Skrevet av Emne: Ønsker å løfte mer enn 3 dager i uken/gå videre med treningen  (Lest 2097 ganger)

Utlogget Signals

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Hei!
Jeg har trent 5x5 i rundt et halvår, og er snart ferdig med grunnprogrammet i RYP. Har med andre ord en del styrke på plass fra 5x5, og har fått en del definisjon fra RYP.
Nå har jeg blitt såpass hekta at jeg gjerne skulle trent styrke 4 ganger i uken. I tillegg så er mitt nåværende fullkroppsprogram såpass langt at det tar minst 1 1/2 time å gjennomføre. Dette er ikke optimalt, hverken for kroppen eller timeplanen min.

Bakgrunn
22 år gammel fyr
171 cm høy
rundt 62-64 kg
Fettprosent; under 20% (på øyemål)

Har vært 2 år i forsvaret, hvorav et halvt år var i Afghanistan. Når jeg kom hjem drakk jeg bort kroppen min og ødela min egen fysikk. Har trent aktivt i ett år siden den gang, og begynner å få alvorlig mersmak på noe annet enn bare "forsvarstrening." Har et år der jeg dyrker mine interesser, dvs studerer musikk på folkehøgskole. Dagene er travle, og de øktene jeg har nå blir litt for lange.

Målsetning
Bli kvitt det lille jeg har igjen av magefett (den typiske randen under navelen), og senke fettprosent generelt.
Få en sterkere kjernemuskulatur/skadeforebyggende base
Bli mer definert og større. Akkurat nå er det definasjon som er viktigst.

Faktorer som spiller inn
Jeg har for tiden ikke muligheten til å kjøpe og lage mat selv, da jeg går på folkehøgskole. Må med andre ord spise det de gir oss. 50% av tiden er dette et problem, da en del av maten er dekket i saus from the get go. Vi får lite salat.

Tilskudd
Krea-bolic
Omega 3/Pharmanex LifePak+ (multivitamintilskudd av typen episk)
Ripped hardcore
ZMA
Proteinpulver (for tiden drikker jeg bare én shake etter trening. Trenger jeg å drikke det oftere, med tanke på at maten jeg får på skolen ofte ikke har nok rent kjøtt?)

Sliter med beinhinnebetennelse. - Prøver å trene opp kroppen ved å løpe noen få meter hver gang jeg trener styrke (på slutten/starten av økten). Når jeg har kardioøkter må jeg sykle eller bruke ellipsemaskin inntil videre. 4x4 eller tabata er derfor utelukket for øyeblikket. Det samme er egentlig all løping.

Treningsrommet vårt er relativt dårlig utstyrt. Vi har en squat-rack, en benk, modulbaserte manualer, og et elendig apparat som gir muligheten for pulldowns uten beinstøtte. Foretrekker selv frivekter, så sånn sett er det ikke noe problem.

Jeg har relativt travle dager. Ideelt sett skulle ikke øktene mine vart lengre enn én time, men gjerne ikke noe kortere.

Tilskudd
Krea-bolic
Omega 3/Pharmanex LifePak+ (multivitamintilskudd av typen episk)
Ripped hardcore
ZMA
Proteinpulver (for tiden drikker jeg bare én shake etter trening. Trenger jeg å drikke det oftere, med tanke på at maten jeg får på skolen ofte ikke har nok rent kjøtt?)

Nåværende treningssituasjon
Jeg har stort fokus på teknikk i alt jeg gjør, og følger for tiden et lettere modifisert RYP-program med egne øvelser, med tanke på at jeg skal inn i Forsvaret igjen om ikke så alt for lenge, og MÅ trene på disse øvelsene. Her er programmet med de vektene jeg tok sist økt. Har tatt 90kg i knebøy før, men grunnet dårlig teknikk måtte jeg senke vekt. Teknikken sitter der nå. Sliter litt med teknikk på stående roing, men begynner å få det til bra. Vanskelig øvelse, med tanke på at jeg har hatt en lett betennelse i korsryggen som lett ulmer opp.

Knebøy, 75kg Sett: x4 x4 x10
Benkpress, 70kg Sett: x4 x4 x5
Stående roing, 50kg Sett: x4 x4 x7
Arnoldpress, 17kg (skal øke) Sett: x4 x7
Biceps, 15kg Sett: x4 x6
Skullcrushers, 22,5 kg  Sett: x4 x5
Situps, beina i 90 grader hvilende på skråbenk med skive på brystet; 15kg, x12 x12 x20

Tilleggsøvelser;
Pullups, x12 x6
Pushups med vekt; 15kg, x13
Nettopp lagt til pullups med vidt grep for å trene lats (forslag til endring mottas med takk, siden jeg allerede er sliten etter pullups med skulderbredde) x3 x2

Slenger ofte på planke mot slutten for å styrke core.


