Skrevet av Emne: Hva gjør jeg galt? Blir gal snart... Umulig å gå ned i vekt!  (Lest 3312 ganger)

Utlogget Hattifnatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hei!
Jeg er en jente i tyveårene som ønsker å gå ned i vekt/fettprosent før sommeren, helst rundt en 5 kg.
For øyeblikket veier jeg 55 kg, er 160 cm høy, går ca en halvtimes tur pr dag og har nylig begynt å trene styrke tre ganger i uken. Vet at jeg ikke er tykk eller noe slikt, men jeg har et irriterende tykt fettlag på armer og lår som jeg virkelig ønsker å minske.

Kostholder mitt er temmelig ustabilt hva måltidshyppighet og innhold angår, men jeg forsøker å holde det sunt, og mellom 1200 og 1600 kalorier pr dag. I teorien skal jeg liksom gå ned 0,5-1kg pr uke med dette, visstnok... Men det skjer altså ikke.
Jeg fører en oversikt over hva jeg spiser hver dag, så jeg slenger med noen tilfeldige eksempler fra de siste par ukene:
(Tallet bak hver ting er altså kaloriinnholdet)

Eksempeldag 1:
Frokost kl.3: 4 baconstrimler (ca 200), 1 egg (70), grønnsaker
Lunch: 1 porsjonspakke havregrøt + 1,8 dl lettmelk  (200)
Middag: 1 porsjon salat med skinke (ca 300??)
Kvelds: 1 avocado (80 gram = 160 kcal), 250 g jordbær (85), 2 kiwi (60), 1 ss tran (100)
Kvelds: 4 Rugsprø med smør og ost/skinke (400)
SUM: 1575


Eksempeldag 2:
Frokost: 2 brødskiver, en med peanøttsmør og en med syltetøy (ca 300?)
Middag: 1 porsjon svinekjøtt med sursøt-saus og ris (400?)
Kvelds: 11 mandler (80), 4 knekkebrød (400), tran (100)
SUM: 1280


Eksempeldag 3:
Frokos kl.2: 3 knekkebrød (300), tran (100), 10 mandler (70), 2 kiwi (60)
Middag: Omelett av to egg (150) og ca en halv pakke baconterninger (350?), 1 brødskive med smør og pålegg (200)
Etter trening: 1 banan (80), 1 porsjon gryterettgreier med pasta (500?)
SUM:  1850


Eksempeldag 4:
Frokost: To stekte egg (150), 4 skinkeskiver (55), 1 ss tran (100), grønnsaker
Middag: Ca. 500 gram form laget på kjøttdeig, potetstappe og gulost (ca 900??)
Kvelds: 3 Rugsprø med ost (300)
SUM:  Ca. 1500



Eksempeldag 5:
Frokost kl.3: 2 egg (150), 3 baconstrimler (ca 238), 1 ss tran (100)
Middag: 100 g kylling (110), 0,8 dl kyllingsaus (90), 150 g ris (180)
Kvelds: 4 Rugsprø med smør og ost (400), 8 mandler (60)
SUM: 1320


Og til slutt dagen i dag, så langt:
Frokost kl.12.30: 5 skinkeskiver (65), tran (100)
Lunch: 2 egg (150), 3 bacon (238)
Lunch: ca 30 g havregryn (116), 1,5 dl melk (ca 70)
SUM: 739

Osv, osv, osv ...


Jeg har holdt på som dette i et par uker nå, men har ikke gått ned mer enn et par hundre gram. Har forsøkt å gå ned disse kiloene i årevis, men etter noen uker uten resultater har jeg en lei tendens til å bare gi opp for noen måneder før jeg klarer å begynne på ny.

Kan noen være så snill å si meg HVA jeg gjør galt? Jeg blir sprø snart.....! 



Utlogget yankees

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Hm. Det som hjalp meg når det ikke lenger var mye å ta av var å telle proteiner, karbohydrater og fett. På denne måten kan du legge opp kostholdet enklere og gå kjappere ned i vekt. For deg er det litt vanskelig å si hva du skal ligge på, men utifra kostholdet du skrev kan det hende du får i deg for mye fett. Prøv en fordeling på Fett - 30g - karbohydrater - 150g - protein - 110g. De dagene du ikke trener kjører du på med 25g-130g-110g.

Prøv også å ikke måle kardio øktene dine i minutter, men i kalorier. F.eks 30 min på mølla kan være alt fra 200 til 400 kalorier, spørs på tempoet. Ta derfor mål om 4 MISS(medium intensity steady state) hvor du forbrenner 300 kalorier per økt. Prøv det en uke og se hvordan kroppen din reagerer. Smiley

Utlogget Hattifnatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hei, takk for svar!

Er det ikke den totale kalorimendgen som avgjør mtp vektnedgang (+ proteininntaket mtp muskelbygging) da? Fett i seg selv er vel ikke farlig i denne sammenheng så lenge man holder seg under det man forbruker? Eller?  what
Skal forsøke å holde bedre kontroll på proteinene ihvertfall. Tror jeg ligger litt under det ideelle der..


Den eneste kardioen jeg gjør for tiden er å gå tur, da jeg har lest at annen type kardio kan bremse muskelbygging. Sliter såpass med sistnevnte i utgangspunktet (sikkert fordi jeg spiser for lite proteiner) at jeg er redd for å gjøre noe som gjør det enda vanskeligere.  Har ikke pulsklokke el. så jeg vet ikke hvor mye jeg forbrenner på disse turene.. kan jo vurdere å skaffe meg en etterhvert, evt. Smiley

Utlogget yankees

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Hei, takk for svar!

Er det ikke den totale kalorimendgen som avgjør mtp vektnedgang (+ proteininntaket mtp muskelbygging) da? Fett i seg selv er vel ikke farlig i denne sammenheng så lenge man holder seg under det man forbruker? Eller?  what
Skal forsøke å holde bedre kontroll på proteinene ihvertfall. Tror jeg ligger litt under det ideelle der..


Den eneste kardioen jeg gjør for tiden er å gå tur, da jeg har lest at annen type kardio kan bremse muskelbygging. Sliter såpass med sistnevnte i utgangspunktet (sikkert fordi jeg spiser for lite proteiner) at jeg er redd for å gjøre noe som gjør det enda vanskeligere.  Har ikke pulsklokke el. så jeg vet ikke hvor mye jeg forbrenner på disse turene.. kan jo vurdere å skaffe meg en etterhvert, evt. Smiley

Hei, kaloriene mener jeg man ikke skal bry seg så mye om. Fokuser på innholdet i kaloriene dine, jeg tror du ligger litt høyt på fettet. Stemmer at du skal ligge under kaloriene du forbruker, men ikke gjør det vanskeligere og tregere for deg selv ved å spise for mye fett og karbohydrater.

Kardio skal du ikke tenke på at forbrenner musklene dine, da dette mest er relevant hvis du skal stille på scene eller har mye muskler å ivareta. Du kan velge mellom 20min kjapp kardio eller 40min sakte - spiller ingen rolle så lenge du forbrenner samme antall kalorier. Prøv deg på en oversikt over proteiner, karbohydrater og fett så skal jeg garantere deg fremgang. Man må prøve seg frem litt med fordelingen, men det funket veldig mye bedre for meg enn å bare tenke på kaloriene. Bodybuildere går etter dette og ikke tenker så mye på kaloriene, fordi kaloriene kommer av seg selv så lenge du spiser etter riktig fordeling.

Utlogget runforit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Mer proteiner, mindre karbs og moderat med fett.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!