Skrevet av Emne: Jumpers knee behandlet med trykkbølger  (Lest 4274 ganger)

Utlogget mrstian89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Jumpers knee behandlet med trykkbølger
« : 01. september 2014, 22:58 »
Heisann!

Jeg sliter med mitt venstre kne, fysio sa jeg hadde betennelse under/på innsiden av kneet hvor det er flere sener som fester seg (jumpers knee) + betennelse i slimposen under kneet.
Lurer på et par ting i den forbindelse, men kan først fortelle hvordan alt skjedde (beklager langt innlegg).

I august 2013 fant jeg ut at jeg måtte gå ned i vekt (veide litt over 90 kg, 1.82 cm høy). Begynte med å gå mye turer på fjellet (Ulriken og Fløyen). I tillegg trente jeg styrke (knebøy, markløft++).
I løpet av en uke hadde jeg kanskje 4-5 økter (ikke fjelltur og styrke på samme dag). Jeg jobber offshore, så når jeg har vært på jobb har jeg kjørt det samme programmet, men fjellturer har vært byttet ut med spinning.
Begynte å komme i ganske OK form til jul, og har gått mye ned i vekt (pdd er jeg under 80 kg). Etter jul trappet jeg opp treningen et hakk, begynte å jogge opp fløyen, springe bakkeintervaller (5x200m) og trene styrke oftere.

I februar/mars oppstod kneskaden:
Dag 1: Sprang først 6x150 meter bakkeintervall. Senere på dagen gikk jeg opp Ulriken. Denne dagen gikk jeg ned fra Ulriken (vanligvis har jeg tatt banen ned igjen). Hadde bittelitt vondt i kneet på vei ned, ingenting alarmerende.

Dag 2: Sprang bakkeintervall (5x200m i en bakke på Fløyen). Etter 4. intervall kjente jeg den samme smerten som fra dagen før, dum som jeg var tok jeg alikevel å gjorde den femte og siste intervallen. Midtveis kjentes det ut som om kneet låste seg fullstendig. Etter en pause så gikk vi forsiktig opp resten av bakkene til fløyen, litt smerter, men ikke noe som jeg ikke kunne håndtere. Når jeg snudde og skulle gå ned igjen, da var det andre boller. Det var fryktelig smertefullt, og på de bratteste partiene måtte jeg gå baklengs.

I de kommende dagene var det vondt å bare gå vanlig bortover. Bestemte meg for å gå til fysioterapeut. Hun antok det var jumpers knee, og gav meg en øvelse jeg skulle gjøre. Følte ikke det hjalp noe særlig.
Prøvde å hvile en god stund til smerten var så og si borte. Men da var det bare en tur på Fløyen eller lignende som trigga det igjen. Var gjerne sånn at jeg trente en dag, så var det vondt i 2 dager, så trente jeg igjen.

I april hadde jeg 2-3 treningsfrie uker, da smerten var helt borte. Og i mai/juni hadde jeg 6 uker uten trening hvor kneet helt fint ut. Prøvde meg med en rolig fjelltur etter de 6 ukene, men smerten kom tilbake. Forutenom disse ukene hvor kneet har vært bra, så har det vært vondt å gå i trapper og bratte bakker.

Gikk tilbake til ny fysioterapeut. De tok ultralyd av kneet og fant ut at det var veldig betent. Begynte med trykkbølgebehandling som var veldig smertefullt (var vondt å bare ta på det riktige punktet på kneet).
Nå er jeg ferdig med behandlingen, og fikk beskjed om å kjøre på, men jeg skulle stopp om det gjør vondt igjen. Jeg har begynt forsiktig med litt sykling, men er redd for å få vondt igjen. Kneet kjennes bra ut, men på en måte litt rart.

Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre dersom jeg begynner å kjenne noe i kneet igjen etter at jeg trapper treningen forsiktig opp? Er redd for at en fjelltur skal gjøre at jeg får vondt igjen.
Dersom jeg får vondt, vil det da si at betennelsen er 100% tilbake, og jeg er tilbake på scratch?
Fysioen har sagt at et alternativ kan være cortisonsprøye i slimposen...

Er det andre ting jeg burde gjøre? Øvelser/enda mer hvile/MR/etc/etc?

Beklager at det ble litt langt, men håper på noen svar. Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Jumpers knee behandlet med trykkbølger
« #1 : 02. september 2014, 02:38 »
Smertefokus/symptomer kan sammenfalle med jumpers knee...spesielt ved positiv ultralyd. Overbelastning kan nok være årsaken til en slik betennelse men hvis du har hatt låsning i kneet så kan det tyde på noe mekanisk (meniskfragmenter etc). Du skriver ikke hvor gammel du er men artroseforandringer i kneet kan også være aktuelt. Veldig mange får tilbakefall når de starter opp med sine vante treningsrutiner, spes med tyngre beinøvelser som gir stor belastning på forside av kne (utfall, knebøy etc) og løping på hardt underlag og bratt gange nedover når det blir mye støt i kneet. Det er ikke noe i veien med å begynne å trene hvis du nå er symptomfri, sykling og lett knebøy på balansepute er fint å starte med. Litt smerter kan du kjenne, men hvis det tiltar som sist og spesielt hvis du opplever låsning bør du undersøkes av en ortoped (henvisning fra f.eks fastlege) som har best kunnskap, diagnostikk (MR, artoskopi) og behandlingsmuligheter rundt dette. Anbefaler ikke kortiison injeksjon, mulige bivirkninger veier ikke opp for effekt og det løser ikke problemet. Dreier det seg om en ren betennelse så må du få bukt med årsaken med riktig opptrening og endring av treningsrutiner som fysioterapeuten kan hjelpe med, skulle det være mekanisk årsak så bør som sagt en ortoped inn i bildet.

