Skrevet av Emne: Kan jeg melde meg på et birken løp, eller er det et for høyt mål?  (Lest 3773 ganger)

Utlogget velgeretbrukernavn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Hei kjære godtfolk. Ok, greia er, at jeg vurderer å melde meg på birkenløpet i juni, men vet virkelig ikke om jeg er i god nok form til å klare det. Løp nesten en mil for noen uker siden, og klarte dette på en time. Likevel har jeg egentlig aldri løpt lengre enn dette, så vet derfor ikke hvordan det vil gå med 2,1 mil. Jeg trener ganske jevnlig på Sats, kanskje i gjennomsnitt tre ganger i uka, og har gjort dette i over et halvt år, og også vært aktiv før dette. Likevel, jeg er 1.61 høy, og veier ca 66 kilo, og ligger ifølge BMI akkurat over det å være "overvektig". Jeg har litt mage. At jeg er over grensa til å være overvektig kommer mest sannsynlig av noen tabletter jeg går på, som jeg forøvrig trapper ned på nå, da jeg er ganske sunn og aktiv. Men jeg er nok litt lubben. Så, har jeg mulighet for å trene meg opp disse tre månedene til et birken løp, eller er det et for høyt mål å sette seg? Er tre nåneder for lite? Jeg føler at de som løper dette er sånne som er vant med å løpe, det er ikke jeg, så jeg vet ikke om jeg er i stand til å klare dette, hvor sliten jeg blir når første mila er over. Håper veldig på svar, er veldig spent på dette, hadde vært tidenes mestringsfølelse å klare dette, og å ha noe å trene imot.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Klarer du 1 mil klarer du 2,1. Bare å justere tempoet :-)

Kan også forbedre formen en hel del på 3 måneder, men må gjerne litt mer enn 3 økter i uken for den helt store fremgangen. Start med å legge til en lengre rolig utendørsøkt hver uke i tillegg til de 3 øktene du alt har, når du føler det går bra en økt til. En god blanding av intervaller, langøkter og økter med relativt høy fart over litt distanse gjerne 5-10km burde gjøre susen.

Er ikke noe stor fan av slankepress men skader ikke å kutte ned på unødvendige og usunne kcal, ett par kg ned på din høyde skader ikke. Resultatet blir mindre risiko for skader på knær etc og som en bonus blir det lettere å løpe.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget velgeretbrukernavn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Tusen takk for tipsene Smiley Intervaller, da holder man vel bare på en halvtime ca? Mens en langøkt ca er på en mil, eller litt mer? Relatv høy fart på 5-10 km er grei ) Burde man trene litt styrke også, eller fokusere mest på løping og kondisjon? Jeg gikk en del på ski her, samt jogget mer enn jeg har gjort før, og fikk litt vondt bak på høyre legg, så vet ikke om jeg kanskje burde tenke litt på dette og variere litt mer, mulig det ble for mye jogging på en gang, fra å ikke være veldig vant med mer enn fem km. Hadde vært kult om jeg fikk til dette Smiley

Utlogget Bungalow Bill

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Hei kjære godtfolk. Ok, greia er, at jeg vurderer å melde meg på birkenløpet i juni, men vet virkelig ikke om jeg er i god nok form til å klare det. Løp nesten en mil for noen uker siden, og klarte dette på en time. Likevel har jeg egentlig aldri løpt lengre enn dette, så vet derfor ikke hvordan det vil gå med 2,1 mil. Jeg trener ganske jevnlig på Sats, kanskje i gjennomsnitt tre ganger i uka, og har gjort dette i over et halvt år, og også vært aktiv før dette. Likevel, jeg er 1.61 høy, og veier ca 66 kilo, og ligger ifølge BMI akkurat over det å være "overvektig". Jeg har litt mage. At jeg er over grensa til å være overvektig kommer mest sannsynlig av noen tabletter jeg går på, som jeg forøvrig trapper ned på nå, da jeg er ganske sunn og aktiv. Men jeg er nok litt lubben. Så, har jeg mulighet for å trene meg opp disse tre månedene til et birken løp, eller er det et for høyt mål å sette seg? Er tre nåneder for lite? Jeg føler at de som løper dette er sånne som er vant med å løpe, det er ikke jeg, så jeg vet ikke om jeg er i stand til å klare dette, hvor sliten jeg blir når første mila er over. Håper veldig på svar, er veldig spent på dette, hadde vært tidenes mestringsfølelse å klare dette, og å ha noe å trene imot.

Jeg ville stilt spm. her: http://forum.kondis.no/viewforum.php?f=3&sid=aa6b021228955914ad3aa1ea65325767

B.Bill

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!