Skrevet av Emne: Smerter i leggene ved løping  (Lest 3647 ganger)

Utlogget Olaus1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Smerter i leggene ved løping
« : 19. september 2014, 13:30 »
Vet ikke helt om dette er rett forum for en løpeskade, men prøver likevel.

Når jeg løper så får jeg så store smerter i leggen at jeg av og til må ta pauser. Det er på fremsiden av leggen. Smerten kommer ca. 10min inn i løpeøkten, hvis jeg stopper og hviler litt forsvinner smerten umiddelbart, men da kommer den fortere tilbake når jeg begynner og løpe igjen. Etter trening er smerten borte igjen. Jeg løper oftest på hard grus.

Jeg legger veldig sjelden ut på joggetur, men jeg er aktiv håndballspiller, og da kjenner jeg ingen smerte. Tror ikke jeg springer på dårlige sko, da jeg har vert på løplabbet og fått en anbefalt sko der, har også prøvt å jogge på håndballskoene mine.

Noen som har opplevd det samme og vet ha som kan være årsaken til smerten?

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: Smerter i leggene ved løping
« #1 : 19. september 2014, 13:33 »
Dette er jeg også interessert i å vite litt om ! har slitt en del med samme problem og klarer ikke helt komme frem til noe annet en at det er uvant belastning for mine legger.. men håper noen kan forklare litt Smiley
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Smerter i leggene ved løping
« #2 : 19. september 2014, 19:38 »
Samme problem fikk jeg før i de periodene jeg jogget mye. Har ikke funnet noe "logisk" svar på dette fra nettet, men har selv kommet frem til at tibialis anterior muskelen (fremside legg) er for svak og derfor slites ut veldig fort. Løsningen varr å trene denne muskelen mye, og derfor kjører jeg mye øvelsen Dumbbell Shin Curls, noe som har hjulpet.
Kanskje det er det samme tilfellet hos dere to?
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter i leggene ved løping
« #3 : 20. september 2014, 16:00 »
Dette er shin splints, eller legghinnebetennelse.
Skjer ofte pga dårlig arbeidskapasitet i tibialis anterior. Vanlig problem.

Løsning: Massasje og styrkning av muskelen, for å redusere spenningen og eventuelle triggerpoints + øke arbeidskapasiteten.

https://www.youtube.com/watch?v=VoC5g4P1RAM

https://www.youtube.com/watch?v=N_XcQMC4c4M

http://sock-doc.com/2011/04/shin-splints/

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Smerter i leggene ved løping
« #4 : 22. september 2014, 13:16 »
Aerobicinstruktører sliter ofte med skinnleggen. Det å sette seg på huk med det ene beinet litt bakover og vekten av overkroppen på det andre beinet gir et press og en strekk på framsiden av skinnleggen. Viktig å holde hælen i golvet under øvelsen slik at presset oppstår på framsiden. Øvelsen strekker også noe på Akilles og det er en fordel å tøye litt på leggmuskelen slik at nedre del under kneet kan arbeide optimalt.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Smerter i leggene ved løping
« #5 : 22. september 2014, 14:15 »
Opptrening av skinnlegg : Da jeg begynte med ass-to-grass ettbeinsknebøy så fikk skinnleggs og ankelmuskulaturen mye juling. I motsetning til i vanlig knebøy så blir det mye sidestabilisering av anklene og også et innslag av at tibialis anterior må dra leggen framover for å opprettholde balansen i løftet. Ettbeinsknebøy har hjulpet meg til å styrke mange små svakheter i støttemuskulatur. Ikke bare alt i anklene men også adductors, den dype hofterotasjonsmuskulaturen og gluteus medius (ballettdansermuskelen) som har blitt synlig større siden jeg begynte med den øvelsen. I tillegg har venstrebeinet nærmet seg høyre både i styrke og størrelse.

Ettbeinsknebøy til bånn er såklart en vanskelig øvelse å mestre men det finnes mange progresjoner til å mestre den for de som ikke klarer det touch-and-go.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Smerter i leggene ved løping
« #6 : 23. september 2014, 11:25 »
Samme problem fikk jeg før i de periodene jeg jogget mye. Har ikke funnet noe "logisk" svar på dette fra nettet, men har selv kommet frem til at tibialis anterior muskelen (fremside legg) er for svak og derfor slites ut veldig fort. Løsningen varr å trene denne muskelen mye, og derfor kjører jeg mye øvelsen Dumbbell Shin Curls, noe som har hjulpet.
Kanskje det er det samme tilfellet hos dere to?

Prøv den her, tror den er mer effektiv enn å drive med manualer :

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/SL45ReverseCalfPress.html
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Sv: Smerter i leggene ved løping
« #7 : 23. september 2014, 22:30 »
Prøv den her, tror den er mer effektiv enn å drive med manualer :

http://www.exrx.net/WeightExercises/TibialisAnterior/SL45ReverseCalfPress.html

Den er effektiv ja, men problemet er at treningssenteret jeg trener på har ikke slike øvelser... Da er man nødt til å bruke manualer.
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget weirus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Smerter i leggene ved løping
« #8 : 27. oktober 2014, 15:09 »
Hei!

har samme problem som trådstarter.

Har vært hos fastlegen, som bare kunne henvise meg til fysio.
Fysio nr 1 mente det var beinhinnebetennelse og da var det tøying som gjaldt. hun tøyde beina i alle mulige og umulige vinkler, masserte og behandlet med strøm, uten at noe av dette hjalp nevneverdig.

Etter hvert leste jeg litt om kompartmentsyndrom, de det føles som om et bånd som strammer rundt nedre del av leggen. nevnte dette til fysio nr 2, men han avfeide dette, da kompartment vistnok kommer ETTER trening og ikke under (eller noe sånt)..

Han mente derimot at bevegeligheten i ankelen min var minimal, og mente det kunne være for kort, eller stram akilles. Han behandlet men nåler som virker som at de tar vekk "smertetoppene" men ikke problemet i sin helhet.
Videre program har vært tøying, og "rulling" av legg på en manual for å massere ut stiv musklatur
Dette har fungert litt opp og ned, men etter dagens forsøk på joggetur måtte jeg gi meg etter vel 2km, da var smertene for store.
Så nå sitter jeg her, rådvill og fortvilt.

Noen som har vært borti liknende situasjon? evt. noen som vet om noen i bergensområdet som har snøring på legg og ben og kan behandle dette?
har vel holdt på hos fysio i 6/7mnd nå...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!