Skrevet av Emne: Forslag;publikumsvennlig styrkeshow med styrkeløftøvelser.(strongmaninspirert)  (Lest 15514 ganger)

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Forslag til sted:-Oslo, Bergen eller Trondheim
F.eks på et kjøpesenter eller et anna sted med mye publikumsøotensialet

INGEN vektklasser og ingen unødvendig innveiing.
Antall utøvere: 6-8  antatt beste av de påmeldte avgjort av en jury på 3stk. De samme dømmer også løftene godkjent eller ikke. Eller man kan ha en kvalikk dagen før med f.eks maxløft i mark. 6-8 beste får delta. Her velger man jo selv om man vil ta seg helt ut eller ikke.

Øvelser: Styrkeløftøvelsene med strongmanvri

Øvelse 1:

Knebøy Raw- (som steinserie, her trenger man ferdig innstilte knebøyrack)
Regler: Under paralell, ingen utstyr, eventuelt belte og varmere

150 - 200 - 250 - 270 - 300
Tid målt etter 4 løft. Klarer man siste løft blir det tida på 5 løft. (Dvs om du får opp numner 5 så slår du de som ikke fikk den opp uansett tid etter 4)

Øvelse 2:

Last Man Standing - Benkpress
Regler: Ræva i benken, markert stopp,  ingen utstyr, full lockout, 1 løft. Skjev utretting er ok. Publikum skal lett kunne skjønne.

 170kg startvekt. Opp 10 og 10kg. Kommer man over 250 går man over til 5 og 5kg. Alle starter på samme vekt og bommer du er du ute. 30 sek mellom hver løfter, løfterne står på rekke og må gå rett inn og løfte når det er deres tur.

Øvelse 3:
Markløft -  Reps på 60 sek
Regler: Ingen dunking av løftene (hver rep starter dødt.og kun belte men ok å dra litt hakkete strongmanmark/låring)

Reps på 320kg eller på det svakeste løftet på kvallikdagen av de som gikk videre. F.eks ved 6 deltagere og 6.plass på kvalikk løftet 300kg blir vekta 300..

Maks antall poeng vinner.
5 poeng for første
3 poeng for andre
2 poeng for tredje
1 poeng for fjerde
(Per øvelse)

Inviterte til kvallik: Alle som ønsker som er sterke nok (det velger jo uansett en jury eller en kvallik) Åpent for byggere, styrkeløftere og strongmen samt mannen i gata.

Hva synes dere om ideen? Tanken er rekruttering til styrkeløft samt å ha en uvanlig måte å konkurrere på. Litt pauseunderholdning med f.eks et uoffisielt rekordforsøk av noen som ikke deltar eller f.eks en konkurranse for publikum med reps på egen vekt i benk.

Først og fremst kun for menn men om det slår an kan det jo bli dameshow og vektklasser (færrest mulig) etterhvert.

Noen som har tanker eller innspill ? Dette er ingen fasit, bare en ide for å skape litt blest og forhåpentligvis sette noen griller i hodet på noen for jeg tror en ny vri på styrleløftrekruttering ved å arrangere slike show kan være en god måte å reklamere på.

Tenk f.eks hvor kult det hadde vært med Carl Yngvar, Ole Martin, Espen Aune, Bjørn Andre, Asbjørn Randen og Roy Holte.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Vet ikke om det blir spektakulært nok for et betalende publikum. Hva med å dreie athletic fitness i retning av styrke og bruke

Knebøy m/ 1.5 x kroppsvekt for reps
Chins m/ 0.4 x kroppsvekt for reps
Dips m/ 0.6 x kroppsvekt for reps

Hver øvelse innenfor tid, f.eks. 1 minutt. Og med noe lavere vekter for kvinner.
 
