Skrevet av Emne: Spørsmål ang vektreduksjon for en lite aktiv person  (Lest 1640 ganger)

Utlogget burnedheal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Spørsmål ang vektreduksjon for en lite aktiv person
« : 18. september 2014, 22:34 »
Først av allt, så vil jeg starte med å si beklager om denne posten ender opp på feil del av forumet, da jeg er helt ny her.

Men her kommer det,  Det er litt å lese, så takk for att du leser igjennom!

Er en kar på 28 år, som lider av en del problemer som sossial angst, og detsverre litt overvekt da.. rett å slett pga lite aktivt liv.

Men nå som vinteren kommer nermere, så blir det litt lettere for meg å komme meg ut på kveldstid for å evt jogge osv !  jeg har satt i ca 1 uke nå, å bladd igjennom side etter side, med dietter, og trening osv osv,  men ender alltid opp med att man ''må'' på treningssenter, Noe som ikke er ett alternativ for min del, da det blir litt for mye folk for min smak.

Jeg lurer på om noen kan anbefale en ''diett'',  en veldig bra en, som virkelig hjelper på vektreduksjon?  jeg kommer til å dra ut å jogge vær eneste kveld framover, men jeg tenker åsså det att selv om jeg jogger vær kveld, så må jeg jo spise fornuftig.  Jeg har jo litt fett å forbrenne! Smiley

jeg er ca 176 høy, så er ganske kort!,  men har en vekt på ca 97 kilo, noe som er allt for mye for min høyde tenker jeg,  har jo åsså fått disse populære moobs som det heter! ( ManBoobs) :p  , som for å være helt ærlig,  det er dritt flaut å gå ut i t-skjorte når man har ''pupper''!  det er ikke det att de er så store,  ikke noe hengpupper eller noe! men de står ut ! noe som er dritt flaut, og egentlig jævlig ubehagelig!  noe som åsså har hjulpet til på å gi meg ett utrolig dårlig selvbilde, så jeg har bare trukket meg helt unna all type kontakt av det motsatte kjønn!


jeg vet att det er mye trening som må til, og det er jeg mere enn villig til å gjøre, så framt jeg kan gjøre det alene,  som jogging, pullups, osv osv, 


Men ja,  er det noen her som har en ide til hva man kan bytte ut all denne ''usunne'' maten med?  noen som har en mengde kalorier jeg burde ha som mann?

Noen tips til en meny? ( jeg er utrolig dårlig til å sette opp slike ) 

Om dette ble feil forum å poste i, så beklager jeg dette ! 

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Spørsmål ang vektreduksjon for en lite aktiv person
« #1 : 22. september 2014, 23:22 »
Hei,

vekttap er absolutt ikke avhengig av trening, men det hjelper jo med å brenne litt ekstra kalorier og trening er jo bra for helsen på mange andre måter også Smiley

Jeg tror det beste for deg er å finne ut av hvor mange kalorier du skal ha pr dag for å holde vekten, for så å justere ned for vekttap. Om vi tar 3000 kalorier pr dag som et eksempel for å holde dagens vekt og ser for oss at du spiser 500 mindre enn dette pr dag, så vil det i løpet av en uke tilsvare et vekttap på ca en halv kilo (1 kg fett er ca 7000 kalorier). Dette var altså kun et eksempel. En enkel måte å regne ut hvor mye du trenger på kan du finne her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html Det blir jo ikke helt nøyaktig men det gir en god pekepin. Forsøk å ligge 500 til 1000 kalorier under pr dag og se an utviklingen på noen uker.

Når det gjelder hva du skal spise så er jo det opp til deg. Det kan lønne seg å lære kaloritelling med en gang, så vet du siden akkurat hva du kan spise og ikke. Bruk næringsdeklareringen på mat og regn ut hvor mye du skal ha. Ting som ofte går igjen som tips her er fisk, rent kjøtt, grove kornprodukter, egg, melk, havregryn, grønnsaker, frukt osv. Hold deg mest mulig unna raffinert sukker (godis, brus o.l.), minsk mengden av pasta, poteter og ris men ikke nødvendig å kutte dette helt ut.

Når det gjelder trening så er det jo mye som kan gjøres på egenhånd, du nevner jogging selv. Enkel styrketrening kan du også kjøre med kroppsvekt. http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/ kan du klikke på en muskelgruppe og se øvelser du kan gjøre med kun egen kroppsvekt. For å få god progresjon så vil det vel være best å gå over til vekter etterhvert, men det fins jo også måter å lage egne vekter på av alt mulig rart Smiley

Det var en grov start hvertfall, sikkert mange her som kan supplere med mer og bedre info. Smiley
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!