Skrevet av Emne: Hjelp til treningsprogram (For det var ikke en intetsigende tittel!)  (Lest 1700 ganger)

Utlogget Zepticon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Hei Smiley
Kort om meg før jeg starter å brette ut om alle problemene mine:
- 28 år
- Veier kanskje 85 kilo
- Vil nå 90 kilo og redusere fettprosent (men speilet er viktigst)
- Ikke helt innesnødd mtp styrketrening, men heller inget orakel.
- Synes styrketreningen har blitt kjedelig og uten fremgang


Så, til saken. Jeg har trent styrke av og på nå i 8 år. I det site har det blitt mer av enn på og jeg har vært støttemedlem på treningsenteret siden i mars. Har bare parkert baggen min der og tatt en joggetur i steden for styrke.

Problemet er at jeg synes ting har blitt kjedelig og umotiverende. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg følte vell at det stagnerte. I starten gikk jeg veldig opp i både vekt og styrke og var på "topp" for 4-5 år siden med vekt på 92kg og en dråpe over min ideele fettprosent.
Derifra kom jeg ingen vei, og gikk heller ned enn opp.

Jeg har mulighet til å trene 3-4 ganger i uken, i opp til en time hver gang (Kan ta pause fra jobb for å trene, eller trene før jobb).
Treningssenteret har stort fokus på styrke og fitness, så jeg har ingen problemer med utstyrsutvalget.

Det jeg derimot mangler er et treningsprogram som er morsomt, slitsomt (heller god smerte enn utmattelse) og som gir fremgang.
Jeg starta med RYP de første årene, så 5x5, og nå til slutt HST, de funka bra før men nå føles alle sammen litt kjipe.

Jeg har noen mål da, og tanker, som jeg gjerne vil prøve å få gjort noe med:
- Brenne fett. Så litt intensitet sier jeg ikke nei takk til! Smiley

- Jeg hater pullups/chinups. det er den mest utilfredstillende øvelsen jeg veit. Jeg kan ta 3x5, og på 4 settet stopper det på 4. Uten noe forvarsel. Det er bare "tomt", og det er fryktelig lite motiverende. Men liekvell hører jeg alle si at det er en veldig viktig øvelse, og da vil jeg gjøre den, eller noe tilsvarende. Finnes det noen alternativer der jeg faktisk kjenner at jeg gjør noe med musklene? Feks på tåhev så kan jeg kjøre på til leggene brenner, pushe meg enda litt lenger, og få en skikkelig boost fordi jeg klarte å presse meg.

- Beintreningen blir vell squats og deadlifts. Ser ikke for meg at de kan byttes ut med noe som er mer effektivt. Jeg har naturlig bra annlegg for å øke beinstyrke så her føler jeg meg ganske trygg.

- Overkroppsøvelser som ikke krever spotter, gjør vel at jeg må henvise meg selv til hantelhjørnet. De tidspunktene jeg trener er jeg stort sett alene, og må derfor kalre meg uten hjelp. Noen tips her utover varisjoner med hantelpress? Stort sett vil jeg at alt skal bli større, unntat magen. Den kan gjerne forsvinne innover og tilbake der den brukte å være dry

- Hvordan skal jeg da strukturere det hele i en morsom, motiverende og slitsom trening? Jeg har lyst å kjenne at jeg har vært på trening hver gang jeg har vært der, og det gjorde jeg ikke bestandig før, selv om jeg gjorde alle øvelsene, og presset meg så langt jeg klarte.


Hadde håpet noen her kunne komme med tips til både treningsprogram og motivasjonshjelp, men jeg tror at et bra program kanskje løser begge delene.

Utlogget Zepticon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Ingen som har noen tips og råd å komme med? 0=)

Utlogget Byggmestern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 144
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 144

Hei..

Først og fremst, du har trent i flere år, prøvd deg på det jeg og mange anser som noen av de beste trenings-filosofiene, og du synes de blir for kjedelige? Etter alle disse årene burde du vel klare å sette sammen oppsett du trives med, basert på ett eller flere av disse programmene. Hvis ikke, skaff deg en PT.

