Skrevet av Emne: Nakkesmerter ved skuldertrening  (Lest 4830 ganger)

Utlogget hellstrøm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Nakkesmerter ved skuldertrening
« : 17. september 2014, 14:04 »
Hei, hver gang jeg har trent skuldre i det siste har jeg fått vondt i nakken etter trening. Nesten så venstre side av nakken(ca litt under hårfestet) stivner. Hva kan dette skyldes? Løfter jeg feil? Eller overbelaster jeg nakken på noe vis? Er stiv i nakken ca 1-3 dager etter økta.
Øvelsene jeg tar er: militærpress(smithmaskin), sidehev og den hvor jeg løfter en curlstang opp til haka og rolig ned igjen. Håper noen har svar:)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
« #1 : 17. september 2014, 15:56 »
Hei. Har du forsøkt å ta militærpress med frivekter? Da låser du ikke løftebanen og bruker mer av støttemuskulaturen din.  Dette kan være så mangt, alt i fra en påbegynnende skade til en feil utførelse og/eller øvelse du bør holde deg unna. Jeg ville også tatt vekk siste øvelse. Den kan være en versting for skuldre. Ellers er uttøyning, og en break fra jobb med uttøyning av nakke etc på jobb (hvis kontor og mye stillesittende arbeid).
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget hellstrøm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
« #2 : 17. september 2014, 16:43 »
Ikke prøvd militærpress med frivekter nei, men begynner med det nå. Kutter også siste øvelse for sikkerhets skyld. Du har vel ikke en fin erstattning for den? Takk for svar!

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
« #3 : 18. september 2014, 02:10 »
Se hva jeg skrev her om levator scapulae syndrom. Veldig vanlig problem som gir samme symptomer som du beskriver.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=131720.0

Skulderbladet skal rotere bakover og brette seg rungt brystkassen, når man beveger armene over hodet. Enormt mange har svak stabilisering eller dyskinesis hva skulderbladet angår, og resultatet er nesten alltid at scapula istedet roterer frem, og låser fast nakkemuskulatur. Dette fører til smerter, tightness og hodepine. Skulderproblemer som impingement og rotator cuff skader forekommer også hyppig, da scapula vil være i strakt motsatt posisjon av hva som er ønskelig.

Her har du en video som forklarer hvordan det skal fungere, og hvordan du kan reetablere korrekt bevegelse i scapula (kinesiologi)

http://www.youtube.com/watch?v=PtGaex_r1TA

http://www.youtube.com/watch?v=mve_pIrXGyo

Øvelser for å styrke nedre trapezius og serratus anterior, er f.eks scapular push ups og reverse flyes.

Vanlige områder som trenger massasje og/eller stretching er levator scapulae, pectoralis minor, scalenius medius og Sterno cleido mastoideus.

Om du velger å besøke en fysio eller lignende, så er det greit at denne praktiserer SFMA eller lignende program som tar for seg bevegelsesproblematikk.

lykke til!

Utlogget hellstrøm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
« #4 : 25. september 2014, 13:07 »
Hei. tenkte jeg kunne komme med en liten update. Har nå valgt bort den øvelsen hvor jeg løfter curlstang opp til haka og ned igjen, og byttet den ut med reverse flyes. Har også begynt å tøye skikkelig ut etter en skulderøkt, og jeg har ikke hatt vondt i nakken siden! befrielse.
så takk for begge tips!

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Nakkesmerter ved skuldertrening
« #5 : 08. oktober 2014, 04:50 »
Ikke glem å styrke serratus anterior, meget viktig (vanlig svakhet). Flott å høre at du føler deg bedre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!