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Du mista jo poenget. Det skal fortsatt være styrkeløftøvelsene som de fleste kjenner til. Og med de øvelsene der blir det jo bare gutta undee 100kg som vil gjøre det bra. Antageligvis de på cirka 75kg. De som vil se styrke vil ikke komme for å se på pinglevekter heller. Når ting blir så lett sitter det antagelig femti stk i salen som kunne gjort det samme. Litt sv poenget må værr ar det skal være ekstremt og at de største gutta drar mest oppmerksomhet ser man i srrongman. Og en god styrkeatlet i toppen veier som regel 130kg eller mer. Og det er en kjennsgjerning at det er mange færre som trener dips iforhold til benkpress f.eks. Veier man 130 hade det blitt cirka 70kg i belte. Det er såpass lett at de beste vil klare 30-40 reps minst. Selv jeg har gjort tiere med 110kgekstra  eller noe sånn og det var allerede i tenårene. Norges sterkeste menn vil kanslje ha noe mindre pga kroppsvekt og det er litt av det som blir feil med det der. Det favoriserer de som er under 100kg og i toppen er ikke folk så tynne som det. Blir masse små tasser som konkurrerer antagelig og jeg hadde ikke blitt overraska om vinneren i en sånn konlurranse som du tenker på der vil veie 60kg.

Litt av poenget er å gjøre styrkeløft spennende og utnytte at det er de øvelsene flest har hørt om og flest trener samt at det viser samla fullkropps styrke veldig bra. Tror du ikke publikum heller vil se CYC vs Grizzzly vs BAS og Ole-Martin enn en gjeng som ser ut som langrennsløpere?
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Kunne f.eks ha prøvd ut en enkeltøvelse også for å ha testa interessen. Enten Mark eller Benk i Last Man Standing. Ingen vektklasse,  få utøvere og strikt men ikke helt nazi. Tror man fort kunne fått en del nye ansikter og folk vil kjenne igjen øvelsene. Veit at det har blitt gjort reine benkstevner last man standing i USA og det funker fett som show og mark kanskje enda bedre.

Få med et par kjente profiler og noen lokale helter/underdogs. I benk kunne vi fått sett tett oppi 300 raw og i Mark kanskje nærmere 400.(såfremt man kunne starta på hvilke vekt man ville, poenget er bare at stanga blir tyngre og tyngre og folk bommer = ute av konkurransen) Med riktig scene og en bra speaker tror jeg det kan fenge. Og det kan jo hende det er noe jeg ikke har tenkt på som kan gjøre et sånt type show enda råere ? Det bør være sponsoree med og greie premier.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Er det forresten få som er aktive på forumet her om dagen motfor før ? Syns du er den eneste som svarer som regel, hehe.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Er det forresten få som er aktive på forumet her om dagen motfor før ? Syns du er den eneste som svarer som regel, hehe.

Folk leser og gidder ikke å skrive, ellers sitter de på facebook og legger ut bilde av brødskiva de nettopp lagde.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Du mista jo poenget. Det skal fortsatt være styrkeløftøvelsene som de fleste kjenner til. Og med de øvelsene der blir det jo bare gutta undee 100kg som vil gjøre det bra. Antageligvis de på cirka 75kg. De som vil se styrke vil ikke komme for å se på pinglevekter heller. Når ting blir så lett sitter det antagelig femti stk i salen som kunne gjort det samme. Litt sv poenget må værr ar det skal være ekstremt og at de største gutta drar mest oppmerksomhet ser man i srrongman. Og en god styrkeatlet i toppen veier som regel 130kg eller mer. Og det er en kjennsgjerning at det er mange færre som trener dips iforhold til benkpress f.eks. Veier man 130 hade det blitt cirka 70kg i belte. Det er såpass lett at de beste vil klare 30-40 reps minst. Selv jeg har gjort tiere med 110kgekstra  eller noe sånn og det var allerede i tenårene. Norges sterkeste menn vil kanslje ha noe mindre pga kroppsvekt og det er litt av det som blir feil med det der. Det favoriserer de som er under 100kg og i toppen er ikke folk så tynne som det. Blir masse små tasser som konkurrerer antagelig og jeg hadde ikke blitt overraska om vinneren i en sånn konlurranse som du tenker på der vil veie 60kg.

