Skrevet av Emne: Mye muskeltap på diett  (Lest 10333 ganger)

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Mye muskeltap på diett
« : 15. februar 2015, 19:32 »
Hei

Mister man mye muskelmasse om man er på diett? Og hvor lang burde en diett vare egentlig? Er sikkert ikke noe fasitsvar på det.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Mye muskeltap på diett
« #1 : 15. februar 2015, 19:54 »
Det kommer an på hvor flink man er til å spise mye protein, holde kaloriene akkurat så lave at man sakte mister vekt men ikke for raskt, og samtidig trene hardt for å minne kroppen på at den må beholde muskelmassen sin slik at den kan løfte alt det tunge du ber den løfte.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #2 : 15. februar 2015, 20:58 »
Det kommer an på hvor flink man er til å spise mye protein, holde kaloriene akkurat så lave at man sakte mister vekt men ikke for raskt, og samtidig trene hardt for å minne kroppen på at den må beholde muskelmassen sin slik at den kan løfte alt det tunge du ber den løfte.

Så det er ikke umulig å beholde muskelmasse på samtidig som man går nett i fett?

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Mye muskeltap på diett
« #3 : 16. februar 2015, 21:02 »
Så det er ikke umulig å beholde muskelmasse på samtidig som man går nett i fett?

Vel, det kommer litt an på kroppssammensetningen din. Er du allerede "relativt" slank kan det være at du mister litt muskel på diett, men har du endel fett på kroppen blir ikke mye muskel borte på en fornuftig diett. Er du overvektig kan du øke i styrke og fjerne fett på samme tid.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #4 : 17. februar 2015, 22:47 »
Vel, det kommer litt an på kroppssammensetningen din. Er du allerede "relativt" slank kan det være at du mister litt muskel på diett, men har du endel fett på kroppen blir ikke mye muskel borte på en fornuftig diett. Er du overvektig kan du øke i styrke og fjerne fett på samme tid.

Hm er vell muligens selv overvektig. Hadde sist en fettprosent på 23! Det er vell kanskje overkant mye?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mye muskeltap på diett
« #5 : 17. februar 2015, 23:17 »
Hm er vell muligens selv overvektig. Hadde sist en fettprosent på 23! Det er vell kanskje overkant mye?

Tror ikke det å beholde muskelmassen blir et problem før du kommer langt under det, hvis du trener nok og får i deg nok protein.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #6 : 05. mars 2015, 15:51 »
Kommer med ett spørsmål til.

Om man er på diett så ligger man jo i underskudd av kalorier. For å bygge muskler må man ligge i overskudd.

Hva er egentlig da poenget med å trene harde styrkeøkter? Man bygger jo ikke noe muskler uansett. Eneste grunnen for å trene da er jo for å bevare muskelmassen så mye som mulig.

Hater å være på diett, føler at jeg bare blir mindre og mindre egentlig og det man har bygget opp av muskler bare blir kastet bort.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Mye muskeltap på diett
« #7 : 05. mars 2015, 16:00 »
Kommer med ett spørsmål til.

Om man er på diett så ligger man jo i underskudd av kalorier. For å bygge muskler må man ligge i overskudd.

Hva er egentlig da poenget med å trene harde styrkeøkter? Man bygger jo ikke noe muskler uansett. Eneste grunnen for å trene da er jo for å bevare muskelmassen så mye som mulig.

Hater å være på diett, føler at jeg bare blir mindre og mindre egentlig og det man har bygget opp av muskler bare blir kastet bort.

Du besvarer jo ditt eget spørsmål - du fortsetter å trene hard styrke for å beholde muskelmassen og den nevromuskulære innlæringen/effektiviteten under tunge vekter.

Hvis du blir markant svakere/mindre av diett, slanker du deg for fort.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #8 : 06. mars 2015, 17:25 »
Du besvarer jo ditt eget spørsmål - du fortsetter å trene hard styrke for å beholde muskelmassen og den nevromuskulære innlæringen/effektiviteten under tunge vekter.

