Skrevet av Emne: Kondisjon og muskler  (Lest 13017 ganger)

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Kondisjon og muskler
« : 08. februar 2014, 23:52 »
Hei

Har trent en del år nå og har bygget opp noe muskelmasse. Har så og si aldri og da mener jeg aldri trent kondisjon. Dette på grunn av at jeg har hørt av flere som sier at dette er negativt om du vill bli så stor som mulig.

Er dette sant at det ikke er smart å kombinere dette?

Om det viser seg at det er bare tull, hvor lenge og hvor høy puls burde man ligge på under en økt?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kondisjon og muskler
« #1 : 09. februar 2014, 01:23 »
Hvis du ser på wannabestrong's treningslogg så vil du se en kombinasjon av rå styrke og god kondisjon. Det er klart, han er ikke best på hverken det ene eller det andre.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=71503.0

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Kondisjon og muskler
« #2 : 09. februar 2014, 09:25 »
Hvis du ser på wannabestrong's treningslogg så vil du se en kombinasjon av rå styrke og god kondisjon. Det er klart, han er ikke best på hverken det ene eller det andre.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=71503.0



Er vel ikke noe som minner om hverken rå styrke eller god kondisjon i min logg, men må vel skyldes mer på dårlig kosthold og lite kontinuitet i treningen enn at det er umulig å kombinere styrke og kondisjon.

Men selv om det ikke lar seg gjøre å bli best i begge deler mener jeg at de fleste burde trene begge deler, og mange gjerne kunne prestere bedre av kombinasjonen.
Men du må selvsagt prioritere det du vil bli best på, er det styrke kjører du hovedsakelig styrke og kompletterer med en og annen økt kondisjon. Er det kondisjon er det selvsagt der mengden må legges og gjerne kjøre noen tilpassede styrkeøkter i uken.


Selv ligger styrken min nå en del lavere enn tidligere, men dette er 99% pga at jeg er 8-10kg lettere og pga dårlig kosthold er ikke fett% mye bedre enn den var da. Jobber med å bedre dette og håper på og nærme meg samme styrke som før med ok kondisjon etter hvert.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kondisjon og muskler
« #3 : 09. februar 2014, 10:49 »
Sett folk her til å løpe i 13 km/t i 5% stigning på en tredemølle så får vi se hvor mange som befinner seg på tredemølla og hvor mange som befinner seg et helt annet sted etter f.eks 30 sekunder, 2 minutter, 10 minutter. Vi kan jo starte med de som løfter like mye eller mer enn det du gjør.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Kondisjon og muskler
« #4 : 09. februar 2014, 12:25 »
Nei, var vel det jeg tenkte at det ikke er optimalt og for muskelmasse og trene kondisjon.

Men nå skal det sies at jeg eier ikke kondisjon i det hele tatt. Har ikke trent det på MANGE; MANGE år. Rett og slett for jeg vill bli så stor som mulig.

Nå er det ikke sånn at jeg har tenkt å trene kondisjon daglig. Men 2 økter i uken, med 4x4 intervall!
Vill jeg merke mye nedgang i å bygge muskler eventuelt miste muskler med dette her?

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Kondisjon og muskler
« #5 : 09. februar 2014, 12:38 »
Nei, var vel det jeg tenkte at det ikke er optimalt og for muskelmasse og trene kondisjon.

Men nå skal det sies at jeg eier ikke kondisjon i det hele tatt. Har ikke trent det på MANGE; MANGE år. Rett og slett for jeg vill bli så stor som mulig.

Nå er det ikke sånn at jeg har tenkt å trene kondisjon daglig. Men 2 økter i uken, med 4x4 intervall!
Vill jeg merke mye nedgang i å bygge muskler eventuelt miste muskler med dette her?

Så lenge du holder deg til relativt få, korte og harde løpeøkter og ikke kjører det samme dag som f.eks bein/rygg er det godt mulig du faktisk kan bli i bedre form også når det gjelder styrke. Iallefall relativ styrke.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Kondisjon og muskler
« #6 : 09. februar 2014, 13:26 »
Så lenge du holder deg til relativt få, korte og harde løpeøkter og ikke kjører det samme dag som f.eks bein/rygg er det godt mulig du faktisk kan bli i bedre form også når det gjelder styrke. Iallefall relativ styrke.