Litt av poenget er å gjøre styrkeløft spennende og utnytte at det er de øvelsene flest har hørt om og flest trener samt at det viser samla fullkropps styrke veldig bra. Tror du ikke publikum heller vil se CYC vs Grizzzly vs BAS og Ole-Martin enn en gjeng som ser ut som langrennsløpere?

Oppsettet mitt blir litt spinkelt som et rent styrkeshow men jeg tenkte mer på en styrkeversjon av athletic fitness inkludert posering (som alltid vil være publikumsvennlig). Dips og chins er jo nettopp det "alle" klarer å ta noen reps av. Med høyere krav til styrke inkludert i knebøy så hadde utøverne også blitt noe mer muskuløse. Med stor vektlegging på styrkedelen så hadde kanskje kravene til deffing også blitt mindre ekstreme. I ditt tilfelle så ville utfordringen ha blitt å klare 20+ godkjente reps i dipsdelen innenfor tiden (med 57 kilo i beltet), for andre ville det ha blitt bare noen få reps i enkelte av øvelsene. Høres mye bedre ut enn at enkelte tar 10 reps og andre tar 60-70, det er seigpining.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Men hvor kom athletic fitness fra og hva mener du med at enkelte tar 60-70 reps ? Hvis du mener maxrep på 320 i mark på 60 det blir ikke det høyrep akkurat. Og hvor får du 57kg fra? Snakker du om meg ? Jeg ga meg med dips da ti rep på 110 ble lett fordi det ble for tungvint å trene øvelsen. Hadde jeg hatt 57kg i belte på den tida hadde jeg da reppa hele minuttet. Jeg har høy rep utholdenhet (hadde før jeg la opp) har f.eks gjort 100 x 100 i benk uten å locke ut. Kjappe reps.. og et sted mellom 60 til 80 ordentlige reps (på den tida kunne jeg nok tatt 220 i max men veit folk som løfter 250 som jeg tviler på klarer 50 x 100

Er ok å ha en øvelse med maxrep men det burde gå på styrke. 320 i mark på 60 sek blir ikke over 20 rep men i ditt forslag fins det nok 60 kilos karer som vil reppe 50 reps i alle øvelser
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Men back to topic.  Styrkeløft. Aner ikke hvordan  du fikk denne tråden til å handle om posering, brunkrem og kroppsvektstrening. Lestr du innlegget mitt egentlig ? Se hva jeg spurte om. Det du skriver her ikke relevanse
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Du snakker om en strongman/styrkeløft hybrid, jeg snakker om en AF/styrkeløft hybrid. Ingenting av det passer under styrkeløft uansett.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Jo for målet med showet er rekruttering og å lage et show med øvelsene i styrkeløft. Det er ikke strongman, det er bare måten å gjennomføre forskjellige rep-områder/måter å være sterk på som er inspirert av det fordi det er lettere for publikum å skjønne. Et annet forslag er å ha "PRO" konkurranser/show raw der man følger alle regler men ingen vektklasse og kun de beste. Grunnen til at styrkeløfr har lite publklum blir jo ofte sett i sammenheng med at det er langtekkelig,  kjedelig samt forvirrende mhtdrakter osv.. et fullstendig åpent stevne der de beste strongmen, vektløftere, håndbakutøvere, kulestøtere, kroppsbyggere kunne deltatt også. For å lage et show som er underholdene og spennende. Trenger ikke ha last man standing osv, det er bare et forslag for et show i "Styrkeløft" men med en vri som garantert publikum hadde satt pris på. At det deltar noen originale profiler gjør at det hele får mer "sjel" og nivået kunne vært imponerende høyt. Og folk vil se de største og sterkeste, det ser man i strongman. Det er en grunn til at -105 ikke sendes på tv. Folk bryr seg om å se tunge vekter og freaks. Dette sskal være styrkeløft, det er viktig men tiltak for å lage et show ut av det er det jeg håpte kunne diskuteres i denne tråden... hvem ville ikke ønska og se Svend Karlsen, Stian Grimseth og CYC konkurrere mot hverandre i de vanligste styrkeøvelsene med en ny vri hvis de alle hadde vært i toppform og kunne løfta mot hverandre. Vel, det går jo selvfølgelig ikke da to av tre er ikke på topp lengre men vi har mye råsterke folk i Norge som kunne gjort et kult show. Det som kanskje hadde vært smart å starte med er et reint benkstevne. F.eks Max reps på 200kg, åpent for alle. Hadde ikke det vært underholdene ? Eller en rein Mark konkurranse der ALLE er med og alt det handler om er å dra denbjævla vekta opp. Simpelt er ofte smart
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Du snakker om en strongman/styrkeløft hybrid, jeg snakker om en AF/styrkeløft hybrid. Ingenting av det passer under styrkeløft uansett.



