Skrevet av Emne: styrke, funksjonell kropp, kondisjon og bra utseende, i en og samme pakke?  (Lest 3883 ganger)

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

er dette mulig? i såfall, noen som har en slik pakke?  biggrin

Har lyst på et treningsprogram som er målrettet mot dette:

Funksjonalitet
- bevegelighet
- utholdenhet
Styrke
- har lyst å øke styrken min i baseøvelser, squat og benkpress hovedsaklig, men også markløft og militærpress
Kropp som ser bra ut
- Har lyst på en definert og muskuløs kropp

Hvis noen kunne delt et slik program eller en "mal" om hvordan man kan lage et slikt program selv, hadde jeg blit veldig glad. eller linket meg til noe  Grin

Utlogget Bollekongen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Hei.

Jeg var på jakt etter noe slikt selv når jeg begynte å trene styrke selv i mars. Det er jo et vanvittig utvalg i treningsprogrammer og det er viktig å finne noe som passer for deg. Det er veldig individuelt.

For min del fant jeg ut at hovedfokus på baseløft var min "greie". Jeg kjører nå et 5x5 stronglifts program.

Har hatt veldig god økning i baseløftene og blir du sterkere får man større muskler.

Jeg bruker faktisk en app nå. Stronglifts 5x5. Enkel og grei med bra oversikt. Jeg trener litt isolasjonsøvelser etter baseøvelsene før jeg går rett på tung magetrening.

Skal du ha en definert kropp må det til en endring i kosthold. Det er Alfa og Omega, enkelt og greit.

For bevegelighet kan du kjøre dynamisk oppvarming og strekke forsiktig ut. Dette er noe jeg antar. (strekker ikke mye selv)

Få noen til å hjelpe deg med teknikk på øvelsene da du kan ødelegge kroppen hvis dette ikke gjøres korrekt Smiley

Du får lese deg opp slik de fleste som tar trening seriøst gjør, øker du din egen kompetanse på trening og kosthold er det mye lettere å komme i gang og å følge det lenger enn i bare noen mnd.

Jeg er ingen ekspert eller profesjonell utøver, men har lest mye og trener regelmessig. Så her har du noen av mine tips Smiley

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Har selv kjørt starting strength, noe som er veldig likt stronglifts, men fikk fort en del smerter i kner, hofta å skuldrene..
Gikk fra 70 kg knebøy 5x3 til 100 kg knebøy 5x3 på litt over en mnd, så tror nok heller det er den kjappe vekt oppgangen som har forårsaket smertene

Ser for meg en slags kombinasjon.. Kjøre 5x5 en dag, litt bodybuilding type trening en dag og noe kondisjon og mere krops øvelser en annen..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Har selv kjørt starting strength, noe som er veldig likt stronglifts, men fikk fort en del smerter i kner, hofta å skuldrene..
Gikk fra 70 kg knebøy 5x3 til 100 kg knebøy 5x3 på litt over en mnd, så tror nok heller det er den kjappe vekt oppgangen som har forårsaket smertene

Hva slags oppvarming eller hva slags vekt brukte du like før det første settet på 100 kilo i knebøy ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Hva slags oppvarming eller hva slags vekt brukte du like før det første settet på 100 kilo i knebøy ?

Kjørte 1 sett med 40 kg 5 rep, 1 sett med 60 kg 4 rep og så 1 sett med 80 kg 3 rep..
Rodde litt på en sånn ro-maskin først da! Var ikke direkte etter den økta jeg fikk vondt, kom litt etter hvert..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Kjørte 1 sett med 40 kg 5 rep, 1 sett med 60 kg 4 rep og så 1 sett med 80 kg 3 rep..
Rodde litt på en sånn ro-maskin først da! Var ikke direkte etter den økta jeg fikk vondt, kom litt etter hvert..

