Skrevet av Emne: Oppkarbing - hvordan gjør man det?  (Lest 3318 ganger)

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« : 29. august 2013, 11:55 »
Hei! Er det noen eksperter her som kan hjelpe meg?

Jeg har gått ned 5 kg på ca 5 uker ved å kutte/telle kalorier. Jeg veier nå 91 kg og er 186 høy, en del av det er muskler, så jeg er ikke direkte feit. Jeg løper ca 6-8 mil i uken og trener litt styrke.

Har i det siste merket at jeg er slapp og har alle symptomer på lavt stoffskifte. Beina er slappe selv om jeg øker matinntaket i et par dager. Jeg klarer ikke å trene hardt. Jeg spiser mye havregryn, ris, poteteter, kylling, fisk, salat osv.

Jeg ønsker å gå videre ned i vekt, men synes det er trasig å ikke kunne trene hardt. Har lest at oppkarbing en gang i uken f.eks. kan hjelpe på energi osv. Mitt spørsmål er hvordan jeg gjør det.

Har hørt at en skal spise 4-5 x kroppsevekt = antall gram karbohydrater på en oppkarbingsdag. Skal jeg da også spise mer enn vedlikehold, eller kan jeg ligge på eller under? Skal jeg bare trøkke i meg ris, potet og pasta, eller skal jeg spise annet i tillegg? Er supertakknemlig for konkrete forslag!

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #1 : 29. august 2013, 12:03 »
Hvis du har "alle symptomer på lavt stoffskifte" går du først og fremst til legen og sjekker det.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #2 : 29. august 2013, 12:47 »
Ja sjekk hos legen. Men oppkarbing er egentlig det å spise riskaker for å si det riktig, ikke pizza osv... Men men.  biggrin

Når man får bedre kontroll over kostholdet, så kommer resultatene. Trenings resultatene kan vente til da...

En lege vet nok hva som kan gjøres til hjelp når det gjelder nivåene i kroppen din.

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #3 : 29. august 2013, 13:09 »
Tusen takk for svar og all omsorg for min helsesituasjon  Wink

Jeg har kanskje ikke ALLE symptomer, men tenker trøtt, slapp, fryser lett, økt søvnbehov. Tok for gitt at det var resultatet av fem uker med kaloriunderskudd. Påvirker ikke det forbrenningen negativt og er ikke poenget med oppkarbing å motvirke det? Var ikke plaget med dette tidligere. Er det bare jeg som får det sånn?

Gærneheia, jeg er ikke ute etter tillatelse til å spise pizza Wink Jeg ønsker å gjøre det som er best for å komme ned i vekt. Tar gjerne en hel dag med riskaker om så.

Er bare så slapp og vissen i beina, får nesten ikke pulsen opp selv om jeg prøver.
 
Jeg tar gjerne en tur til lege altså, om dere tror det feiler meg noe  Ohmy

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #4 : 29. august 2013, 13:23 »
Javel. Få i deg ting som hjelper mot slapphet osv. Litt koffein er bra til trening, kanskje bare litt kaffe... Hjelper på det vet du...  biggrin

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #5 : 29. august 2013, 14:04 »
Hvor mye spiser du? Hvor mange kalorier om dagen, og hvordan er de fordelt på protein, karbohydrat og fett?
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #6 : 29. august 2013, 14:55 »
Ligger stort sett mellom 500 og 1500 kalorier i minus og spiser stort sett mellom 2000 -3000 kalorier, avhengig av trening. En dag uten trening spiser jeg kanskje 2000 - 2200 og en dag jeg har løpt mye spiser jeg 3 000. Beregner en forbrenning på ca 2 770 per dag uten trening. Bruker en kalori app som sier at jeg spiser mer enn nok proteiner, litt lite fett og en del for lite karbohydrater. Dette har jeg gjort ca to uker, før det hadde jeg større underskudd en periode.

