Skrevet av Emne: Analyse av (2/5)-ukes diett - trenger innspill!  (Lest 2703 ganger)

Utlogget Alfieboii

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Analyse av (2/5)-ukes diett - trenger innspill!
« : 14. januar 2014, 21:26 »
Hei,

Jeg har påbegynt en periode på ca 5 uker hvor jeg skriver ned absolutt alt jeg spiser og trener, i håp om å gå ned i fettmasse. Jeg har gått i anskaffelse av kjøkkenvekt og veier og noterer til hver minste detalj hva jeg spiser - jeg tar dette seriøst.

Nå har det gått én uke ut i perioden og jeg tenkte å høre om jeg kunne få noen innspill om jeg gjør 'det riktig' eller om jeg gjør noen store blunderter jeg bør unngå. Jeg viser gladlig nøyaktig hva jeg spiser, men i første omgang tenkte jeg å bare presentere tallene for tilbakemelding. Jeg setter veldig stor pris på tilbakemelding.

Alder: 24 år
Startvekt: 86.3 kg
Sluttvekt: 86.7 kg
Høyde: 184 cm
Fettprosent: ca 22.5%

  • Proteiner           163.6 g/per dag       39.5% Kilder: Kylling, egg, melk, proteinpulver, karbonadedeig
        
  • Karbohydrater   179.5 g/per dag       41.0% Kilder: Grovbrød, villris/fullkornsris, wok, havregryn, fullkornspasta
        
  • Fett                    82.2 g/per dag       19.0% Kilder: Egg, melk, bacon,
        
  • Kalorier          2153.8 g/per dag

Før denne perioden (juleferien) ble det desverre veldig lite trening, så jeg antar at det kan være en årsak til vektøkning. I denne perioden har jeg begynt på kreatin (Krea-Bolic), så jeg antar at vannlagring kan også være en årsak til vektøkning. Økning av muskelmasse kan jo naturligvis også ha hatt en innvirkning på vektøkningen.

Jeg vet at man ikke kan måle fremgang på så korte perioder, og at jeg bør drite i vektforandringene. Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på stort sett hva som helst.

Utlogget Alfieboii

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Analyse av én ukes diett - trenger innspill!
« #1 : 14. januar 2014, 21:30 »
Jeg trener for tiden et 5x5-program som er beskrevet i stor detalj på følgende nettside; http://trainingblog.com/index.php?action=profile&id=699

Kort fortalt:
  • Dag 1 - Markløft/Rygg/Biceps
  • Dag 2 - Benkpress/Bryst/Triceps
  • Dag 3 - Knebøy/Bein/Skuldre
  • Dag 4 - Fridag. Begynner ovenfra neste dag.

Utlogget Alfieboii

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Analyse av én ukes diett - trenger innspill!
« #2 : 16. januar 2014, 18:16 »
Ingen..?

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Analyse av én ukes diett - trenger innspill!
« #3 : 16. januar 2014, 18:49 »
Virker som du er veldig motivert, treningsprogrammet ditt virker bra også! Smiley

Hvor mye vil du ned i vekt? trener du cardio?

Om målet er å ha mageruter må du ned på ca 75 kg, så ned ca 10kg. Du må regne med å bruke ca 10-12 uker på dette.

Hadde prøvd meg på å starte noe høyere på kcal, slik at du har noe å gå når du må justere ned.

Utlogget Alfieboii

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Analyse av én ukes diett - trenger innspill!
« #4 : 17. januar 2014, 10:24 »
Takk for svar (og skryt)!

Hvor mye vil du ned i vekt? trener du cardio?

Om målet er å ha mageruter må du ned på ca 75 kg, så ned ca 10kg. Du må regne med å bruke ca 10-12 uker på dette.

Jeg vil ikke nødvendigvis ned i vekt, jeg vil bare ned i fettprosent. Hvorfor må jeg ned på 75kg for å få markerte magemuskler? Ikke at det er hovedambisjonen min - jeg vil bare bli litt mer lean.

Hadde prøvd meg på å starte noe høyere på kcal, slik at du har noe å gå når du må justere ned.
Kan du forklare dette i litt større detalj? Jeg forstod det ikke.

