Skrevet av Emne: Er sukker usunt?  (Lest 10875 ganger)

Utlogget PostureVailent

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6

Er sukker usunt?
« : 02. januar 2015, 21:58 »
Jeg lurer på om noen noen gang har tenkt på om sukker virkelig er usunt, og hva det er usunt for? Det virker som mange av de vennene jeg har er i god form selv om de spiser sukker og drikker brus flere ganger i uken.
Belive you can, and you are halfway there

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Sv: Er sukker usunt?
« #1 : 03. januar 2015, 00:53 »
Jeg lurer på om noen noen gang har tenkt på om sukker virkelig er usunt, og hva det er usunt for? Det virker som mange av de vennene jeg har er i god form selv om de spiser sukker og drikker brus flere ganger i uken.

Sukker i seg selv er ikke usunt. Det kommer an på mengden man får i seg, hva man spiser UTENOM sukker, og HVOR MYE annet man spiser, og ikke minst hvor aktiv man er.
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Er sukker usunt?
« #2 : 09. januar 2015, 22:16 »
Heldigvis har ingen behov for sukker Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Er sukker usunt?
« #3 : 09. januar 2015, 22:55 »
Heldigvis har ingen behov for sukker Smiley

Det går fint an å spise så lavglykemisk at man får et genuint behov for sukker. Dvs at man kan spise en del sukker uten å få et sukkerrush. Men de fleste er ikke i nærheten av det pga at typisk "norsk" mat inneholder en del tilsatt sukker eller er ganske høyglykemisk i utgangspunktet.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Er sukker usunt?
« #4 : 11. januar 2015, 00:12 »
Det går fint an å spise så lavglykemisk at man får et genuint behov for sukker. Dvs at man kan spise en del sukker uten å få et sukkerrush. Men de fleste er ikke i nærheten av det pga at typisk "norsk" mat inneholder en del tilsatt sukker eller er ganske høyglykemisk i utgangspunktet.

Skjønner, men jeg tenker generelt sett. Lavglykemisk mat er vel ikke akkurat typisk norsk Tongue

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Er sukker usunt?
« #5 : 11. januar 2015, 00:31 »
Skjønner, men jeg tenker generelt sett. Lavglykemisk mat er vel ikke akkurat typisk norsk Tongue

Jeg snakket med en tidligere bryter på høyt nivå en gang som påsto at han kunne fornemme hva slags næringstoffer inkludert hva slags karbohydrater kroppen hans hadde behov for til en hver tid. Anbefalingene etter trening går typisk på at man bør få i seg en viss mengde protein og en viss mengde raske karbohydrater og det sistnevnte er i praksis det samme som sukker. Som ikke nødvendigvis betyr farin.

Grønnsaker, frukt, bær, kjøtt, fisk, skalldyr, meieriprodukter, nøtter, fullkornsprodukter. Alt det der er lavglykemisk. Og høres ganske "norsk" ut for meg. Pizza, hamburgerbrød, pommes frites, brus, godteri, potetgull, hvit ris, melkesjokolade, loff. Alt det er høyglykemisk og ingenting av det er særlig "norsk", iallfall ikke hvis vi går 50 år tilbake i tid. Kanskje loff og syltetøy men ikke så mye mer.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: Er sukker usunt?
« #6 : 13. januar 2015, 00:30 »
Jeg snakket med en tidligere bryter på høyt nivå en gang som påsto at han kunne fornemme hva slags næringstoffer inkludert hva slags karbohydrater kroppen hans hadde behov for til en hver tid. Anbefalingene etter trening går typisk på at man bør få i seg en viss mengde protein og en viss mengde raske karbohydrater og det sistnevnte er i praksis det samme som sukker. Som ikke nødvendigvis betyr farin.

Grønnsaker, frukt, bær, kjøtt, fisk, skalldyr, meieriprodukter, nøtter, fullkornsprodukter. Alt det der er lavglykemisk. Og høres ganske "norsk" ut for meg. Pizza, hamburgerbrød, pommes frites, brus, godteri, potetgull, hvit ris, melkesjokolade, loff. Alt det er høyglykemisk og ingenting av det er særlig "norsk", iallfall ikke hvis vi går 50 år tilbake i tid. Kanskje loff og syltetøy men ikke så mye mer.



Godt svar! Wink

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Er sukker usunt?
« #7 : 17. mars 2015, 15:05 »
Dette er min erfaring om sukker er sunt eller ikke.

Mitt kosthold før besto av, pizza, hamburger, pommes frites, brus, godteri, potetgull, hvit ris, melkesjokolade, bensinstasjonsmat, som sjokoladeboller, lyse baguetter, pølser og masse annet junk. Det meste innholdt sukker. Jeg var aldri noen fatso, men hadde jeg fortsatt kursen så hadde det med årene vært nødt til å komme. Jeg hadde holdt på sånn gjenom ungdommen min, uke inn uke ut.

I en alder av 21 ble jeg diagnosert med kronisk leddgikt. Det var et lite sjokk fordi jeg trodde bare gamlinger kunne få sånt. Jeg begynte på kraftige medisiner. En kompis meldte meg opp på treningsstudio(Evig takknemlig). Med treningen kom et sunt kosthold, alt det jeg skrev over ble byttet ut med, kylling og grønnsaker, type typisk bodybuilding mat. Leddgikten begynte å forsvinne, og jeg sluttet å ta medisinene mine. Det er noe jeg ikke hadde fått beskjed av legen. Men jeg følte meg veldig bra. Blodresultatene begynte å vise at verdiene på leddgikten forsvinne. Leddgikt er en innflamatorisk sykdom og jeg leste på nett at sukker speeder opp leddgikt. Så jeg ble obs på det så jeg fortsatte å kutte ut mer å mer sukker ut av mitt kosthold. Idag har jeg ingen tegn til sykdommen. Jeg tror jeg spiste på meg leddgikt, å det samme kan mange andre.

De fleste har hørt om stevia, men viss du ikke har hørt om det, google it! Det kan være et godt alternativ.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Er sukker usunt?
« #8 : 17. mars 2015, 18:51 »
Jeg lurer på om noen noen gang har tenkt på om sukker virkelig er usunt, og hva det er usunt for? Det virker som mange av de vennene jeg har er i god form selv om de spiser sukker og drikker brus flere ganger i uken.

Ja, hvit raffinert sukker er usunt.

Utlogget Offshore986

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Er sukker usunt?
« #9 : 25. november 2015, 21:45 »
hva er sunt sukker? Er det bra å spise det som er i frukt?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!