Skrevet av Emne: Kalorikalkulatorhelvete... ?  (Lest 14356 ganger)

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #30 : 28. mars 2014, 10:12 »
Gratulerer med bra fremgang, veldig imponerende!

Jeg er ca der du var i januar, og kunne gjerne ønske å gjøre det du har gjort!

Et spørsmål. Hvor sunt er kostholdet ditt? Er det type null sukker og alkohol, eller tillater du litt innenfor kalorigrensene?

Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #31 : 28. mars 2014, 11:05 »
Takk for gratulasjon, det føles godt.

Jeg spiser i mine øyne sunt, men ikke hysterisk. Holder meg til rene gode produkter og passer på å få i meg nok proteiner, riktig fett og karbohydrater. Trener nå 4 til 6 ganger i uka med variert intensitet. Har lagt vekk alle dårlige unnskyldninger for å ikke trene. (det er kanskje det viktigste punktet ved siden av kostholdet). Den første tiden noterte jeg ALT jeg spiste, for å få oversikt over hva de enkelte ting inneholder. Nå vet jeg stort sett hva jeg kan spise og hvor mye. Sørger også for å få i meg nok kcal pr dag, dette er noe jeg føler er hyperviktig. Tror jeg gjør det ganske riktig, for magen krymper jevnt og armer, bein og bryst øker i omfang. Utenom kardiotrening kjører jeg nå tunge (for meg) baseøvelser. Har også begynt så vidt å kjøre noen øvelser utenom for å isolere litt. :-)

Du lurte på sukker og alkohol. Det finnes mange gode erstatninger for sukker, jeg bruker splenda. Alkohol, jeg er ikke så opptatt av å drikke, men vil jeg ha meg en pils eller 4 så tar jeg det. Fordelen med å begrens alkoholinntaket er at du slipper å bli sjuk dage etterpå. Vil man innom et bakeri å spise frokost så velg grove produkter med magert og godt pålegg. MÅ ikke ha roastbeef og majones... Det er masse god mat der ute. :-) skulle du spise et parhundre kcal for mye en dag...ingen big deal. Man skal leve, og JEG tror man lever lengre ved å bruke innsiden av hodet litt mer. :-)

Les litt om kosthold, hør på folk med erfaring med trening, ingen vits å finne opp kruttet på nytt. Dette er ikke så himla vanskelig. Tren så hardt du kan, det gjør vondt innimellom, men det er bare å le av. :-)

Hører med til historien at jeg har min samboer på laget mitt, hun har også gått ned 8 kilo.
Og en ting til... Folk sier det er så dyrt å kjøpe sunn mat, dette er tullprat. :-) Lykke til. :-)

Utlogget Livermore

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #32 : 28. mars 2014, 14:01 »
Takk for svar!

Det gir jo mening at det er lurt å spise sunt og mye. Det burde kanskje ikke være så vanskelig å skjønne det, men når jeg tenker meg om spiser jeg alltid enten sunt og lite eller dårlig og mye. Det blir fort litt sånn klassisk jo-jo opplegg.

Trener allerede mye løping, så det er nok kostholdet som først og fremst mangler hos meg. Har akkurat gått ned 5 kilo fra 95 til 90 og er nå helt utslitt av mye trening på kraftig kaloriunderskudd. Beina er visne, energinivået er på bånn og behovet for pizza, digg og øl er på rekordnivå! Derav mitt spørsmål  Wink

Mulig det opplegget ditt er litt mer bærekraftig.




Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #33 : 04. april 2014, 08:20 »
Fin uke, 2 lange rolige joggeturer, en intervalløkt og 3 styrkeøkter, fortsatt med baseøvelser. Har gått ned 1 kg blank denne uka og veier nå 80,6 kg.  Cheesy
Om en uke eller 2 skal jeg øke både matinntak og treningsintensitet, for å prøve å forme kroppen etter eget ønske...hehe. :-)

Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #34 : 11. april 2014, 08:54 »
Nok en uke med 3 styrkeøkter og 2 kardioøkter. Føles bra, og overskuddet er der. Vekta har kun gått ned 0,2 kg denne uka. Veide 80,4 kg i dag tidlig. Jeg finnes ikke misfornøyd med dette, tror faktisk ikke jeg trenger å gå ned så mye mer rent vektmessig. Målebåndet er vel etter mitt syn mer viktig nå.

