeg forstår det er dette da det kcalinntaket jeg kan ha hver dag uten å gå opp/ned i vekt. Ifølge analysen har jeg 24 kg (29,5%) kroppsfett. Om jeg ganger dette med 60 (kcal ift kg kroppsvekt uten å tære på muskelmassen) så får jeg 1440, deles dette på 2 får jeg 720. 2464,5-720 = 1744,5.

Er det da slik at jeg hver dag skal spise 1745 kcal? bare 100 over BMRen? selv om jeg har en ganske sittestillende hverdag (er student og sitter mye med oppgave) er jeg jo ikke sengeliggende.. er jo normalt aktiv resten av dagen. Får høre at jeg kanskje bør spise mer, men jeg har det for meg at når jeg skal slanke meg kan jeg jo ikke spise så mye mat...

Håper noen kan hjelpe meg så jeg får kommet ordentlig i gang og får resultater Grin

Utlogget Superhelt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 184

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #1 : 08. februar 2013, 21:44 »
Her var det mye analyser ute å går. i hoderegning så trenger du vel ca 1700?
Kan du ikke fortelle litt om hva du spiser, Ta f.eks de 3 siste dagene.
Mark: 235
Knebøy: 160
Benk: 145
Alder 23. Høyde 181. 85kg
Superhelt @ www.Norkost.no
Coach Prosjekt 1 1.feb -> (108 - 94g)
Coach Prosjekt 2 1.Jan -> (82-74kg) -Ferdig

Utlogget Hestia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #2 : 08. februar 2013, 22:02 »
frokost: normalt 4 knekkebrød med kremost, skinke, leverposter e.l.
lunsj: det samme som frokost
mellommåltid: enten banan, appelsin, eple, event en brødskive om det blir lenge til middag
middag: de tre siste dagene har det vært kjøttboller, grønnsaker, potet og brunsaus i + taco med svinekjøttdeig i dag og mousakka.
kveld: knekkebrød igjen eller 2 brødskiver + mer frukt

drikker også gjerne 2-3 glass skummet / ekstra lett melk iløpet av dagen.

Skriver alt inn i en dagbok hver dag så jeg har kontroll på inntaket, har ligget rundt 1800 til nå

Utlogget Superhelt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 184

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #3 : 08. februar 2013, 22:09 »
Første tanke her, og du skal ha et skikkelig standard svar nå. Mer proteiiiiin!

Du kunne byttet ut litt knekkebrød med f.eks Mager Kesam, cottage cheese. og da er mye gjort.
Hvis du liker sånt da, vel å merke. ellers så ser det ikke så ille ut. du spiser ikke så ille Smiley
Mark: 235
Knebøy: 160
Benk: 145
Alder 23. Høyde 181. 85kg
Superhelt @ www.Norkost.no
Coach Prosjekt 1 1.feb -> (108 - 94g)
Coach Prosjekt 2 1.Jan -> (82-74kg) -Ferdig

Utlogget Hestia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #4 : 08. februar 2013, 22:16 »
he he, skal prøve å få inn mer protein Wink

hva tenker du ift antallet kcal pr dag ift aktivitetsnivået? har vært på rundt 1800 nå noen uker og trent, men det skjer ingenting... hvis ikke kostholdet er så ille, kan det lave inntaket av protein være årsaken til at jeg ikke går ned?eller har du en annen forklaring?





Utlogget Superhelt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 184

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #5 : 08. februar 2013, 23:32 »
Synes ditt kcal nivå er bra. ser ikke nødvendigheten til å redusere det. du virker som en aktiv person. Det kan være så enkelt som å spise mer protein, og Trene med bedre teknikk.

Bare en tanke forresten siden du er Kvinne. Går du på P-piller? (tidligere kjæreste gikk med konstant underskudd på ca 400 og gikk ikke ned i vekt, uansett hva.. sluttet på P-pillene hun gikk på, og WOOOSH, Magic Smiley ) bare en tanke!



Mark: 235
Knebøy: 160
Benk: 145
Alder 23. Høyde 181. 85kg
Superhelt @ www.Norkost.no
Coach Prosjekt 1 1.feb -> (108 - 94g)
Coach Prosjekt 2 1.Jan -> (82-74kg) -Ferdig

Utlogget Hestia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #6 : 09. februar 2013, 17:18 »
okei, da får jeg prøve å få inn mer protein og se om jeg kan få noe hjelp til treningen og se om det funker Smiley

såpass, hmm..går på p-piller, det kan kanskje være noe å tenke på!

