Skrevet av Emne: Bytte ut kyllingfilet pga narasin  (Lest 4229 ganger)

Utlogget sigma

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« : 28. november 2014, 13:25 »
Jeg spiser veldig mye kyllingfilet fra First Price, men lest mye i det siste om antibiotika (narasin) som kyllingen får i foret sitt som gjør at bakterier blir resistent. Noen som har tenkt noe over dette og byttet ut kyllingfilet med noe annet? Forslag til erstatning som er i ca samme priskategori?

Proteininntaket mitt pr i dag kommer fra kyllingfilet, karbonadedeig, egg og proteinpulver.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #1 : 28. november 2014, 19:51 »
Tunfisk på boks, makrell i tomat, laksefilet (rundt 80-90 kroner per kilo på rema). Filet eller koteletter av sei eller torsk får man for nesten ingenting enkelte steder.

Jeg har hørt at "first price" (o.l.) produktene og merkevarene kommer fra samme produsent og gjerne består av nøyaktig det samme bare med forskjellig emballasje og pris. De tjener på å diversifisere markedet og selge noe billig og noe dyrt. Men det er sikkert ikke bare sånn.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #2 : 30. november 2014, 11:23 »
Men er dette stoffet noe farlig å spise? De konkluderer jo ofte med at norsk kylling er det tryggeste man kan spise.. Har til gode å høre om folk som har hatt problemer med antibiotika pga de har spist for mye kylling.. For meg høres det helt absurd ut. Jeg spiser kylling hver bidige dag...

Utlogget andreasb

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

  • Beastmode!
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #3 : 30. november 2014, 12:37 »
Nå vet jeg ikke så mye om nivået antibiotikabruk i Norge, men jeg mener det har vært flere dødsfall knyttet til dette i Danmark da de visstnok ikke er så restriktive.. Huh?
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #4 : 30. november 2014, 12:42 »
Faktum er at norske kjøtt/fisk produsenter bruker svært lite antibiotika i forhold til andre land :

http://www.bondelaget.no/husdyrproduksjon/bruker-minst-antibiotika-i-matproduksjon-article76618-202.html

Data på side 26 :

http://www.bondelaget.no/getfile.php/Bilder%20NB/Mat/Mat-%20og%20landbrukspolitikk/Husdyrproduksjon/Antibiotika%2CEMArapport1401.pdf

Kypros var på topp i Europa med 408 mg per kilo, deretter følger Italia, Spania og Tyskland. De fleste land i Europa ligger på mellom 40 og 200. På bånn har vi  :

Finland 24
Sverige 14
Island 6
Norge 4

Andre eksempler er USA med rundt 300 og Danmark (som nevnt over) med 43.

Antibiotika kan forstyrre bakteriefloraen i magen og har fått deler av skylda for fedmeepidemien i den vestlige verden.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #5 : 30. november 2014, 15:59 »
Faktum er at norske kjøtt/fisk produsenter bruker svært lite antibiotika i forhold til andre land :

http://www.bondelaget.no/husdyrproduksjon/bruker-minst-antibiotika-i-matproduksjon-article76618-202.html

Data på side 26 :

http://www.bondelaget.no/getfile.php/Bilder%20NB/Mat/Mat-%20og%20landbrukspolitikk/Husdyrproduksjon/Antibiotika%2CEMArapport1401.pdf

Kypros var på topp i Europa med 408 mg per kilo, deretter følger Italia, Spania og Tyskland. De fleste land i Europa ligger på mellom 40 og 200. På bånn har vi  :

Finland 24
Sverige 14
Island 6
Norge 4

Andre eksempler er USA med rundt 300 og Danmark (som nevnt over) med 43.

Antibiotika kan forstyrre bakteriefloraen i magen og har fått deler av skylda for fedmeepidemien i den vestlige verden.

Hmm ja, se her ja. Norge er på bånn. Tror jeg fortsetter å spise kylling, jeg tror media blåser opp dette ekstremt, slik de gjør med alt annet. Ingen tenkte på dette før VG blåste opp forsidene sine med kyllingpreik.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #6 : 30. november 2014, 16:21 »
Det er jo gjennomsnitt da. Det er en fare med at enkelte aktører kan prøve seg på å tjene raske penger med å nærme seg kontinentale standarder på en del områder. I Usa så bruker de masse anabole steroider for å biffe opp dyrene raskt, f.eks.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #7 : 30. november 2014, 16:34 »
Det er jo gjennomsnitt da. Det er en fare med at enkelte aktører kan prøve seg på å tjene raske penger med å nærme seg kontinentale standarder på en del områder. I Usa så bruker de masse anabole steroider for å biffe opp dyrene raskt, f.eks.

Det er jo klart et godt poeng.. Penger er viktigst. Jeg håper Mattilsynet og generelt lovreguleringer stopper en eventuell vei mot kontinentale standarder. Det er jo alt strengt på mange områder i Norge, men..

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #8 : 30. november 2014, 16:48 »
Problemet kan være feilmerking og andre ulovligheter. Kanskje får man noe greier som de har merket som norsk. Eller de gjør det de kan for å komme seg unna med mest mulig. Light sigaretter er notoriske for å inneholde alt for mye av div, inkludert i norge.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #9 : 30. november 2014, 17:34 »
Problemet kan være feilmerking og andre ulovligheter. Kanskje får man noe greier som de har merket som norsk. Eller de gjør det de kan for å komme seg unna med mest mulig. Light sigaretter er notoriske for å inneholde alt for mye av div, inkludert i norge.

Jaja, de kan jo vri seg unna på den måten. Hørt det der med lightsigaretter. Men jeg er glad jeg ikke er "overnervøs" eller bekymret for noe narasin eller slikt. Mulig jeg burde være våken på det, men klarer det ikke alltid Tongue

Utlogget plebinho

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #10 : 02. desember 2014, 11:25 »
Jeg spiser veldig mye kyllingfilet fra First Price, men lest mye i det siste om antibiotika (narasin) som kyllingen får i foret sitt som gjør at bakterier blir resistent. Noen som har tenkt noe over dette og byttet ut kyllingfilet med noe annet? Forslag til erstatning som er i ca samme priskategori?

Proteininntaket mitt pr i dag kommer fra kyllingfilet, karbonadedeig, egg og proteinpulver.

Tja, jeg har faktisk nettopp vært i Sverige og hamstret en del kylling (og sier ikke at denne nødvendigvis er narasin-fri), men tar sånne ting egentlig med knusende ro.

Du kan jo prøve å hamstre noe proteinpulver for å kompensere for den manglende kyllingen. Ellers finnes det jo et ukjent antall gode proteinkilder du kan bruke for å få i deg nok protein.  Smiley
Bodybuilder og kostholdsekspert boende i Oslo. Deltidsskribent for nettsiden Billigproteinpulver.com og jobber med kosthold og trening for et privat firma på dagtid. Bare spør hvis du lurer på noe. Smiley

Utlogget andreasb

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

  • Beastmode!
Sv: Bytte ut kyllingfilet pga narasin
« #11 : 02. desember 2014, 18:44 »
Ellers akn man lese i dagens nettaviser at Prior har planer om å kutte narasin ila. kort tid Smiley

Dog håper jeg andre også gjør det, siden prior er max overpriset..
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!