Mvh -legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget mrstian89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Jumpers knee behandlet med trykkbølger
« #2 : 02. september 2014, 09:53 »
Takk for svar! Smiley Er snart 25 år gammel.
Den låsningen jeg snakker om var nok kanskje dårlig beskrevet. Det kjentes ut som om det låste seg for meg, men det gikk fortsatt an å bevege det ikke så altfor lenge etterpå. Så det er vel sannsynligvis ikke noe mekanisk galt, bare en kraftig betennelse pga overbelastning.

Så da får jeg bare trene forsiktig tenker jeg. Smiley

Edit:
Har fått vondt i kneet igjen nå etter spinningintervall, fryktelig irriterende.. Når spinner så gjør jeg det mye stående, kanskje det ikke er så lurt?
Hva er lurt om jeg skal sitte å sykle, ha setet høyt så jeg strekker ut beinet, eller lavt så det blir litt knekk på det? Har lest at folk med samme problem har gjort begge deler..

Bør jeg gå til innkjøp av Rehband knestøtte? Noen spesiell type som anbefales? Bør jeg gå med denne store deler av dagen, eller kun til trening..

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Jumpers knee behandlet med trykkbølger
« #3 : 03. september 2014, 22:46 »
Du bør prøve deg frem litt, kunsten med rene belastningsskader er først og frem riktig mengde hvile før man forsiktig starter å trene seg "rundt" skaden (med smerter som referansepunkt) og etter hvert styrke svakheter i muskulatur, bedre teknikk etc. Du har hatt såpass langvarige plager og har hatt en låsning så jeg ville kostet på meg en second opinion fra en ortoped hvis du ikke kommer i mål så du ikke ender opp med å miste treningsmotivasjonen din.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Jumpers knee behandlet med trykkbølger
« #4 : 06. september 2014, 00:39 »
"Gikk tilbake til ny fysioterapeut. De tok ultralyd av kneet og fant ut at det var veldig betent. "
Nøyaktig hvor?

Jumper's knee er som regel ganske lett å fikse, og å diagnostisere. Rett ut beinet ditt helt (men ikke stram quads) og føl om leggbeinet stikker ut under kneskåla. Om du kjenner et tydelig "platå" så tyder dette på at quadricep drar leggbeinet fram, som ofte fører til ekstra friksjon både på patellasenen og over slimposen.

Dersom du kjenner dette platået, som jeg regner med at du vil gjøre, så sett i gang med å strekke quadriceps og foamrolle hver dag, samt i stor grad styrke hamstrings og glutes. Når ubalansen er rettet ut vil leggbeinet være korrekt sentrert i forhold til femur (lårbeinet) og den abnormale friksjonen vil ikke forekomme.

Utlogget mrstian89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Jumpers knee behandlet med trykkbølger
« #5 : 08. september 2014, 12:37 »
"Gikk tilbake til ny fysioterapeut. De tok ultralyd av kneet og fant ut at det var veldig betent. "
Nøyaktig hvor?
Hei og takk for svar! Smiley

Fysioen sa det var veldig betent under/på innsiden av kneet. Der hvor det er 3 sener som festes sammen (fra legg og lår), om jeg skjønte det riktig. Jeg er svakere på innsiden av låret enn på utsiden..
I tillegg sa han at slimposen så betent ut, men det var ikke det verste.
Kan det være lurt å ta MR for å få et mer nøyaktig bilde?

Har kjøpt meg en foam-roll hjemme, samt at jeg tøyer ut fremsiden og innsiden av låret hver gang etter jeg har vært i aktivitet. Bør jeg tøye og bøye selv på en hviledag fra trening?

Har gått noen dager nå hvor jeg har syklet en god del. Kjenner det bittelitt når jeg trør på det hardeste, men dagen etter har kneet vært helt fint. Ikke like ømt å ta på der det har vært betent, heller ingen problemer med å gå i trapper.

Tror jeg kjenner leggbeinet stikke litt opp under kneskålen, er ikke sikker på om jeg tenker riktig på hva jeg skal kjenne etter.. Smiley

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Jumpers knee behandlet med trykkbølger
« #6 : 09. september 2014, 05:08 »
Det er dessverre veldig subjektivt, men syns dette høres ut som quad-dominans.
Prøv å strekke quadriceps hver dag, mild strekk 30-60 sek samt trene hamstrings 2-3 ganger i uka. 12x3-5 f.eks, ikke ta helt av med vekten. Du kan bytte på mellom sittende og liggende leg curls f.eks - og når du gjør øvelsen, pass på at du aktiverer alle hamstrings like mye. Altså, at både de indre og ytre hamstrings arbeider hardt. Dette kontrollerer du ved å se om føttene roterer særlig ut eller inn: De skal være relativt rette, peke bittelitt ut er fint.

Dersom årsaken til betennelsen er dårlig alignment mellom lår og leggbein (som jeg ut i fra erfaring og det du sier tror at det er), så vil det altså ikke hjelpe å bare fjerne betennelsen med piller eller trykkbølge, du må rette opp i denne ubalansen.

Prøv dette i 2-4 uker før du satser på MR i min mening, synes det høres ut som typisk jumper's knee.

Lykke til buddy Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!