Skrevet av Emne: Forskjell på skuldrene  (Lest 2545 ganger)

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Forskjell på skuldrene
« : 17. september 2014, 16:04 »
Hei.
Jeg har nå trent styrke i 3 år. Fra begynnelsen av var det et problem at venstre bryst var større enn høyre bryst. Jeg søkte litt rundt og fant ut at dette kunne være vanlig og at det bare var å trene normalt så kanskje det ville forandre seg. Det har det ikke gjort, men jeg tenker ikke så mye over det. Men det som irriterer meg grenseløst er at høyre skulder er mye mer fremoverlent enn venstre. Jeg tror at venstre skulder er ca normal, mens høyre skulder stikker langt fremover.
Til daglig studerer jeg. Det blir mye sitting på skolen og hjemme foran pc'en i hverdagen i tillegg til trening. Jeg tenker at dette kanskje har noe med det å gjøre, men det er bare en tanke. Jeg er høyrehendt hvis det har noe å si.
Jeg har prøvd å "dra en del i strikk" som skal hjelpe til for å få skuldrene mer bakover, men føler nesten at forskjellen blir større. Det kan være at det bare føles sånn, men det forbedrer neppe noe særlig ettersom jeg har gjort dette en stund hver dag nå.

Til info merker jeg også at når jeg kjører til fail på benkpress så er det første som skjer at høyre skulder svikter. Jeg drar jo skuldrene bakover når eg legger meg tilrette, men føler at høyre skulder på en måte sklir ut av posisjonen sin. Ikke noe smerte, men den bare mister fokus. Regner med at det kan ha noe med byggingen å gjøre?

Er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan forbedre dette? For det begynner å bli ganske plagsomt.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Forskjell på skuldrene
« #1 : 18. september 2014, 09:18 »
Dersom din høyre side av brystet har dårligere muskelutvikling vil muligens skulderen din kobles mer på som hjelpemuskulatur. Derfor er nok denne mer fremtredende. I benkpress blir du sliten i skulderen, den svikter fordi den er mye involvert og blir utslitt. Det du bør gjøre en å finjustere og øve MYE på løfteteknikk i brysttreningen. Ligg på høyreps, kjør øvelser hvor du kan se dine egne bevegelser i speilet og få andre til å konstant rette på deg dersom det ser ut til at høyre skulder kompenserer for høyre bryst.....i tillegg bør du fokusere på ryggtrening og trening av bakside skuldre....
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Forskjell på skuldrene
« #2 : 18. september 2014, 11:33 »
Takk tipsene, Rita.
Jeg trener allerede mer ryggøvelser enn brystøvelser, og har hatt fokus på bakside skuldre ganske lenge, så jeg tror ikke dette er noe problem.

Problemet er bare det at jeg har forstuet begge tomlene minst 1 gang hver da jeg var yngre, så når jeg trener vanlig benkpress blir grepet låst i tomlene får litt ekstra vekt. Jeg har derfor funnet ut at hantelpress er mye bedre for da kan jeg ha manuelene litt skrått for å fjerne belastningen fra tomlene. Vil det blir en større utfordring å få det til med manualer? Og vil du anbefale samme fremgangsmåte som ovenfor? Evt. andre tips?

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Forskjell på skuldrene
« #3 : 18. september 2014, 11:39 »
Kan tung markløft forverre høyre skulder? Jeg bruker omvendtgrep og kjører 5 reps, 4 set.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Forskjell på skuldrene
« #4 : 22. september 2014, 12:46 »
Hantler fungerer bra. Med omvent grep i markløft kan du risikere at skuldrene belastes mer og kanskje forsterke skjevheten nettopp fordi det er en skjevhet i utviklingen i utgangspunktet. Alt handler om løfteteknikk og riktig motstand for på sikt å gjøre hver side av kroppen symmetrisk med hverandre. Markløft er en komplisert og teknisk krevende øvelse, men det selvsagt vanskelig å si helt sikkert at dette kan få konsekvenser for deg.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Forskjell på skuldrene
« #5 : 22. september 2014, 20:07 »
Tusen takk for svar igjen.
Vil du kanskje anbefale å holde vanlig, likt grep på markløft for å være sikker da?

Har du noen type øvelser eller lignende som kan hjelpe? Jeg vet ikke om band pulla apart vil hjelpe iom at det på en måte bare blir den ene skulderen? Vil det fucke opp mer å evt ta et par reps ekstra på høyre skulder med band pull apart? Hva med tøying av brystet? Evt mer tøying av høyre bryst? Eller noe helt annet?

Utlogget andreasb

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

  • Beastmode!
Sv: Forskjell på skuldrene
« #6 : 22. september 2014, 20:26 »
Kjør på med facepulls, men på begge sider, ellers vil du bli skjevtrent på baksiden også.
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things.

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Forskjell på skuldrene
« #7 : 28. september 2014, 01:07 »
Hørte at å tøye ut brystet skulle hjelpe til å få skuldrene lenger bakover, men vet ikke om det var testet ut eller om det bare var en hypotese. Noen tanker? Tar imot alt av forslag...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!