Tusen takk for svar! Cheesy

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #7 : 09. februar 2013, 18:40 »
okei, da får jeg prøve å få inn mer protein og se om jeg kan få noe hjelp til treningen og se om det funker Smiley

såpass, hmm..går på p-piller, det kan kanskje være noe å tenke på!

Tusen takk for svar! Cheesy

Kcalinntaket blir ikke nødvendigvis noe mindre om du får inn mer protein isteden for karbohydrater. Du aksepterer (tilsynelatende i alle fall) hva en totalt random råder deg til på et nettforum. Ikke begrunner "superhelt" rådene han kommer med engang.

Et par ting du trenger å vite. Du forbrenner garantert ikke 800-1000 kcal pr trening. Så det gangestykket ditt kan du droppe. 1700 kcal er lite, selv om superhelt har funnet frem til det tallet "i hoderegning".

Er du seriøs så legger du noen kroner i en tur til en ernæringsfysiolog. Få hjelp av noen som vet hva de snakker om. Lykke til.

Utlogget Hestia

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #8 : 09. februar 2013, 19:43 »
Har vurdert ernæringsfysiolog, men kommet fram til at jeg skal prøve litt til uten. men synes det er veldig vanskelig å vite hvilket kcalinntak man skal ha da man får ulikt resultat på ulike plasser her inne på nett, så det er vel ikke så dumt å prate med en profesjonell egentlig Smiley

Vet faktisk at jeg forbrenner mellom 800-1000 kcal pr trening da jeg trener med pulsklokke Wink


Utlogget Superhelt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 184

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #9 : 09. februar 2013, 20:04 »
Kcalinntaket blir ikke nødvendigvis noe mindre om du får inn mer protein isteden for karbohydrater. Du aksepterer (tilsynelatende i alle fall) hva en totalt random råder deg til på et nettforum. Ikke begrunner "superhelt" rådene han kommer med engang.

Et par ting du trenger å vite. Du forbrenner garantert ikke 800-1000 kcal pr trening. Så det gangestykket ditt kan du droppe. 1700 kcal er lite, selv om superhelt har funnet frem til det tallet "i hoderegning".

Er du seriøs så legger du noen kroner i en tur til en ernæringsfysiolog. Få hjelp av noen som vet hva de snakker om. Lykke til.

Jekk deg ned 2 hakk før du angriper. hennes BMR er ikke langt unna 1700. Trenger det å begrunnes? hvis hun spiser 1800 og vil gå underskudd, så er det ikke så ille (fordi hun vil ned i vekt, tittelen?) og hvis du tar en kjapp titt på kostholdet hennes så skader ikke litt mer protein der?

Og hvordan vet du om hun forbrenner 800-1000kcal per trening?

Dette var RÅD, og det er vel det nettforum er til? tankevekker og andres erfaringer.

Men ja, hvis man skal være seriøs er ernæringsfysiolog tingen.

EDIT:  P-Piller: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/p-piller-og-kropp.792/
Mark: 235
Knebøy: 160
Benk: 145
Alder 23. Høyde 181. 85kg
Superhelt @ www.Norkost.no
Coach Prosjekt 1 1.feb -> (108 - 94g)
Coach Prosjekt 2 1.Jan -> (82-74kg) -Ferdig

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: vil ned i vekt, men hvor stort daglig kcalinntak?
« #10 : 10. februar 2013, 00:04 »
Har vurdert ernæringsfysiolog, men kommet fram til at jeg skal prøve litt til uten. men synes det er veldig vanskelig å vite hvilket kcalinntak man skal ha da man får ulikt resultat på ulike plasser her inne på nett, så det er vel ikke så dumt å prate med en profesjonell egentlig Smiley

Vet faktisk at jeg forbrenner mellom 800-1000 kcal pr trening da jeg trener med pulsklokke Wink



Pulsklokker er mildt sagt lite nøyaktige. Selv dyre klokker. Du burde ikke stole på at du forbrenner 800-1000 kcal. Det kreves mye mer avansert utstyr for å gi en presis estimering for kaloriforbruk.

Problemet med å spørre på et forum som dette er at folk ikke innser sine egne begrensninger. Derfor tror de at de har både kunnskap og erfaring til å gi helseråd til andre.

Gjør deg selv en stor tjeneste. Søk hjelp hos fagfolk.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!