Skrevet av Emne: Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.  (Lest 5235 ganger)

Utlogget Treningshjelp1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.
« : 22. november 2014, 18:28 »
Er ny bruker, men velger allikevel å legge inn spørsmålet her. Trener mye selv men har ingen spesiell erfaring med tilskudd. Har imidlertid en 16 årig sønn som spiller håndball og har mange treninger med stor belastning i løpet av en uke. Han ønsker å få mer muskelmasse og samtidig hente seg inn raskere. Styrke, eksplosivitet, spenst, kjernemuskler og utholdenhet står i fokus på egentreningene. Når det gjelder økter har han 5 stk fra man-fre pluss 1-3 kamper i helgene. Treningsmengde og restitusjon er nøye tilrettelagt og fungerer veldig bra. Han har også gode resultater. PÅ dette nivået er konkurransen stor og han er dønn seris mtp treningen. Han spiser ikke nok da han har problem med å få i seg mat både før og etter trening i de mengder han burde ha. Det han spiser er imidlertid næringsrikt og sunt. Kjøtt, fisk, grønsaker og pasta. Tar også vitamintilskudd og jern + d vitamin etter beskjed fra legen. Hva slags tilskudd burde han ta? Blir skeptisk når jeg vet at han selv er på nettet og "finner ut" av ting. Kreatin, gainer, proteiner osv. Det er jo en jungel der ute. Er det noen som har en enkel, god og trygg "oppskrift" med eventuelle produktnavn osv? Jeg har steinkontroll på selve treningen, men her er jeg grønn. Noen som kan være snille og hjelpe med noen gode råd?

Utlogget Gomaramp

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.
« #1 : 22. november 2014, 22:14 »
Kjedelig,men i mine øyen det mest passende svaret: om kostholdet hans er så bra som du skriver trenger han i utgangspunktet ikke tilskudd. Men for å forbedre restitusjonsprosessen ville jeg nok vurdert proteinpulver etter trening siden han strever med å få i seg mat da. Hva han eventuelt skal innta før trening avhenger litt. Hvorfor strever han med å få i seg "rett mengde" mat før trening?

Utlogget Treningshjelp1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.
« #2 : 22. november 2014, 22:43 »
Hei. Han har ikke matlyst og klarer ikke å få i seg det han burde. Viktig å påpeke at jeg i utgangspunktet er skeptisk til tilskudd da jeg mener at et sunt kosthold burde være tilstrekkelig, men det er det ikke i dette tilfellet. Da må man vurdere om det er andre alternativer, ikke som erstatning for måltider, men som et supplement.

Utlogget Treningshjelp1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.
« #3 : 22. november 2014, 22:45 »
Forresten takk for tips m proteinpulver :-)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.
« #4 : 23. november 2014, 00:55 »
Mat med høy energitetthet for å få i seg nok mat. Nøtter, ost, fet fisk. Vegetabilsk olje og fiskeolje. Proteinpulver kan være et nyttig verktøy for å holde proteinprosenten i kostholdet oppe samtidig som man har et litt sært kosthold, enten man strever med å gå opp eller gå ned.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget hunter21

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

  • 175cm, 82kg
Sv: Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.
« #5 : 05. januar 2015, 10:50 »
Det å legge på seg mer muskelmasse er vel noe alle 16-åringer drømmer om. Men gjør han oppmerksom på at alle utvikler seg forskjellig, så selv om han har venner som kanskje bygger muskler lett så vil det ikke nødvendigvis være like lett for han. Spesielt ikke når han spiller såpass mye håndball som han gjør.

Kjenner meg igjen i situasjonen til din sønn. Er nå i midten av 20-årene og prøvde desperat å legge på meg muskler da jeg var på hans alder. Men det skjedde ikke. Jeg spilte fotball på relativt høyt nivå og trente styrke ved siden av. På det meste kjørte jeg 15-20 økter i uka. Helt til jeg sluttet å spille fotball som 18 åring var jeg liten og lett rett og slett fordi jeg løp av meg den muskelmassen jeg la på meg og greide rett og slett ikke holde vekten oppe. I tillegg var jeg nok litt sent utviklet. Men da jeg dro i militæret og virkelig satte treningen og kostholdet i systematikk gikk det fort.

Alt handler om energi - tilskudd vs forbruk. Skal han opp i vekt MÅ han spise flere kalorier enn han forbruker. Og for en 16-åring som trener såpass mye er det fryktelig vanskelig. Proteinpulver er kjempebra, men er redd det ikke vil være nok for han. Jeg vil på det sterkeste anbefale å heller se på en såkalt "gainer" (shake med blanding av både proteiner og høyt karbohydratinnehold). Tar han det vil han få i seg masse mer energi enn gjennom en vanlig proteinshake som igjen vil bidra til at han forhåpentligvis greier å legge på seg. Viktig å merke seg at alle kosttilskudd er nettop det; tilskudd, og er ingen erstatning for et godt kosthold!

Når det gjelder å hente seg inn fortere strides de lærde om kretain vs glutamin, men selv har jeg god erfaring med kreatin. Det er et helt ufarlig produkt og er omtrent gratis. En del mener også at ZMA fungerer bra og det kan godt anbefales siden det inneholder vitaminer og mineraler (bl. a Zink) som er viktig for ungdom under utvikling.

Håper dette kan være noen greie tips og vil også bare nevne at du må for guds skyld se  følge godt med på at han ikke begynner å putte i seg ting som ikke er bra! Jeg trener en del forskjellige steder og ser hva som rører seg på treningsstudioene rundt omkring, og dessverre flyter det av doping blandt de unge for tiden. Spesielt blant de yngste (15-18).

Utlogget pernille123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4


Hei,

Vi er tre PR og kommunikasjonsstudenter som skriver en bachelor oppgave om trening og doping. Vi ønsker derfor å komme i kontakt med noen som enten har prøvd, fortsatt går på eller har avsluttet bruk av ulike dopingpreparater. Vi ønsker å gjennomføre et dybdeintervju, og du vil selvfølgelig være 100% anonym. Informasjonen vi samler inn vil kun benyttes i forbindelse med oppgaven vår.

Alt av informasjon er relevant, og vi er ikke ute etter å dømme noen.

Ta kontakt på:

nillo89@hotmail.com

Vennlig hilsen,

Pernille, Madeleine og Tonje

Utlogget harrylama

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Hjelp for å finne riktig tilskudd til 16 åring.
« #7 : 07. august 2015, 12:59 »
Jeg er 17 år og har veldig lite matlyst etter trening, derfor bruker jeg proteintilskudd og kreatin. Siden du nevner at det er eksplosivt ville jeg sett på kreatin siden dette faktiskt kan gjøre en vesentlig forskjell på prestasjonen i eksplosive idretter som blant annet ishockey. Etter trening spiser jeg en banan og en shake med protein i, siden jeg ikke klarer å få i meg f.eks. kjøtt som også er proteinholdig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!