Kjapp vektoppgang, stemmer sikkert. Man kan oppnå god framgang med å holde litt igjen og heller terpe på teknikk. Selv 1 kilo i uka blir 52 kilo per år. Sener og leddbånd utvikler seg saktere enn musklene gjør.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Kjapp vektoppgang, stemmer sikkert. Man kan oppnå god framgang med å holde litt igjen og heller terpe på teknikk. Selv 1 kilo i uka blir 52 kilo per år. Sener og leddbånd utvikler seg saktere enn musklene gjør.

men er det ikke lett å legge på seg? hvordan kan jeg kombinere dette med kondisjon/kroppsøvelser?
har du en "bedre" versjon av starting strength, eller hvordan treningsprogram anbefaler du?
flytter på hybel så blir fri som fuglen. kan trene 5 dager i uka

som jeg skrev lengre opp, konsentrerer meg om funksjonalitet, så har lyst å kunne bevege meg fritt, god holdning og sånt..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hvis man ikke er interessert i å legge på seg noe særlig så er det klart at man kan ta seg råd til å holde igjen framgangen og passe på at vektene ikke øker for fort. "sustainable growth" som det heter på engelsk, der kropp og teknikk henger med. Vet ikke hva du mener med kroppsøvelser men det kan være dips, chins, hanging leg raises. Til og med ettbeinsknebøy hvis man vil ha noe å trøble med. Vi diskuterte kombinasjon av styrke og kondisjon i en annen tråd nylig, du kan jo lese den.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Hvis man ikke er interessert i å legge på seg noe særlig så er det klart at man kan ta seg råd til å holde igjen framgangen og passe på at vektene ikke øker for fort. "sustainable growth" som det heter på engelsk, der kropp og teknikk henger med. Vet ikke hva du mener med kroppsøvelser men det kan være dips, chins, hanging leg raises. Til og med ettbeinsknebøy hvis man vil ha noe å trøble med. Vi diskuterte kombinasjon av styrke og kondisjon i en annen tråd nylig, du kan jo lese den.

legger gjerne på meg muskler, er fett jeg er redd for. hehe
skal lese tråden :-)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Man blir iallfall feit hvis man pådrar seg skader og må ligge unna trening i ukesvis eller månedsvis. Styrkeutvikling bør ha horisont på flere år.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Man blir iallfall feit hvis man pådrar seg skader og må ligge unna trening i ukesvis eller månedsvis. Styrkeutvikling bør ha horisont på flere år.

er også litt usikker på hvordan jeg skal gjennomføre programmet.. har nesten brukt over 2 timer hver treningsøkt...

trena slik:

A: Knebøy, Benkpress, Power Clean, Pull-ups
B: Knebøy, Militærpress, Markløft, Bøyd Roing

tenkte å gå over til:

A: Knebøy, Benkpress, Bøyd Roing, Dips
B: Knebøy, Militærpress, Markløft, Pull-ups

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Noe må man jo prioritere. Skal man gjøre absolutt alt så blir det et sånt "lev som en toppidrettsutøver" opplegg. Det mest grunnleggende man kan trene er kanskje knebøy, chins, dips.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Noe må man jo prioritere. Skal man gjøre absolutt alt så blir det et sånt "lev som en toppidrettsutøver" opplegg. Det mest grunnleggende man kan trene er kanskje knebøy, chins, dips.

kan det fungere å trene slik?

Mandag: Knebøy 5x5, Benkpress 5x5, Markløft 5x1
Tirsdag: lett trening, frontbøy, strak mark, chin-ups, dips, skråbenk++ type fullkropsprogram
Torsdag: repeter mandag
Fredag: repeter tirsdag

eller dele tirsdag og fredag som en slags splitt

kanskje trene militærpress istedet for benkpress på styrkedag nr2, eller Knebøy og benkpress/militærpress ene dagen, og markløft og militærpress den andre?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Samme musklene to dager etter hverandre er vel litt mye.

Selv så liker jeg å jobbe meg litt oppover og bytte øvelse innenfor samme muskelgruppe etterhvert. For eksempel benkpress-dips-dips m/vekt. Enarms roing, chins, chins m/vekt. Det blir i det tilfellet mest fokus på dips/chins men kroppen får trent de alternative øvelsene også selv om intensiteten ikke er på topp.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!