Som dere ser så begynner det å skli ut i kaos, da jeg selv mener at jeg trenger flere øvelser. Jeg vil også legge inn markløft, men det blir lite effektivt på slutten av økten.

Beklager wall of text. Håper at det er noen som kan hjelpe meg litt! På forhånd tusen takk!

Utlogget XX

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Ser du tar mye kosttilskudd, trenger du alt dette?
Kan du evt. forklare hvorfor du tar det du tar?

Begynn med hva du spiser, OG forbrenner. Skal du miste mye fett, må du forbrenne mere enn du får i deg. Da mener jeg ikke kaste i deg alt som står 0% fett, og hive innpå med kosttilskudd. Kroppen trenger fett. Og husk på å VARME OPP før treningen. Mange som ikke gjør dette. Du kan evt. dele opp treningsprogrammet ditt i flere uker. Uke 1-2 volum trening, og uke 3-4 høyintensitetstrening(hvor vektbelastningen skal OPP).
Og husk på å hvile imellom settene du tar.

Ta en titt på disse:
http://michalasloth.bloggersdelight.dk/2013/09/killer-cardio/
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1269

Utlogget Signals

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Ser du tar mye kosttilskudd, trenger du alt dette?
Kan du evt. forklare hvorfor du tar det du tar?

Begynn med hva du spiser, OG forbrenner. Skal du miste mye fett, må du forbrenne mere enn du får i deg. Da mener jeg ikke kaste i deg alt som står 0% fett, og hive innpå med kosttilskudd. Kroppen trenger fett. Og husk på å VARME OPP før treningen. Mange som ikke gjør dette. Du kan evt. dele opp treningsprogrammet ditt i flere uker. Uke 1-2 volum trening, og uke 3-4 høyintensitetstrening(hvor vektbelastningen skal OPP).
Og husk på å hvile imellom settene du tar.

Ta en titt på disse:
http://michalasloth.bloggersdelight.dk/2013/09/killer-cardio/
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1269

Det er egentlig ikke så fryktelig mange kosttilskudd.
Kreatin tar jeg fordi det er kreatin, multivitamin og omega 3 er nok mer eller mindre en selvfølge, ZMA for bedre søvnkvalitet og testosteronboost, samt litt drahjelp på recovery, Ripped Hardcore er en såkalt "fettforbrenner." Hvor mye forbrenningsdelen av den virker er jeg ikke sikker på enda, men jeg får i alle fall energi nok til å fungere gjennom dagen på et kaloriunderskudd. Mye god juice i det tilskuddet.

Kan forsåvidt legge til at jeg er relativt belest på dette med ernæring, og gjør det beste jeg kan utifra forholdene. Har allerede måttet brukt en del penger på mat, på siden av skolepengene, så jeg må bare spise det jeg får til middag - med mindre det er skikkelig heftigt arterietettetende faenskap. Får i meg det jeg trenger av fett, såvidt jeg vet. Spiser mye cottage cheese. Tar meg en skive salami i ny og ne, og slenger på en dæsj olivenolje hist og pist.

Takk for lenkene! Skal lese meg opp og prøvekjøre. Har du ellers noe tips til hvordan jeg kan få trent mer styrke? Vil det virke mot sin hensikt å slenge inn flere øvelser fordelt på flere dager?

Edit;
Likte veldig godt de forslagene du kom med! Skal alternere de 3, da jeg tror på å fordele belastningen.
Jeg har lagt frem er forslag for hva jeg tror kan være hensiktsmessig. Her får jeg også lurt med markløft, noe jeg har savnet!
Har delt øktene opp i A og B. A, B, A, B, osv. Hvordan ser det ut?

Økt A

Mage
Knebøy
Benkpress
Enhåndsroing manualer
Arnoldpress
Bicepscurl med manualer
Skullcrushers
Pullups vidt grep

Økt B

Mage
Markløft
Rows
Skråbenk manualer
Skulderpress
Weighted chin-ups (bruk ryggsekk)
Weighted dips (bruk ryggsekk)

Utlogget XX

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Jeg selv har delt opp treningsdagene mine etter Dag1, 2, 3 og 4 (evt 5).
Da blir det lettere og følge hele planen, hvis jeg hopper over å trene onsdag, så tar jeg dag 3 på torsdag  Wink
-(etter min mening mye bedre for meg).

Men du må huske på at det viktigste er å få implementert øvelser som Markløft, Knebøy, Benkpress og Militærpress i programmet ditt.
Jeg er ikke en av de som er mester til å sette opp et treningsprogram for deg, men du kan evt. spørre de du ser kan mye om slikt hær på forumet.
Jeg kan garantere deg at du vil få hjelp, utrolig mange som er her for å hjelpe!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!