Jeg tror problemet ditt ligger i dedikasjon. Hvis du bare følger et program for å følge det, uten å kjenne etter hvordan programmet og øvelsene påvirker kroppen, blir det selvfølgelig kjedelig, og du får da følgende dårlig progresjon. De fleste (som har peiling), tilpasser program etter ønsker og behov. Det er slett ikke alle treningsøkter som er morsomme, resultatene derimot er det som gjør at folk faktisk orker å holde på med det. Og resultatene kommer ofte fra de skikkelig harde øktene hvor du har mest lyst til å spy og komme deg ut fra gymmet.

Tar for meg noen av punktene dine:

- Vil nå 90 kilo og redusere fettprosent (men speilet er viktigst)

Om du har som mål å øke så mye i vekt og samtidig gå ned i fettprosent, må du belage deg på å bruke lang tid og dedikere deg. Jeg ville anbefalt en bulk til du er på den vekta/stadiet du var på for noen år siden (92-93 kg), for deretter å kvitte deg med fettet. Det er lettere å øke i muskelmasse når du slipper å tenke på fettet, med mindre man bruker roids... - noe jeg antar du ikke gjør.

Det jeg derimot mangler er et treningsprogram som er morsomt, slitsomt (heller god smerte enn utmattelse) og som gir fremgang.

Ser du hva du selv skriver? Det er ikke smerte som gir deg fremgang, det ER utmattelse. Og utmattelse betyr ikke nødvendigvis at du skal kjenne pump i alle musklene etter hver økt.

- Jeg hater pullups/chinups. det er den mest utilfredstillende øvelsen jeg veit. Jeg kan ta 3x5, og på 4 settet stopper det på 4. Uten noe forvarsel. Det er bare "tomt", og det er fryktelig lite motiverende. Men liekvell hører jeg alle si at det er en veldig viktig øvelse, og da vil jeg gjøre den, eller noe tilsvarende. Finnes det noen alternativer der jeg faktisk kjenner at jeg gjør noe med musklene? Feks på tåhev så kan jeg kjøre på til leggene brenner, pushe meg enda litt lenger, og få en skikkelig boost fordi jeg klarte å presse meg.

Hvis du hater chins trener du mer chins, til du blir så sterk i den øvelsen at du liker den bedre. Tren med trege negativer (nedsenking), og et fint alternativ er nedtrekk.

Når det gjelder tåhev, så har du kanskje ikke prøvd dette i maskin eller med vektstang? Da blir det nemlig fort tungt på få reps...

- Beintreningen blir vell squats og deadlifts. Ser ikke for meg at de kan byttes ut med noe som er mer effektivt. Jeg har naturlig bra annlegg for å øke beinstyrke så her føler jeg meg ganske trygg.

Her er vel det første du skriver jeg kan si meg 100% enig i. Eneste å legge til er at markløft er en veldig bra rygg-øvelse i tillegg til at du trener bein.

- Overkroppsøvelser som ikke krever spotter, gjør vel at jeg må henvise meg selv til hantelhjørnet. De tidspunktene jeg trener er jeg stort sett alene, og må derfor kalre meg uten hjelp. Noen tips her utover varisjoner med hantelpress? Stort sett vil jeg at alt skal bli større, unntat magen. Den kan gjerne forsvinne innover og tilbake der den brukte å være dry

Dette er tull! Selvfølgelig kan du bruke mer enn manualer og maskiner selv om du er alene. Regner med du sikter til øvelser hvor du har vektstang over hodet/skuldre (eks: benkpress-skulderpress-knebøy). Kjør disse alene, men spar de tyngste løftene til du har spot eller bruk manualer/maskin.

- Hvordan skal jeg da strukturere det hele i en morsom, motiverende og slitsom trening? Jeg har lyst å kjenne at jeg har vært på trening hver gang jeg har vært der, og det gjorde jeg ikke bestandig før, selv om jeg gjorde alle øvelsene, og presset meg så langt jeg klarte.

Det skal være forskjell på intensiteten i økter. Noen økter er lettere og kortere enn andre, og det er også optimalt i forhold til muskelvekst. Men det betyr ikke at du ikke skal kjenne at du har vært på trening. Du slår meg ikke som en som presser deg så langt du klarer når du trener, hadde du gjort det, hadde du neppe hatt behov for å poste dette innlegget. Nå vet jeg ikke hvilket tidsperspektiv du mener heller, er ikke bestandig man merker at man har trent for 10 timer siden, og det skal man heller ikke gjøre - hver gang..
the more I learn, the more I realize that only a few things really matter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!