Skrevet av Emne: Stå på henda  (Lest 7861 ganger)

Utlogget rips

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Stå på henda
« : 25. desember 2013, 13:13 »
Hei!
Jeg har satt meg som mål å kunne først stå på henda, deretter kunne gå og gjøre pushups.
Men til det første. Jeg lurer på om noen kunne tenke seg og dele noen tanker om hvilke støtteøvelser man kan gjøre for å trene mot dette? Jeg hadde håpet å gjort øvelsene med egen kroppsvekt.

Mitt utgangspunkt er at trener aktivt kampsport, og har relativt grei kjernemusklatur, derimot skorter det mer på skuldre, øvre rygg og armer i forhold til kroppsvekt, da jeg veier 100-105 kg.

Setter veldig pris på tank ang dette!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Stå på henda
« #1 : 25. desember 2013, 13:36 »
Handstand pushups kan trenes med strikker som festes i stang i rack og så på hver side av nakken. Det vil avlaste armene men ikke resten av kroppen.



Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget maikeen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2

  • Treningsglad jente som turner, søker treningstips
Sv: Stå på henda
« #2 : 17. april 2014, 23:14 »
Hei, jeg er selv turner, og anbefaler deg viss du skal lære deg å stå på henda, så kan du begynne med og sparke opp til en vegg. og eventuelt fåå noen til å hjelpe deg med deg. så er det viktig at du finner en balanse, hendene skal være ved ørene, og stram muskler. Etter hvert kan du prøve uten en vegg. Lykke til:-)

Utlogget Marius1989

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Stå på henda
« #3 : 14. juli 2014, 12:41 »
Hei,

Mitt navn er Marius og jeg har drevet aktivt med turn i mange år på høyt nivå, pt. jobber jeg som turn instruktør i Oslo og tenkte jeg kunne komme med noen tips rundt det og stå på hendene.

Det aller viktigste å huske er at kroppen skal danne en helt rett linje, det gjøres ved at man kniper rumpen sammen, og trykker skuldrene helt ut.

Noen forøvelser, som hjelper deg med å bygge opp styrken rundt skuldrene er følgende:

Trillebår inntil veggen:
Start med å ha bena lavt inntil veggen og armene på gulvet, også går du oppover langs veggen med bena samtidig som du krabber armene tetter inn til veggen. Opp og ned. Det vil hjelpe med å lære deg å stabilisere kjernemusklaturen samtidig som du bygger opp skuldermusklaturen. Fokus på å trykke helt ut i skuldrene når du krabber innover, sånn at du ikke lurer deg selv.

Håndstående inntil vegg:
Som tidligere nevnt er det en veldig god øvelse å stå på hendene inntil veggen, jeg anbefaler at du står med magen mot veggen, for da kan finne helt riktig håndstående posisjon ved å plassere hendene så tett på veggen som mulig, samtidig så kjenner du litt på det å måtte holde balansen dersom du skulle falle ut fra veggen. Trikset er da å presse imot med håndleddet.

Mellom disse øvelsene kan du også øve på å stå på hodet, uten støtte. Da bruker du kroppen til å finne samme posisjon som når du skal stå på hendene, men du trenger ikke slite ut armene/skuldrene.

Etter hvert som du er komfortabel med å finne posisjonen inntil veggen og føler at du begynner å få styrken i skuldrene så kan du begynne å sparke opp på hendene fra stående ut på gulvet.

Ett heit tips når man skal stå på hendene er å stå med sprikede hender, og med bare håndflaten og fingertuppene i gulvet, det vil si at du krummer hendene dine oppover for å ha mer styrke å jobbe med i håndleddene.


Håper dette hjalp litt, hvis du trenger mer hjelp finnes det utallige håndstående veiledningsvideoer på Youtube.com Smiley

Mvh. Marius

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!