Kjører dette på treningsfrie dager. Hva mener du med få og korte økter? Har som sagt tenkt 2 ganger i uka og 4x4 intervall, Sånn ca 35 min! Er det innenfor?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kondisjon og muskler
« #7 : 09. februar 2014, 13:30 »
Kjører dette på treningsfrie dager. Hva mener du med få og korte økter? Har som sagt tenkt 2 ganger i uka og 4x4 intervall, Sånn ca 35 min! Er det innenfor?

Min erfaring er at jeg kan få godt utbytte av 4 ganger 2-3 minutter og kortere pauser mellom. Ikke bare for fettforbrenning (sånn som gerilja kardio) men også for genuin kondisjon.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Kondisjon og muskler
« #8 : 09. februar 2014, 14:07 »
Kjører dette på treningsfrie dager. Hva mener du med få og korte økter? Har som sagt tenkt 2 ganger i uka og 4x4 intervall, Sånn ca 35 min! Er det innenfor?

4x4 intervaller er helt klart innenfor ja, er jo "bare" 16min arbeid. Coopertest er også noe jeg liker, 12min der du løper lengst mulig. Kort nok til at du klarer å hølde høy puls gjennom hele økten (så snart den er oppnådd)
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Kondisjon og muskler
« #9 : 17. februar 2014, 16:17 »
Så konklusjonen er at jeg ikke vill ta noe "skade" av å kjøre 35 min med intervalltrening 2 ganger i uka med tanke på at målet er å bygge muskler?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kondisjon og muskler
« #10 : 17. februar 2014, 19:10 »
Så konklusjonen er at jeg ikke vill ta noe "skade" av å kjøre 35 min med intervalltrening 2 ganger i uka med tanke på at målet er å bygge muskler?

Må se litt på total treningsmengde men hvis det ikke er snakk om ekstremt mye bein i tillegg til de løpeøktene så går det sikkert bra.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget gko

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

Sv: Kondisjon og muskler
« #11 : 12. mars 2014, 15:08 »
Jeg har spilt fotball i 13 år og holder fortsatt på, og jeg driver med kropssbyggning. Jeg klarer helt fint å bygge samtidig som jeg driver med mye kondisjon. Minuset er at jeg kan bli litt for tung i perioder med fotballen. Mange tror det ikke går ann å kombinere to så forskjellige idretter, men det går ann. Jeg har fått forespørsel å stille på AF, men takket pent nei. Greia er at du må finne ut hvor mye du forbrenner i løpet av en dag du har begge deler. Deretter sette opp en matplan som funker for deg i forhold til det. På min deffeplan ville jeg vanligvis ligget på 2500kcal men jeg ligger på 3000kcal i stedet pga fotballen. Må si jeg bruker veldig mye bcaa og glutamin. Jeg er 175cm høy og veier 78kg på 8%bodyfat pr dags dato.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Kondisjon og muskler
« #12 : 31. mars 2015, 19:31 »
Låner denne tråden igjen.

Hvordan er egentlig roing med tanke på utholdenhetstrening? 4*4 med roing f.eks. Som sagt er jeg egentlig ute etter mest mulig muskler så da er vell kanskje løping på mølla 4*4 bedre enn å ro 4*4?

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Kondisjon og muskler
« #13 : 06. april 2015, 16:20 »
Jeg synes selv jeg får langt dårligere fremgang om jeg kutter ut noen gåturer nå og da. Tror man må ha en slags grunnform som er bra for å få max utbytte av styrketreninga. Om du sliter med å knyte skolissene og er i helt ræva form vil du garantert bare tjene på å øke grunnformen. Er du i så dårlig form vil det hindre utviklingen din fordi du vil ikke kunne trene hardt nok. Selv vekttrening krever litt kondisjon, få løfter 1 rep i alle øvelser hver økt. Om syra tar deg på oppvarminga må det jo ødelegge for styrketreninga. Jeg har blitt mye svakere etter at jeg kutta ut gåturer og lett kondisjonstrening for jeg er rett og slett ikke i form til all treninga som må til for at jeg skal være i toppform styrkemessig.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Kondisjon og muskler
« #14 : 07. april 2015, 19:18 »
Det danny sier er helt rett, driver du med kroppsbygging og du har ingen form for cardio i treningprogrammet ditt så henger du etter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!