Nå blir det å forsøke og finne det korrekte kostholdet som skal til for å bygge muskler og redusere fettprosent. Gleder meg ikke akkurat til å finne ut av det. :-)

De harde fakta er i alle fall at jeg har gått fra 94,6 kg til 80,4 kg.
Midjemålet mitt er redusert fra 105,5 cm til 93 cm. (håper dette fortsetter å gå nedover :-) )

Det jeg finner mest oppsiktsvekkende er at omkretsen rundt brystet har økt med 1.5 cm, overarmene har økt i omkrets og det samme har lår og legger.
Motivasjonen ligger i målebåndet og fremgang, for meg var vekttap enkelt. :-)


Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #35 : 19. april 2014, 16:49 »
Da ser det ut som vekta er i ferd med å stabilisere seg, mellom 79,5 og 80,5 kg. Jeg har spist 2900 kcal denne uka, har 3 styrkeøkter og 2 kardioøkter. Føles godt å være 15 kilo lettere, men....det blir dyrt med klær..  Cheesy

Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #36 : 07. mai 2014, 10:22 »
Statusoppdatering.

Disse månedene har vært over ALL forventning for meg, fra sofapotet til ganske så aktiv, i mine øyne.
02. Januar veide jeg 94,6 kilo, hadde livvidde på 106 cm, rundt brystet 105 cm.
07. Mai veier jeg      77,5 kilo, livvidden er nå på 88 cm, og brystet har (tro det eller ei) økt til 107 cm.
I januar klarte jeg knapt å jogge 2 kilometer, i går løp jeg mila på 44:47. Ikke at det er en knalltid, men forandringen på kroppen min er så monumental at jeg knapt kan fatte det.

3200 Kcal med sunn og variert mat slukes hver dag, har 3 - 4 styrkeøkter og 2 - 3 kardioøkter pr uke, og overskuddet bare øker. Jeg vet at det kommer til å stagnere en dag, men nå nyter jeg energien, livslysten og gløden jeg har fått igjen.

Før jul: Dritt lei det meste.
Nå: Gleder meg til hver eneste dag, og digger å trene så hardt jeg kan.


Alt dette fra en kar som snrt fyller 43 år, og trodde alt var over :-) Nå får jeg til og med komplimenter. :-)
Så, til dere som sitter i samme situasjon som jeg var i. DRA ræva opp av sofaen, kom dere ut og spis riktig mat, tren og gi hjernet. Dere vil IKKE komme til å angre.
Takk ogspå til forumet for masse opplærende lesing. :-)

Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #37 : 21. mai 2014, 11:56 »
Så... Livet i "ny" kropp byr på visse utfordringer. Som f.eks. at styrketrening MÅ være noe som forbrenner sinnsykt med kalorier for min del. Jeg spiser nå 3200 kcal pr dag, og da mest mulig rene produkter. Hender jeg må klemme i meg en shake for å nå kalorimålet mitt pr dag, men det får stå sin prøve. Vekta pendler mellom 77,5 og 78 kilo. Har nå faktisk bestemt meg for å kaste baderomsvekta pokkerivold, da den bare fører til tanker som "gjør jeg det riktig" eller "pass på, så du ikke går opp igjen din stut". :-)

Har bestemt meg for å bruke målebåndet når det er tid for kontroll av kroppsammensetning heretter, mye mer motiverende. Jeg trener  nå styrke 3-4 ganger pr uke, får meg en lang, lett sykkeltur og en løpetur også i løpet av uka. Det staeste magebeltet er fortsatt tilstede, men forsvinner sakte men sikkert, og jeg øker fint i alle styrkeøvelser... Enn så lenge.

Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #38 : 16. januar 2015, 13:11 »
Oppsummering etter første år med nytt kosthold og trening.

02.01.2014 - 94,6 kg - Livvidde: 105,5 cm
16.01.2015 - 73,7 kg - Livvidde:   86,0 cm

løping   5000 meter (gatelangs/kupert) 20:19
løping 10000 meter (gatelangs/kupert) 47:13

Trener 5 - 6 ganger pr uke. Styrke, 3-4 ganger og kondisjon 2-3 ganger.

Føles godt å være i bedre form og over 20 kilo lettere. Takk for mange gode tips og mange fine lesbare artikler og tråder på forumet. Har satt meg nye mål for 2015, gjenstår å se om det går like bra.  Wink

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #39 : 16. januar 2015, 15:52 »
Oppsummering etter første år med nytt kosthold og trening.

02.01.2014 - 94,6 kg - Livvidde: 105,5 cm
16.01.2015 - 73,7 kg - Livvidde:   86,0 cm

løping   5000 meter (gatelangs/kupert) 20:19
løping 10000 meter (gatelangs/kupert) 47:13

Trener 5 - 6 ganger pr uke. Styrke, 3-4 ganger og kondisjon 2-3 ganger.

