Skrevet av Emne: Muskelvekst, too much?!  (Lest 10366 ganger)

Utlogget christersa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #15 : 27. februar 2015, 16:11 »
Forstår hva dere sier med at jeg skal trene hver muskel oftere. Har prøvd det meste av splitter, men da jeg gikk over til 5 splitt så økte på muskelmassen og styrken enormt. Hvis du mener, superspurv, at jeg burde trene beina mer enn bryst( I med at det er en større muskelgruppe), hvorfor er da maxen min I bøy 235, imens benken ligger på 135. Er da propsjonert med mer styrke I bein enn bryst, noe som er veldig rart I følge din mening.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Muskelvekst, too much?!
« #16 : 27. februar 2015, 16:17 »
Jeg vet at skulderpressen falt ut av style fordi det var vanskelig å bedømme den i konkurranser. For mye bakoverlent, hvordan bedømme hvor mye bøy i knea noen hadde, osv.

Såvidt jeg vet mener vel en god del av styrkecoachene at skulderpressen er den beste øvelsen av de to, fordi den belaster hele den kinetiske kjeden fra topp til bunn, mens benkpressen jo gjøres liggende og til tross for at den kan belastes tyngre så er det mindre muskler og støttemuskulatur som må arbeide. Men så er det jo det at man som oftest ikke klarer å løfte i nærheten av like tungt i skulderpress som i benk, og det er jo lite populært. I moderne tid er jo også den ideelle mannlige fysikken mye sentrert rundt velutviklede brystmuskler - i gamle dager var det vel kanskje litt mer populært å bare være "stor", ikke så definert osv. (litt gjetning basert på bilder og historier jeg har sett/lest)

Mest mulig old school betyr uansett stang på bakken og sett igang.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #17 : 27. februar 2015, 18:24 »
Forstår hva dere sier med at jeg skal trene hver muskel oftere. Har prøvd det meste av splitter, men da jeg gikk over til 5 splitt så økte på muskelmassen og styrken enormt. Hvis du mener, superspurv, at jeg burde trene beina mer enn bryst( I med at det er en større muskelgruppe), hvorfor er da maxen min I bøy 235, imens benken ligger på 135. Er da propsjonert med mer styrke I bein enn bryst, noe som er veldig rart I følge din mening.

Jeg har litt vanskelig for å tro at du har kommet deg til 235 i bøy og 135 i benk, og fremdeles må stille et spørsmål som originalposten her på forumet.

Men, har du forsøkt å trene bryst flere ganger i uka for å se hvordan styrken responderer på det? Kunne jo ha forsøkt f.eks:
Mandag: volum, fokus på vanlig benkpress (4x6?) + litt assistanse
Onsdag: Smalbenk/skråbenk/skulderpress
Fredag: intensitet, vanlig benkpress (3x3 kanskje) + assistanse

Det kan jo være at benken henger etter mer enn du ønsker simpelthen fordi den trenger oftere trening. Den magiske formelen for å øke i benk er ofte bare å benke oftere/mer.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Muskelvekst, too much?!
« #18 : 27. februar 2015, 20:14 »
Såvidt jeg vet mener vel en god del av styrkecoachene at skulderpressen er den beste øvelsen av de to, fordi den belaster hele den kinetiske kjeden fra topp til bunn, mens benkpressen jo gjøres liggende og til tross for at den kan belastes tyngre så er det mindre muskler og støttemuskulatur som må arbeide. Men så er det jo det at man som oftest ikke klarer å løfte i nærheten av like tungt i skulderpress som i benk, og det er jo lite populært.