Spiser en typisk dag:

Frokost:
1 ss tran
100 g havregryn
3 dl skummet mel
40 g lett syltetøy
1 Banan

Lunsj:

en skive grovbrød
to egg
50 g grillet kylling
Masse grønnsaker og salat
Litt frukt

Ettermiddag:

2 knekkebrød med gulost og skinke
en proteinshake med skummet melk

Middag/kvelds:

1 kyllingfillet
4-5 poteter
grønnsaker
ett glasss vin eller lavkarboøl Cheesy

Hvis jeg spiser mer er det stort sett mer av det samme.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #7 : 29. august 2013, 15:03 »
Hvor mye proteiner sier denne appen at du spiser? Utfra det jeg ser du skriver virker det som relativt lite, men det er jo ikke så lett å dømme sånt alltid.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #8 : 29. august 2013, 15:09 »
Spiste mellom 120 og 190g protein per dag siste uke.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #9 : 29. august 2013, 15:22 »
Ja, det høres jo ganske fint ut det. Prøv å havne opp mot 190, snarere enn ned mot 120. Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å gå videre ned i vekt? 91 kilo med din høyde høres jo ganske bra ut. Er det fordi du vil løpe mer?
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #10 : 29. august 2013, 16:42 »
Jeg vil gå ned 5 kg til for å bli raskere og mer definert.

Har du noe synspunkt på dette med spisedag anorakk, eller er du bare en nysgjerrig fyr? Wink

Det jeg tror jeg gjør er at jeg tar en hardøkt på lørdag og så spiser jeg masse karbs sånn at jeg ligger litt i overskudd totalt. Så ser jeg hvordan det funker.   

Hvis det ikke hjelper drar jeg til legen  Smiley

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #11 : 29. august 2013, 17:54 »
Burde være forsiktig med hardøkter på underskudd. Kansje du rett og slett begynner å bli overtrent? skal ikke så mye til om du går helt ned mot 1500 kcal i underskudd.
Oppkarbing en dag i uken kan fungere fint, men ukestotalen er jo selfølgelig viktig så ikke overdriv. Og om du absolutt skal ha en hardøkt bør denne kjøres etter oppkarbing, sent samme dag eller tidlig neste menst energinivåene enda er bra.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #12 : 29. august 2013, 19:32 »
Jeg vil gå ned 5 kg til for å bli raskere og mer definert.

Har du noe synspunkt på dette med spisedag anorakk, eller er du bare en nysgjerrig fyr? Wink

Det jeg tror jeg gjør er at jeg tar en hardøkt på lørdag og så spiser jeg masse karbs sånn at jeg ligger litt i overskudd totalt. Så ser jeg hvordan det funker.   

Hvis det ikke hjelper drar jeg til legen  Smiley

Mitt syn på spisedag er at det er tilnærmet broscience, og at det er mye sunnere om man simpelthen ligger jevne 500 kalorier i underskudd hver dag. Det er lettere å manipulere verdiene av protein, karb og fett på den måten, og du føler deg sjelden dårlig - både i retning av underernært og forspist. Det er enkelt å tape vekt om man ligger høyt på protein, lavt på fett og manipulerer karbohydratene sine. Det skal ikke mer til.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #13 : 29. august 2013, 20:11 »
Wanna be strong, jeg tror kanskje du er veldig inne på noe! Takk for innspill! Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

Var i knallform for to uker siden etter å ha mistet noen kg. Nå er formen blitt helt elendig, treningen i dag måtte jeg bare avbryte. Prøver å spise mer karbohydrater, men det hjelper ikke. Er bare slapp og jævlig. Hadde en ganske hard treningsuke forrige uke, så det kan hende det ble i overkant kombinert med lite mat. Er kanskje også litt dårlig til å ta hviledager ettersom jeg prøver å gå ned i vekt.

Får kanskje heller ta det rolig fremover! Bare jogge i skogen og trene litt vekter, så får heller hardøktene vente til overskuddet kommer tilbake.

Anorakk, takk for innspill! Avventer innføring av spisedag inntil videre.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Oppkarbing - hvordan gjør man det?
« #14 : 30. august 2013, 02:11 »
Høres ut som en god plan.

Er alltid vanskelig å prioritere, men av erfaring så blir resultatet best om man fokuserer på en ting av gangen. Tren rolig mens du går ned i vekt og kjør på etter du har stabilisert inntaket og resultatene kommer fort tilbake.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!