Utlogget Alfieboii

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Analyse av én ukes diett - trenger innspill!
« #5 : 20. januar 2014, 14:20 »
Uke 2:

Alder: 24 år
Startvekt: 86.7 kg
Sluttvekt: 85.8 kg
Høyde: 184 cm
Fettprosent: 22.1%

  • Proteiner           165.9 g/per dag       41.5% Kilder: Kylling, egg, melk, proteinpulver, karbonadedeig
         
  • Karbohydrater   157.4 g/per dag       39.3% Kilder: Grovbrød, villris/fullkornsris, wok, havregryn, fullkornspasta
         
  • Fett                    76.9 g/per dag       19.2% Kilder: Egg, melk, bacon,
         
  • Kalorier          2171.3 g/per dag

Har kuttet litt karbohydrater til fordel for proteiner og fett.

Som vanlig, setter pris på kommentarer/tilbakemelding.

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Analyse av én ukes diett - trenger innspill!
« #6 : 20. januar 2014, 22:02 »
Takk for svar (og skryt)!

Jeg vil ikke nødvendigvis ned i vekt, jeg vil bare ned i fettprosent. Hvorfor må jeg ned på 75kg for å få markerte magemuskler? Ikke at det er hovedambisjonen min - jeg vil bare bli litt mer lean.
Kan du forklare dette i litt større detalj? Jeg forstod det ikke.

Si at du ligger på 2000 kcal, og etter 4-5 uker så går du ikke mer ned i vekt, da må du justere ned kcal for å fortsette å gå ned i vekt. starter du for lavt så blir underskuddet ditt for stort og du må spise mindre enn nødvendig etter noen mnd på diett Smiley

Jeg mente ikke at du bør gå ned på 75 kg, men vi er samme høyde og jeg måtte ned på 75 for å få skikkelig sixpack, jeg hadde lite muskler vell å merke.

Men prøv å spis slik som du gjorde nå i uke 2 en stund. Når du ikke går ned i vekt på 3 uker så går ned til 2000 kcal. Når du ikke går ned i vekt på 3 uker med 2000 kcal, kan du legge på litt mer cardio om du trener det.

På ca 8 uker har du nok komt deg ned på ca 80kg, kan du kanskje gå inn i en sakte bulke fase på 1 år.




Utlogget Alfieboii

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Analyse av én ukes diett - trenger innspill!
« #7 : 22. januar 2014, 10:40 »
Si at du ligger på 2000 kcal, og etter 4-5 uker så går du ikke mer ned i vekt, da må du justere ned kcal for å fortsette å gå ned i vekt. starter du for lavt så blir underskuddet ditt for stort og du må spise mindre enn nødvendig etter noen mnd på diett Smiley

Aha, da skjønner jeg. Regner etterhvert med at jeg må kutte flere og flere kalorier etterhvert som vektnedgangen blir mindre og mindre. Jeg føler meg komfortabel med å starte på 2100-2200 kalorier, så jeg fortsetter med det til jeg finner ut at underskuddet blir for lite. Jeg merker nedgang i fettprosent.

Jeg mente ikke at du bør gå ned på 75 kg, men vi er samme høyde og jeg måtte ned på 75 for å få skikkelig sixpack, jeg hadde lite muskler vell å merke.

Men prøv å spis slik som du gjorde nå i uke 2 en stund. Når du ikke går ned i vekt på 3 uker så går ned til 2000 kcal. Når du ikke går ned i vekt på 3 uker med 2000 kcal, kan du legge på litt mer cardio om du trener det.

På ca 8 uker har du nok komt deg ned på ca 80kg, kan du kanskje gå inn i en sakte bulke fase på 1 år.

Jeg er innstilt på å trene kardio utendørs når det blir litt mildere og mindre is/snø/slafs. Jeg vet virkelig ikke hvilken nederste grense jeg skal sette. 1800 kalorier? Da bør jeg vel heller øke aktivitetsnivået heller? Jeg er bare litt redd for å få mye muskelsvinn, noe jeg absolutt ikke ønsker.

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Analyse av (2/5)-ukes diett - trenger innspill!
« #8 : 22. januar 2014, 10:43 »
Tror ikke du skal gå noe lavere enn rundt 2000 nei, kanskje ned på 1800 noen få uker før du er ferdig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!