Benkpress med god teknikk involverer nok hele kjeden, spør styrkeløftere. Hvis man ikke er grusomt opptatt av at alt skal gå på å løfte en stang med masse vekt på så blir det litt det samme med chins, det er mye stabilisering som foregår helt ned til lårene og det blir ikke noe mindre hvis man legger på en del vekt i tillegg. Dips med vekt blir litt det samme selv om dips uten vekt ikke krever like mye stabilisering. Det her med hvor mye vekt som flyttes hvor langt har også noe å si. Det er utrolig hva enkelte klarer i press men de tre andre øvelsene er nok konger i forhold ut i fra det prinsippet.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Muskelvekst, too much?!
« #19 : 28. februar 2015, 16:07 »
1800-talls old school ? Her har vi Georg Hackenschmidt som satte verdensrekord i benkpress med 164 kilo i 1898. Som egentlig var gulvpress men det er neppe en fordel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Progression_of_the_bench_press_world_record



Litt brystmuskler må han da ha hatt. Feit var han heller ikke. Og anabole steroider ? Eksisterte ikke på den tiden.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #20 : 04. april 2015, 21:04 »
Se på hva gutta på før-steroide tiden hadde i andre øvelser så skjønner man at med dagens benkteknikk kunne vi sett benkpress oppimot 250-260 på de sterkeste dopfrie (som alle var da) akkurat som i dag. og 220 på hackenscmidt hadde jeg ikke blitt veldig overraska over om han hadde benkteknikken og utstyret fra nå (altså stativet, ikke skjortene). men 250 kilos benkere er gjerne litt tyngre enn george var. Husker ikke hvor mye grizzly, cyc eller keiko veide når de benka 250 pluss raw, men varierer vel fra 140-170 et sted med keiko (øyvind haugrav) som minste8mann på noe sånt som 140 da han hadde 250 på rawstevne.

Jeg tror brystet til mange hadde vært like bra om de hadde brukt stående press og dips som hovedøvelse for pressmuskulatur. De jeg ser med de best bygde kassene er sjeldent typiske benkere ihvertfall.

Til han som ba meg ta en questbar, jeg anbefaler de fleste å trene langt oftere enn de gjør men det hørtes ut som det funket for ham så da ser jeg ikke grunn til å forandre og dermed risikere at kroppen hans reagerer dårligere på noe annet. Men jeg tror innerst inne at man egentlig kan trene muskler man vil skal vokse hver dag, se bare på styrkeløftlandslaget. Og ikke kom og si de kun er sterke, da får dere sjekke noen bilder av f.eks bo bergan eller noen andre i lette vektklasser.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #21 : 04. april 2015, 21:08 »
Jeg har selv benka 210 uten brystmuskulatur omtrent at all, smalbenk riktignok pga sleit med avrivninger men uansett.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #22 : 08. april 2015, 14:37 »
hei!
Naturlig kroppsbygger her som liker å ta meg helt ut på hver trening.
Problemet mitt er kanskje at jeg liker å ta meg litt for mye ut.
Jeg kjører hver muskelgruppe en gang i uka.
Brystdagen kan se slik ut:

benkpress: 4 sett, 15,12,6,3
skråbenk: 4 sett, 10,10,8,8
flies: 4 sett. 15,15,12,12
cabelcross: 15,15,12

hva mener dere, too much?

I utgangspunktet støtter jeg meg til de som sier at man kan/bør trene hver muskelgruppe minst 2 ganger i uka. Men hvis du har god fremgang på dette er det jo bare å kjøre på, det blir aldri "too much" dersom du skal restituere i 7 dager.

Hvilke vekt bruker du på disse øvelsene?

Utlogget pernille123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Muskelvekst, too much?!
« #23 : 17. april 2015, 15:34 »

Hei,

Vi er tre PR og kommunikasjonsstudenter som skriver en bachelor oppgave om trening og doping. Vi ønsker derfor å komme i kontakt med noen som enten har prøvd, fortsatt går på eller har avsluttet bruk av ulike dopingpreparater. Vi ønsker å gjennomføre et dybdeintervju, og du vil selvfølgelig være 100% anonym. Informasjonen vi samler inn vil kun benyttes i forbindelse med oppgaven vår.

Alt av informasjon er relevant, og vi er ikke ute etter å dømme noen.

Ta kontakt på:

nillo89@hotmail.com

Vennlig hilsen,

Pernille, Madeleine og Tonje Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!