Føles godt å være i bedre form og over 20 kilo lettere. Takk for mange gode tips og mange fine lesbare artikler og tråder på forumet. Har satt meg nye mål for 2015, gjenstår å se om det går like bra.  Wink

Bra jobba!!

Utlogget darker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #40 : 17. januar 2015, 18:55 »
Meget imponerende.  Hadde vært interessant å høre hva du spiser på en normal dag.  Jeg har mye av de samme utfordringene som du hadde til å begynne med,  mtp å få i seg nok kalorier fra bra kilder.

Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #41 : 12. februar 2015, 09:31 »
Takker for skryt Cheesy (alltid moro å få)
Jeg spiser nå noe jeg vil anslå til 3000 - 3400 kcal pr dag. Omleggingene av kosthold og livsstil ble for meg ganske enkel, fordi jeg planla det ganske så detaljert før jeg begynte. IKKE hør ukritisk på de første og beste tipsene man leser er første bud (For meg).

Før var kostholdet mitt basert på "kanskje frokost" og en gedigen middagstallerken med hva jeg enn måtte ønske meg. Dritsmart :Smiley
Jeg sier ikke at alt jeg gjør nå er riktig, og noen vil nok ha noen innvendinger på det. Men det fungerer for meg, og det er det som teller.
Frokosten min KAN bestå av for eksempel:

- En skål med havregryn med rosiner og ekstra lett melk.
- 4 egg/litt røkt laks eller skinke
- Tran
- Multivitamin
- Et par gulrøtter.

Lunsjen KAN bestå av:

- 3-4 knekkebrød
- En hel boks makrell i tomat (170gr) eller tunfisk.
- 2-3 egg (Jeg elsker egg) Grin
- En ferdig laget salat med masse grønnsaker, skinke og cashewnøtter.
- En banan   

Middag KAN være:

- 500-600 gram seifilet
- en neve fullkornspasta
- Brunet løk i mengder.
- revne gulrøtter
- Et par spiseskjeer med olivenolje

Kveldsmat KAN være:

- Mager Cottage cheese (en hel boks)med 30 gram mandler
- En yoghurt av fritt valgt sort

Til alle mellommåltider eller når jeg er sulten bruker jeg:

- Gulrøtter, egg, shake, banan, salater av ymse varianter, cottage cheese osv.
De dagene jeg føler jeg ikke har fått i meg nok bruker jeg proteinshaker blandet i helmelk for eksempel.
Casein tar jeg hver kveld selv om jeg eventuelt ikke skulle ha trent den dagen, kun fordi det er så godt. Grin

Passer på å få i meg nok kcal uansett, da JEG føler det er det viktigste for å holde forbrenning og energinivået oppe.
Gode produkter som karbonadedeig, torsk, makrell, sei, rent svinekjøtt, kylling (selv om jeg ikke er så glad i det), egg, melk, olje, lassevis med grønnsaker. Det er en million ting å velge i bare man PASSER PÅ hvor mye man trykker inn i kjeften.

Mitt aller beste tips etter personlig erfaring er: Ikke spis for å spise, og anpass matinntaket etter aktivitetsnivå. "har vært så flink så jeg fortjener en Snickers". Glem det, og bytt ut snickersen med en svær eggesalat og 4 desiliter melk.

Det jeg har skrevet nå gjelder selvfølgelig meg, og dette virker for meg. Hvis noen vil legge til noe så er det bare fint. :-)
 
Siste opplysning: 15.01.2013 var blodtrykket mitt 140/94. 05.02.2015 var blodtrykket 116/81. Bra for hjerte og blodårer dette her.  Wink
                                                       


Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #42 : 12. februar 2015, 11:25 »
5000m på 20:19 er ganske bra, har du noen tid på 3000 meter'n?

Utlogget Odyssey

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #43 : 12. februar 2015, 11:33 »
Nei, jeg har ikke løpt noen 3000 meter. Kanskje jeg burde gjøre det.  Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kalorikalkulatorhelvete... ?
« #44 : 12. februar 2015, 12:14 »
Nei, jeg har ikke løpt noen 3000 meter. Kanskje jeg burde gjøre det.  Smiley

Hvis du løper 5000 på 20 minutter så trenger du ikke bekymre deg om det. 1000 meter på under 3 minutter er en utfordring hvis du gidder. Jeg løp den på 3:12 da jeg var tynnere.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!