Skrevet av Emne: Ned 9 kg på 1 mnd?  (Lest 4650 ganger)

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Ned 9 kg på 1 mnd?
« : 20. februar 2013, 09:04 »
Hei!

Jeg og en kompis har en pågående slankekrig, og jeg trenger litt rådgivning i forbindelse med innspurten Smiley

Reglene er ganske enkle. Begge har mål om å gå ned 10 kg, og det vanker naturligvis en premie til den som klarer det (med mindre begge klarer det). Dersom man klarer 5 kg til, altså totalt 15 kg, blir det bonus.

Konkurransen startet i midten av januar, og så langt har jeg gått ned 6 kg (startet på 117). Dette har imidlertid vært en periode med i overkant mye festing og kakespising i helgene, så jeg er godt fornøyd med resultatet - til tross for noen "mageplask" i helgene.

Nå gjenstår altså en måned av konkurransen, og kalenderen er kjemisk renset for arrangement som innebærer øl eller kaker fremover. Klarer jeg 4 kg er det "helt ok", men jeg vil forsøke å klare 9 og innkassere bonusen.

Hvordan skal jeg klare det? Jeg tenker i retning av følgende på kosthold:
  • Starte med en renselseskur for å sørge for en god kick-start. Har brukt noe juice-greier før (aloe vera), og mener å huske at effekten var bra. Er det noen som har tips til noe jeg kan kjøpe i Oslo (sentrum)?
  • Etter renselseskuren, et kosthold omtrent som følger:
    Frokost: Ingenting eller et par gulrøtter...
    Lunsj: Salat med skinke eller kylling og litt dressing
    Middag: Fisk eller rent kjøtt av okse, kylling eller svin, med varierte grønnsaker (tar gjerne imot tips til oppskrifter for ikke å gå helt lei...)

For trening tenker jeg følgende:
  • Mandag: 55 min spinning (dobbeltime, hvis jeg når den, kan i så tilfelle plusse på 40 min)
  • Tirsdag: Fri
  • Onsdag: 55 min spinning intervall
  • Torsdag: Jogging eller 55 min spinning
  • Fredag: Fri
  • Lørdag: 55 min kettlebell og 55 min spinning
  • Søndag: 55 min spinning

Hva tenker dere? Er det realistisk? Er planen bra? Tips til kick-start-renselseskur? Andre kostholdstips? Konkrete menyforslag? Anmerkninger til treningsprogrammet?

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Ned 9 kg på 1 mnd?
« #1 : 20. februar 2013, 09:40 »
Sikkert greit å få med mine tidligere erfaringer, så dere kjenner litt mer til meg:

Har tidligere gått ned fra 135 til 120 kg, og fra 120 kg til 110 kg.

Etter siste slankeperiode har jeg trent mye styrke og blitt langt sterkere. Tok en inbody-test på Elixia i høst en gang. Denne sa at jeg har en fin vekt mellom 97 og 104 kg.

Etter en litt slumpete senhøst/vinter, havnet jeg altså på 117 kg. Nå er jeg tilbake der jeg har vært på mitt minste - ligger mellom 110 og 111 på de daglige målingene... Har aldri klart å bryte 110-barrieren.

Er godt vant med å trene. Trener normalt sett 3 ganger i uken. Har blitt mye styrke det siste året, men etter nyttår har jeg mer eller mindre kuttet ut dette (utenom en kettlebell-time i uken), og går stort sett på spinning på grunn av veddemålet. Tar meg maksimalt ut på trening.

Kostholdet har alltid vært hovedproblemet mitt. Jeg er altfor glad i god mat. Etter en litt strammere måned nå har jeg imidlertid ikke det søtsuget jeg vanligvis har, og tror derfor forutsetningene skal være rigget for et solid vekttap den kommende måneden.

På lang sikt ønsker jeg å komme ned i 2-sifret antall kilo, nærmere bestemt 97-99. Dette kommer til å være fokus etter påske, i kombinasjon med å få opp styrketreningen litt igjen.

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Ned 9 kg på 1 mnd?
« #2 : 20. februar 2013, 09:46 »
Ikke for å være negativ her. Men 9 kilo på en måned tilsvarer ca. 2000 kalorier i underskudd hver dag. Hvis du skal gå ned 9 kilo fett iallefall. Det synes jeg høres urealistisk ut. Med mindre du har et svært høyt aktivitetsnivå (noe du ut fra det du skriver ikke har), sier magefølelsen min at det tilsvarer veldig lite mat.

Hvis derimot det viktige for deg er at vekta viser 9 kilo mindre om en måned, er dette fullt mulig. Tenker da på badstue o.l. før innveiinga. Der kan du få mange kilo "gratis". Dette er vel neppe særlig konstruktivt på lang sikt, men funker for å vinne "bonusen".

PS. Her svarer jeg ikke som kostholdsekspert, men som en har litt erfaring med å manipulere vekta for å komme under et bestemt tall. Og da først og fremst hvordan andre har gjort det siden jeg aldri har kutta mer enn 3 kilo.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Ned 9 kg på 1 mnd?
« #3 : 20. februar 2013, 10:04 »
Takk for respons.

Det er primært to ting jeg ønsker å oppnå: Å klare veddemålet om 10 kg, og å klare tosifret frem til sommeren. Den neste måneden skal fullt og helt vies til dette prosjektet (utenom jobb da...), og jeg ønsker derfor å klare så mye som mulig i løpet av denne tiden. Hvis det kunne gitt meg bonusen på 15 kg er det helt topp, men om jeg "bare" skulle lande på 105 kg (reduksjon på 12), er jeg veldig godt fornøyd, og har et supert utgangspunkt for å nå sommermålet mitt.

Det kan godt hende at jeg tyr til badstuen den siste uken for å se om jeg kan få bonusen min, men det er ikke primært det jeg ønsker råd på...

Utlogget icemoon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Ned 9 kg på 1 mnd?
« #4 : 20. februar 2013, 22:30 »
Det jeg ville anbefalt er jo en ketose-kur.

Les info om det her: http://ketose.no/

Men vær obs på at etter ent kur og eventuelt seier er veien opp di 15 kg ikke lang. Du må ikke begynne å spise som normalt igjen. Tenker da på usunn og mat med mye karbohydrater Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!