Hvis du blir markant svakere/mindre av diett, slanker du deg for fort.


Har vell gått ned rundt 2,5 kg på 6 uker!

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Mye muskeltap på diett
« #9 : 06. mars 2015, 17:33 »
Det høres faktisk veldig bra ut. Du går ned akkurat passe. Hvis du har fettprosent på 23, kan du fort gå ned enda litt mer i uken, i starten. At du føler at du blir mindre kan også være vann. Enkleste måten å vite hvordan muskelmassen holder seg, er å logge treningen, og se etter hvordan progresjonen er. Du bør ikke gå ned mye i styrke, men dersom du evt går merkbart ned i styrke, gjør du kanskje noe feil. Eller det kan bare være at det er sånn kroppen din reagerer. Personlig klarer jeg å holde ca samme styrkenivå, og gjerne gå litt opp også, men jeg går heller ikke ned til 7 i fettprosent. Måler meg selv med fettklype, og den viste 9 på det laveste, men mistenker at jeg ikke klarer å få helt riktig resultat. Tror jeg var litt høyere enn 9 da jeg målte det.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #10 : 07. mars 2015, 12:09 »
Det høres faktisk veldig bra ut. Du går ned akkurat passe. Hvis du har fettprosent på 23, kan du fort gå ned enda litt mer i uken, i starten. At du føler at du blir mindre kan også være vann. Enkleste måten å vite hvordan muskelmassen holder seg, er å logge treningen, og se etter hvordan progresjonen er. Du bør ikke gå ned mye i styrke, men dersom du evt går merkbart ned i styrke, gjør du kanskje noe feil. Eller det kan bare være at det er sånn kroppen din reagerer. Personlig klarer jeg å holde ca samme styrkenivå, og gjerne gå litt opp også, men jeg går heller ikke ned til 7 i fettprosent. Måler meg selv med fettklype, og den viste 9 på det laveste, men mistenker at jeg ikke klarer å få helt riktig resultat. Tror jeg var litt høyere enn 9 da jeg målte det.


Har vell beholdt omtrent den samme styrken under dietten. Så får man jo se hva dem neste ukene viser.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #11 : 30. mars 2015, 21:18 »
Hm Gått ned nye 1,5 kg på ca 3 uker altså ca 4 kg på 9 uker. Aner ikke hva fettprosenten min er på nå.

Formen generelt er vell egentlig ganske bra. Øker jo for det meste i dem forskjellige øvelsene, men samtidig så føler jeg at jeg rett og slett blir mindre i musklene og det gjør at jeg sitter med en dårlig følelse over hele dietten.

Uff blir gal av dette.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mye muskeltap på diett
« #12 : 08. april 2015, 18:24 »
Fettet forsvinner også der man ikke har så mye i utgangspunktet og ting ser mindre ut selv om muskelmassen egentlig ikke går ned. Så det er sannsynligvis ikke noe å bekymre seg over.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #13 : 08. april 2015, 20:09 »
Fettet forsvinner også der man ikke har så mye i utgangspunktet og ting ser mindre ut selv om muskelmassen egentlig ikke går ned. Så det er sannsynligvis ikke noe å bekymre seg over.

Takk for svar. Det hjelper jo litt med motivasjonen. Får se hva jeg veier neste gang.

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Mye muskeltap på diett
« #14 : 07. mai 2015, 09:54 »
Fortsatt på diett. Tok sånn kroppsanalyse (vet ikke hvor mye dem er til å stole på) i dag. Har nå fettprosent på 21,6 og fett i kg på 18. Sist jeg sjekket var rett før jul da hadde jeg fettprosent på 25,2 og fett i kg 22,9.

Så jeg har jo gått ned noe her, men helt ærlig så hadde jeg håpet på mer. Men det som bekymrer meg mest er at jeg har gått ned 2,5kg i muskelmasse.

Det er vell litt i det meste laget å gå ned 2,5kg i muskelmasse?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!