Skrevet av Emne: Anbefalinger til mr. Usunn.  (Lest 10220 ganger)

Utlogget Kenfil

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Anbefalinger til mr. Usunn.
« : 15. februar 2015, 12:22 »
Hei.

Jeg håper noen her kan hjelpe meg i denne protein, vitamin, kosttilskudd og trenings jungelen.

Først, litt om meg, jeg er passert 40 (ja, sikkert 40 års krisen :-) ), jeg begynte å røyke når jeg var 18, drikke alkohol før dette, jeg røkte ca.20 til dagen, drikke 1-2 ganger i uken, slik har jeg holdt på til for ca. Ett år siden, da jeg gikk 100% over til el. Sigarett, men er fremdeles glad i øl (kun øl), jeg tar meg gjerne en 6 pack i helgen, av og til en på fredag og en på lørdag (halvlitere), sover normalt 6 timer hver natt, og slik er nå dagene...

Jeg har alltid følt meg tom for energi, er ikke tykk, jeg er 175 cm. 78 kg, jobber på kontor.

For litt over ett år siden fikk en kompis lokket meg med på trening (helsestudio), her har vi gått ca. 3 ganger i uken, litt mindre til tider grunnet div. Andre familie ting som blir prioritert, ferier + div.

I forbindelse med trening begynte jeg etterhvert å ta protein tilskudd (tech nutrition PROZYME PROTEINPULVER) etterhvert kreativ, omega3 og multivitaminer (er snart tom for multivitaminer og er usikker på om jeg kommer til å kjøpe dette igjen).

Jeg tok 3 skjeer protein pulver og en skje kreatin blandet med helmelk etter trening fast etterhvert (kun etter trening, innen 30 min. Etter trening for å være nøyaktig), men ble sløvere med dette etter sommeren, og inntil forrige uke (med ca. 3-4 måneder uten) begynte jeg med dette igjen, omega3 og multivitaminer har jeg også startet med igjen.

Jeg sliter fremdeles med at jeg føler meg tom for energi, og begynte å se etter om det kan være andre vitaminer / kosttilskudd jeg trenger, men det er jo 100 vis av forskjellige produkter der ute, og jeg leser også at alt dette bare er tull i følge div. Studier.

Jeg er veldig sløv med måltidene, men det er ikke så enkelt som å bare tvinge i seg frokost osv, jeg har prøvd å tvinge i meg frokost noen ganger, men da blir jeg helt "zombi", jeg klarer ikke å konsentrere meg, og føler til tider meg helt nummen og at jeg må kaste opp.
Jeg har mye møter på jobben som krever mye konsentrasjon, og har så store problemer med konsentrasjonen hvis jeg spiser frokost at jeg gir svar som jeg angrer på i etterkant, til tider svar som jeg anser som direkte dumme, så svar som at jeg må spise oftere og /eller sunnere trengs ikke...

Så til det jeg tenker på nå, hvis jeg tar en kapsel omega3 og en skje protein pulver i ett glass helmelk hver morgen, kan dette hjelpe? Er det andre tilskudd som anbefales (f.eks. Q10), jeg har lest at tilskudd som energi boost bare er tull, eller er det noen her som kan anbefale noen typer?

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #1 : 15. februar 2015, 12:53 »
Jeg tror ikke tilskudd kommer til å hjelpe deg med denne problematikken.

Har du vært hos lege og kontrollert blodverdier, inkludert testosteron? Det kan være en tanke å sjekke opp i dette.

Nå vet jeg ikke hvordan du trener og spiser eksakt, så det er vanskelig å si noe klokt om det. Men frokost i seg selv er heller ikke noe som vil forandre din hverdag dramatisk. Men ofte er det lurt med jevnt og trutt inntak av sunn og energirik mat. Drit i frokosten hvis det ikke passer deg, men sørg for at lunsjen består av proteinrik mat, sunne fiberrike grønnsaker (gulrøtter, spinat, etc), og karbohydrater du har bruk for, som potet, ris, søtpotet, grovt brød osv. Vekta ser ikke ut til å være et problem, altså kan du simpelthen forsøke å øke inntaket ditt litt og se om det får deg til å føle deg bedre.

Å komme ut av "hullet" kan være en lang prosess, men var jeg deg ville jeg ha begynt med en tur til legen, fortalt at du føler deg overdrevent slapp og sliten, og at du gjerne vil sjekke grunnverdier, og spesifisere at du vil inkludere testosteron. Og ikke tenk så mye tilskudd, tenk heller et variert kosthold med mye fokus på fiber, proteiner og sunne fettsyrer (fisk og nøtter).
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Kenfil

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #2 : 15. februar 2015, 21:44 »
Legen har jeg ikke tid til for tiden, jeg må ta meg fri fra jobben 3-4 timer, det kan jeg ikke før evt. Sommeren, derfor tenkte jeg å prøve litt annet i mellomtiden.

