Skrevet av Emne: Nybegynner-hjelp!  (Lest 1225 ganger)

Utlogget suenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 12

Nybegynner-hjelp!
« : 22. mars 2013, 20:55 »
Hei! Jeg er ei jente på 22 år, jeg har slitt med overvekt hele livet og har klart å gå ned 10 kg siden november med hjelp av NOKA-dietten. Nå har det seg slik at jeg ønsker å legge om hele livsstilen min, jeg har ikke fokusert på trening tidligere, men har nå meldt meg inn på treningssenter og har besøkt det daglig siden. I dag veier jeg 95 kg og er 1.62 høy - altså jeg har noen kilo som må bort. Løping er fremdeles for tungt og belastende for meg.

Jeg har veldig lyst til å begynne å trene styrke for å forbrenne fett, men jeg vet ikke om det er bra å starte med dette ettersom jeg er så stor. Jeg har egentlig ikke mye peilig på trening generelt, og lurte på om dere kunne gi meg noen nybegynner tips, hva bør jeg trene, spise osv. Setter pris på all hjelp jeg kan få - NÅ vil jeg få det til  Smiley
S.

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Nybegynner-hjelp!
« #1 : 02. april 2013, 21:08 »
Så flink du har vært som har gått ned 10 kg! Flott start.

Styrketrening kan du fint starte med uavhengig av størrelsen din, spør gjerne en veileder på senteret ditt om han/hun kan sette opp et styrkeprogram for deg, gjerne med fokus på baseøvelser som benkpress, roing og knebøy. Hold fokus på teknikk i starten og ikke hvor tungt du løfter. Et godt alternativ til løping er sykling, det er god kardiotrening og gir lite belastning på knær.

Når det gjelder mat så vet du selv best hva du liker men en god start kan være å basere kostholdet på rent kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt samt grove kornprodukter. Forsøk også å holde sukker/snopinntaket til en dag i uka dersom du må unde deg noe og ikke overdriv Smiley
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Stuffed

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 820
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 820

  • Hardt kjør til vi dør!
Sv: Nybegynner-hjelp!
« #2 : 03. april 2013, 13:01 »
Siden når er ROING en baseøvelse? Jeg ville heller ha kjørt Markløft istedet for dette?

Tren en dag med press-øvelser (Benkpress, knebøy, skulderpress etc) og en med dra-øvelser (Markløft, roing, nedtrekk, biceps) så vil du nok som nybegynner merke stor fremgang på veldig kort tid. Start rolig, og tren press mandag og torsdag, og dra-øvelser tirsdag og fredag. Pass på hviledagen på Onsdag. Smiley

Viktigste for vektnedgang er fortsatt mat, så legg deg på et underskudd. Skaff deg en kaloriteller-app eller noe slikt, så er det lett å holde oversikten. Hvis du trener styrke og kardio 4 ganger i uka vil ca 2200 kcal/dagen være et fint sted å begynne for sunn vektnedgang.
Veien til storhet er mange, du må bare finne den som passer deg best!

Treningslogg!

Utlogget hvetemel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Nybegynner-hjelp!
« #3 : 04. april 2013, 09:26 »
Roing er en flerleddsøvelse/baseøvelse. Det er bare detaljer om hun bruker markløft eller div. ro øvelser i starten.
Jeg synes tipset til froggy om å få hjelp av en treningsveileder i starten høres bra ut.
Det står også at hun er en jente på 162cm og 95kg, 2200kcal/dagen er et bra sted å begynne for en gutt på 95kg, siden jenter ofte har høyere fettprosent en gutter kan hun ligge lavere uten å komme i fare for å miste fettfri masse(muskler f.eks), men det kommer an på hvor mye hun vil gå ned i vekt i uka/månden/tilsammen?



Utlogget Stuffed

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 820
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 820

  • Hardt kjør til vi dør!
Sv: Nybegynner-hjelp!
« #4 : 04. april 2013, 09:46 »
Roing er en flerleddsøvelse/baseøvelse. Det er bare detaljer om hun bruker markløft eller div. ro øvelser i starten.
Jeg synes tipset til froggy om å få hjelp av en treningsveileder i starten høres bra ut.
Det står også at hun er en jente på 162cm og 95kg, 2200kcal/dagen er et bra sted å begynne for en gutt på 95kg, siden jenter ofte har høyere fettprosent en gutter kan hun ligge lavere uten å komme i fare for å miste fettfri masse(muskler f.eks), men det kommer an på hvor mye hun vil gå ned i vekt i uka/månden/tilsammen?


Det er klart hun kan ligge mye lavere, men dumt å gå for hardt ut med en gang og så ikke ha noe å gå på. Mest sannsynligvis kan hun ligge på 17-1800 med gode resultater, men hvis hun trener flere ganger i uka er nok 2200 et bra sted å begynne. (2200 er ca vedlikehold for en jente på 175 og 80kg hvis vedkommende ikke trener)

Og igjen, roing er IKKE klassifisert som en baseøvelse. Det er en bra øvelse, no doubt, men ikke en like bra øvelse som markløft. Det kan enhver som har trent i mer enn 2 uker si seg enig i.
Veien til storhet er mange, du må bare finne den som passer deg best!

Treningslogg!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!