Skrevet av Emne: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?  (Lest 11103 ganger)

Utlogget helgemehammer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« : 22. februar 2015, 20:09 »
Jeg lurer på om en får større muskler om ein tar flere repetisjoner istadenfor og hive på litt mer vekter og nøye seg med 2-3 repetisjoner.
F.eks at jeg tar 110 kg i markløft 2-3 ganger, er det da bedre og heller ta 95 kg 10-15 ganger?

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #1 : 23. februar 2015, 12:53 »
Jeg lurer på om en får større muskler om ein tar flere repetisjoner istadenfor og hive på litt mer vekter og nøye seg med 2-3 repetisjoner.
F.eks at jeg tar 110 kg i markløft 2-3 ganger, er det da bedre og heller ta 95 kg 10-15 ganger?

Svaret er i utgangspunktet JA. Du blir også mindre skadeutsatt om du holder deg unna vekter der du bare klarer 1-3 reps.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #2 : 23. februar 2015, 13:09 »
15 reps markløft. Tror heller jeg hadde lagt meg et sted mellom.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #3 : 23. februar 2015, 13:51 »
15 reps markløft. Tror heller jeg hadde lagt meg et sted mellom.

Ja, tiltredes 100%. Jeg kjører nesten utelukkende 5-8 reps på markløft.

Utlogget Matsico

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #4 : 23. februar 2015, 19:29 »
En kombinasjon av perioder med få og mange repetisjoner, mener jeg er optimalt for muskelbygging. Få repetisjoner med tung vekt vil bidra til en tykkelse i muskelen og samtidig forbedre nervesystemet i den forstand at du etterhvert vil klare å løfte mer. Mange repetisjoner (12-15) er bra for utholdenhet og vil gi deg en fantastisk pump, noe som vi alle vet forårsaker at muskelen vokser.
Mats, 16 år

PR=
Mark: 185kg x 1
Knebøy: 105kgx12
Benkpress: 85kg x 9
Militærpress: 60kg x 7

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #5 : 24. februar 2015, 08:22 »
En kombinasjon av perioder med få og mange repetisjoner, mener jeg er optimalt for muskelbygging. Få repetisjoner med tung vekt vil bidra til en tykkelse i muskelen og samtidig forbedre nervesystemet i den forstand at du etterhvert vil klare å løfte mer. Mange repetisjoner (12-15) er bra for utholdenhet og vil gi deg en fantastisk pump, noe som vi alle vet forårsaker at muskelen vokser.

Ja, enig med du, Mats!  Smiley

Utlogget JoachimVik1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #6 : 01. mars 2015, 01:10 »
Jeg ville lagt på 1-6 reps på baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress nettopp fordi disse øvelsene bygger styrke i hele kroppen, og heller kjørt mer volum 6-12 reps på alt annet hvis det er volum du er ute etter.
Vil si meg enig i at det er mer skadefritt å trene med høyere repitisjoner og lettere vekter så ville følt meg litt frem i forhold til hvor god teknikken din er, hvor lenge du har trent osv.
Men flere repitisjoner som 6-12 er trening for muskelvekst, så du får prøve deg frem Cheesy
Husk at variasjon og progresjon er viktig, så om du trener 12 reps første uken, kan du ta 10 neste, så 8 og 6 osv. Dette vil også overraske musklene dine som igjen vil gi deg muskelvekst.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #7 : 01. mars 2015, 12:08 »
Jeg har følelsen av at melkesyra tar meg hvis jeg tar et sett til failure på 10 eller flere reps. Det blir mer styrke på 8 eller færre. Det som er like viktig er pausen mellom settene og man trenger lengre pause med tunge øvelser. Hvis man trener sett med 8 repetisjoner med kort pause mellom så blir det fort en kamp mot melkesyra. Sett med 6 repetisjoner og god pause mellom kan bli like styrkeorientert som å ta 2'ere med korte pauser mellom. Hvis man skal trene for styrke og satse på god teknikk, sikkerhet og skadefrihet samtidig så kan man godt ligge mellom 5-10 og med nok pause mellom til at det blir styrkeorientert.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget kesamsolveig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #8 : 10. mars 2015, 14:47 »
Bør ta en plass mellom 8-12 repitisjoner om du ønsker å bygge mest mulig. Korte ned på pausene mellom setta. Målet ved muskelbyggingen er å få god pump, dette får man i mindre grad av færre repitisjoner. Du vil dog kunne øke mer i styrke ved å ta få reps, og siden du da blir sterkere, vil også muskelen kunne vokse seg større. Det beste er uansett å legge igjen egoet hjemme og kjøre lettere vekter med flere reps om du ønsker å bli noe større. Gjelder alle øvelser.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #9 : 10. mars 2015, 15:12 »
Har du en kilde til at pump har noe med muskelutvikling å gjøre ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget madsis44

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #10 : 10. mars 2015, 19:18 »
Det beste er uansett å legge igjen egoet hjemme og kjøre lettere vekter med flere reps om du ønsker å bli noe større. Gjelder alle øvelser.

Så du mener at man ikke kan trene tung bøy, benk og mark uten og å ha et stort ego? Latterlig påstand.
"I have no fear of fainting. I do squats until I fall over and pass out. So what? It’s not going to kill me. I wake up five minutes later and I’m OK. A lot of other athletes are afraid of this. So they don’t pass out. They don’t go on."

Bøy: 180kg@1x1
Benk: 145kg@1x1
Mark: 250kg@1x1

96mod, 26 år.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #11 : 10. mars 2015, 22:03 »
Jeg har da gått opp to skjortestørrelser (4 i tall) samtidig som jeg har gått ned et par kilo og uten å trene masse repetisjoner med korte pauser, siden jeg var 30. Sterkere har jeg blitt også.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #12 : 11. mars 2015, 11:01 »
Så du mener at man ikke kan trene tung bøy, benk og mark uten og å ha et stort ego? Latterlig påstand.

Jeg tror det h*n sier er at man må legge igjen egoet hjemme og slutte å makse / flashe maksstyrken sin på hver trening. Og istedet kjøre så "lette" vekter at man klarer 8-12 reps.

Jeg er helt enig.

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #13 : 11. mars 2015, 11:04 »
Jeg har følelsen av at melkesyra tar meg hvis jeg tar et sett til failure på 10 eller flere reps. Det blir mer styrke på 8 eller færre. Det som er like viktig er pausen mellom settene og man trenger lengre pause med tunge øvelser. Hvis man trener sett med 8 repetisjoner med kort pause mellom så blir det fort en kamp mot melkesyra. Sett med 6 repetisjoner og god pause mellom kan bli like styrkeorientert som å ta 2'ere med korte pauser mellom. Hvis man skal trene for styrke og satse på god teknikk, sikkerhet og skadefrihet samtidig så kan man godt ligge mellom 5-10 og med nok pause mellom til at det blir styrkeorientert.

Enig i dette, hvis du tilpasser vektene til å klare mellom 12 & 15 reps så kommer syra noe helt jævlig, spesielt dersom framside/overside skuldre er involvert. Jeg foretrekker også 8-12 reps.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Flere repetisjoner eller tyngre vekt?
« #14 : 11. mars 2015, 12:23 »
En som trener hos meg har problemer med en skulder så han trener lette vekter i benkpress. Han gjennomfører 8 sett med 10 reps i løpet av 11 minutter og nærmer seg failure på slutten. Det blir mye melkesyre og noe særlig sterk blir han ikke men han får iallfall trent ordentlig. Det blir på en måte en nødløsning.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!