Ang. Trening trener jeg 30-45 min. 3 ganger i uken, vanlig studio apparater + benkpress osv, vet ikke helt hvordan jeg skal spesifisere det, men dere forstår sikkert hva jeg mener...

Jeg spiser variert, men ikke alltid Sunt og jevnt.

Jeg har bestilt eskimo-3 og Enaxin, så får jeg se hvordan det blir.

Jeg er litt usikker, men tror jeg kutter ut multivitaminer når den er tom (har 3 igjen).

Andre meninger?

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #3 : 16. februar 2015, 10:31 »
Jeg er ikke lege,men jeg har tenkt til å bevege meg ut på tynn is og si at hvis du ikke kan ta fri fra jobb for å gå til legen, så er det stress som gjør at du føler deg konstant utmattet.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #4 : 16. februar 2015, 12:16 »
Hadde hørt på anorakk her. Lever du så hektisk at en tur til legen er umulig å få gjort, så er det livsstilen din det er noe galt med. Du må nok roe ned livet litt, mann.. At du sier dumme ting som du angrer på er også noe som kan komme av stress, eventuelt angst som kommer pga mye stress. Ring og bestill deg time.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Kenfil

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #5 : 16. februar 2015, 21:17 »
Hadde hørt på anorakk her. Lever du så hektisk at en tur til legen er umulig å få gjort, så er det livsstilen din det er noe galt med. Du må nok roe ned livet litt, mann.. At du sier dumme ting som du angrer på er også noe som kan komme av stress, eventuelt angst som kommer pga mye stress. Ring og bestill deg time.
OK, tok litt av dette, kanskje jeg formulerte meg litt feil, problemet er ikke at jeg ikke kan prioritere å gå til legen, problemet er at med de korte åpningstidene legesenteret opererer med må jeg ta meg fri 4-5 timer fra jobben (erfaringsmessig klarer ikke fastlegen min å holde tidene, noe som viser at han prioriterer tiden med pasientene, men ikke så kjekt når en venter på tur), og for øyeblikket er det veldig dårlig timet.
Problemet er at hvis jeg tar meg fri for å snakke med en som forteller meg at jeg spiser usunt og at jeg må forvente å føle meg slapp til tider, må jeg ta igjen den tiden jeg ikke jobbet, Dvs. Innarbeiding og mindre tid med familien...
Jeg stresser ikke på jobb, når jeg kommer hjem tenker jeg ikke på arbeidsrelaterte ting.
Av den grunn tenkte jeg å prøve noen vitaminer for å se om det kan hjelpe...

Som sagt har jeg bestilt noe nå, så får jeg bare se om det hjelper, hvis ikke, kan jeg prøve B12, jern eller liknende...

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #6 : 22. februar 2015, 21:40 »
Høres ut som du tror kosttilskudd er magisk. Du har bestilt deg noen jævla urter som antagelig kommer til å gjøre 0 for deg, og har tusen unnskyldninger for å ikke prøve ting som faktisk fungerer, som grunnleggende bra kosthold. Jeg tror du har mye å gå på nåt det gjelder innstilling og grunnleggende kunnskap på feltet. Du vil ha hjelp i kosttilskuddsjungelen som du kaller det, men vil ikke høre på fakta. Høres ut som du er en perfekt fyr for kosttilsluddsleverandørene, en fyr de kan lure trill rundt til å tro at man trenger det ene og det andre bortkasta mølet for å i det hele tatt føle seg ok. Vel, 99, 9% selger deg drømmer, men alle atleter som får gode resultater selger på et eller anna punkt sjela si ved å juge til fans om alt de bruker.trist at de kan lure folk så letr som dette, men jeg vet ikke hva jeg skal si til deg, for du hadde bestemt deg allerede før du fikk et eneste svar.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #7 : 07. april 2015, 13:36 »
Fortsatt aktiv kenfil? Har du en oppdatering, om hvordan ting går? Hvordan er spiserutinene dine? Fungerte vitaminene? Føler du deg bedre? Smiley Hvis du fortsatt er aktiv så kan jeg gi deg massevis av tips og triks, men gidder ikke å skrive hvis du ikke er her inne lengre Smiley

Utlogget phamyen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Anbefalinger til mr. Usunn.
« #8 : 09. mars 2019, 02:11 »
Thank you for that information you article
Superfighters

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!