Skrevet av Emne: Helt på jordet angående Treningsmetode og Kosthold for Vektreduksjon  (Lest 1163 ganger)

Utlogget Reffi89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6

Jeg er en gutt på 24 år, veier drøyt 100 kg og er ikke "plaget" av dette. Jeg er rett å slett ute etter og "forme" kroppen bedre og se mer lean/fit ut.

Men, jeg har aldri vært noen daglig gym gutt. Alltid holdt meg til lagidretter og holdt meg greit med det. Men det virker ikke til å holde lengre, kan være kosthold som ødelegger også.
Trener generellt sett 3 ganger i uken med "idrett" , og tenkte jeg må få en rutine med å trene 3 ganger i uken på gym også. Mener folk at dette blir for mye i uken?

Som sakt , har jeg lite erfaring fra det og løfte vekter. Har vært på senteret flere ganger, men føler jeg bare går "random" rundt og løfter. Er rett å slett usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg trener riktig med tanke på målet mitt osv.
Så hvis noen har noen greie tips til dette så sier jeg takk. Trenger tips på øvelser og antall rep med tanke på fett tap. Tanken er å trene stort sett hele kroppen hver trening.


Så over til kosthold. Jeg er ikke av typen som har klart tidligere og fyre i meg shaker osv. Så det vil jeg helst unngå om mulig. Tenker vel egentlig bare på mer kost av vanlig mat. Der jeg regner med at jeg må legge vekk noen kalorier hver dag, skulle jeg gjerne trengt forslag på mat til de forskjellige måltidene som inneholder lite av dette. Gjerne også hvor ofte det bør spises osv.

Så det jeg er på jakt etter totalt sett , er noe som kan få meg inn i en rutine.
Takk for all tilbakemelding på forhånd.
Anders


25 år
182 cm
104 kg

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Du kan godt ha 6 treningsøkter i uken. Pass på å få hvile 1-2 dager i uken. Når det gjelder helkroppsprogram kan du kjøre "tradisjonelt" hvor du gjør deg ferdig med en og en øvelse eller du kan kjøre sirkeltrening hvorhver øvelse kjøres etter hverandre uten direkte innlagt pause - når alle øvelser er kjørt tar du 60-120 sekunders pause før neste runde(tils 3x12-15). Tips til øvelser:

Nedtrekk bredt grep foran brystet 4x10
Sittende hantelcurl i skråbenk 3x12
Hantelpress, flat benk 4x10
Foroverbøyd tricepspress  3x12
Knebøy i stativ eller fristang  4 x10-12
Strak markløft  3x12
Sittende situps i kabeldrag 3 x20
Rygghev for korsrygg 3 x15
Facepulls 2-3 x12-15
Militærpress 3x12
Når det gjelder kosthold bør du regne ut ditt totale energibehov for vedlikehold - skulle anta at det ligger rundt 3500? Ligg rundt 2800-3000 kcal hver dag og hold en 3-deling mellom proteiner, fett og karb(3x1000 kcal)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!