Syns din hybrid inneholder veldig lite styrkeløft. Det er bare AF med ekstra vekter i belte på styrkemomentet og EN styrkeløftøvelse som for lette utøvere hadde blitt maraton. Gjerne start et forslag selv på en egen side. Men har du ingen innspill som følger topic ?
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Syns din hybrid inneholder veldig lite styrkeløft. Det er bare AF med ekstra vekter i belte på styrkemomentet og EN styrkeløftøvelse som for lette utøvere hadde blitt maraton. Gjerne start et forslag selv på en egen side. Men har du ingen innspill som følger topic ?

Jeg skrev noe om det i det første innlegget mitt. AF deles inn etter høyde og det går fint an å ha forskjellige modifiers for forskjellige klasser. Man kan skru de litt opp for den laveste klassen. Ett minutts tidsbegrensing gjør det vanskelig å få inn ekstremt mange reps spesielt på knebøy og husk at det skal være full dybde og lockout på toppen. Knebøy kan plasseres som siste øvelse da 20+ reps på type 150 kilo kan tappe mye energi foran påfølgende øvelser. Akkurat hva hver enkelt modifier skal være er selvfølgelig diskutabelt men tanken må være at man skal være på et visst nivå for å klare et par reps i hver øvelse men ikke for høyt. Samtidig bør modifierene være såpass høye at de færreste klarer mer enn 15-20 reps. Kanskje bør knebøy ligge litt høyere, du kan ha rett i det.

Ettersom det her blir en slags mellomting mellom styrkesport og classic bodybuilding uten ekstreme krav til deffing så burde det være interessant for mange, både tilskuere og potensielle utøvere.

Franco Columbu ville ha rulet den laveste klassen, han var helt rå på styrke :


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Franco Columbo hadde nok gjort det bra i både min og din hybrid i sin tid. Synes jo tanken med å kombinere bra kropp og bra styrke er bra men hele poenget med denne tråden ble litt borte når du begynte å svare på et spørsmål som ikke ble stilt. Hadde håpa på noen innlegg for å forbedre eller komme med innspill til det temaet. Din idé burde vært en anben tråd da den verken
1) Har noe med rekruttering til styrkeløft å gjøre
Eller
2) Er et innspill ift styrkeløft/strongman show
Men derimot noe du helt ut av det blå begynte å skrive om.
Mirsom tanke men det høres mer ut som noe for crossfittere enn styrkeløftere.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Værsågod diskuter. En fordel med ditt opplegg er at du har lavere startvekter (iallfall på knebøy) og det finnes muligheter for at sterkere utøvere kan stå over de letteste løftene sånn som man gjør i stavsprang og høydehopp. Det burde kanskje innføres i lokale strongman eventer i større grad. Det tar littegrann mer tid å gjennomføre men oppslutningen blir også høyere.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!