Skrevet av Emne: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"  (Lest 4978 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #15 : 27. februar 2015, 13:06 »
Det står også i boken at curls inkluderes fordi folk ikke klarer å la være uansett Tongue

lol
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #16 : 06. mars 2015, 13:47 »
Jeg lurer på dette, fordi jeg trena starting strength med alt for mye vektøkning på kort tid, og det fikk konsekvenser. Ble plaget med vondt i skuldre, hofta og kneene. Har vært hos fysioterapeut i rundt 3-4 mnd, og har bare tatt ulike "kropsøvelser" i redcord. Er blitt bedre, men vet ikke om det er pga øvelsene eller for jeg faktisk har slutta å trene så lenge med høy belastning.

Alle som trener vil tilpasse seg langt hurtigere muskulært enn det andre typer vev klarer, så som sener, ledd, knokler, etc. Så hvis man lar musklene bestemme progresjonen vil man bli skadet. Ferdig diskutert.

Alle nybegynnere bør være fokusert på en meget rolig progresjon, og la belastningen være meget lav for å få inn teknikk, og unngå høy belastning på ledd. En voksen person som er 100% rookie bør holde seg til over 12-15 repetisjoner i kanskje et helt år.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #17 : 06. mars 2015, 13:50 »
Alle som trener vil tilpasse seg langt hurtigere muskulært enn det andre typer vev klarer, så som sener, ledd, knokler, etc. Så hvis man lar musklene bestemme progresjonen vil man bli skadet. Ferdig diskutert.

Alle nybegynnere bør være fokusert på en meget rolig progresjon, og la belastningen være meget lav for å få inn teknikk, og unngå høy belastning på ledd. En voksen person som er 100% rookie bør holde seg til over 12-15 repetisjoner i kanskje et helt år.

I de fleste tilfeller vil vel sener, ledd og knokler tåle mye mer enn det nybegynneren klarer å ta i ? Dårlig teknikk er en annen sak.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hvor skal man begynne som "trenings-jomfru"
« #18 : 06. mars 2015, 16:13 »
Alle nybegynnere bør være fokusert på en meget rolig progresjon, og la belastningen være meget lav for å få inn teknikk, og unngå høy belastning på ledd. En voksen person som er 100% rookie bør holde seg til over 12-15 repetisjoner i kanskje et helt år.

Sprøyt.

Og for å fortsette min egen lett usaklige debattmåte siterer jeg en av forumets beste posts: ta deg en questbar.

Det er tre ting som i hovedsak ødelegger nybegynnerprogresjon, og det har ingenting med selve treningsprogrammet å gjøre:

1) Teknikk, som SFV nevner.
2) Ego.
3) Mangel på ernæringsvett - du kan ikke forvente å følge et ordentlig styrkeprogram med progresjon fra trening til trening hvis du fremdeles går og er livredd for at 8-packen din skal bli borte. Enten får du være fitnessmodell og trene 15 reps med 1kg hantlene, eller så får du bli sterk og spise ordentlig, og bekymre deg for fettprosenten din når du ikke lenger ser ut som en underernært nisse.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!