Skrevet av Emne: Spørsmål ang. vektnedgang  (Lest 32215 ganger)

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Spørsmål ang. vektnedgang
« : 26. mars 2015, 14:36 »
Jeg har i lang tid prøvd og gå ned i vekt, men har aldri klart det ordentlig.. Nå har jeg fått 2 kostholdsplaner av en PT som jeg har trent litt med før, men der står det kun forslag til mat og ikke mengde, så jeg syntes det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise av alt.
Er det noen gode retningslinjer på det? Burde jeg telle kalorier da, når jeg holder meg til de planene?

De er sånn: F.eks egg , skinke og grønnsker eller smoothie til frokost, speltlomper med fyll, wrap med kylling, cottage cheese med tilbehøy til lunsj, kylling/fisk/karbonadedeig og grønnsaker til middag også frukt, nøtter, skyr til mellommåltid.

Jeg har også brukt en app nå, Lifesum der jeg logger alt jeg spiser også skal jeg, ifølge den appen holde meg under 1237 kcal (uten trening) for å gå ned i vekt. Men er ikke det egentlig for lite når man trener i tillegg? Eller vil det fungere?
Jeg har gjort det nå i litt over en uke og merker ingen forskjell på verken vekta eller i speilet, så det er derfor jeg lurer. Vet at det tar tid å gå ned i vekt, men blir så utolmodig når jeg ikke ser noen resultater Tongue
Jeg trener styrke 2-4 ganger i uka, går turer av og til og er på spinning/step/dansetime 2-3 ganger i uka.
Er 169cm høy, jente og veier nå 85kg:S Har en stillesittende kontorjobb.

På treningssenteret der jeg trener så har de ingen PTer som jeg vil trene med (jeg kjenner de, de er ikke så godt utdannet osv og jeg føler ikke det blir til mye hjelp), så har ikke mulighet til å få hjelp på den måten lengre.
Jeg har lest MASSE om trening og kosthold og vet hva som er sunn mat og ikke. Jeg bare blir litt forvirret av det at man ikke skal spise for lite når man trener, men samtidig skal klare og gå ned i vekt i ett greit tempo (sommern er jo snart her Ohmy)..

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #1 : 30. mars 2015, 16:13 »
Først vil jeg si jeg har ingen utdanning innen trening og kosthold, men jeg ønsker å dele mine tanker og erfaringer rundt trening og kosthold fordi jeg ønsker å hjelpe.

Jeg tror du vil gå ned i vekt med det du gjør, hvis du ikke gjør det så er det ikke kostholdet det står i.
Mengde er viktig når du skal gå ned i vekt, spiser du for mye som du forstår så vil det gå tregere, stå stille, eller gå opp i vekt.
1237 kcal skal absolutt fungere. 1400 vil fungere, 800 vil fungere. Vil absolutt ikke anbefale 800, men du forstår sikkert. Men du ligger på et bra tall, så lenge dette er over en kort periode.

Mine egne retningslinjer:

-Går jeg for at jeg skal prestere mitt beste og øke i styrke/muskelmasse så må jeg spise nok. Jeg kan forvente å ha masse energi fordi kroppen får overskudd av nok mat. Jeg må forvente at jeg vil øke i vekt, å fettprosent. Nok søvn er essensielt. Drikk nok vann!

-Går jeg for at jeg skal gå ned i vekt,  men beholde mest mulig muskelmasse må jeg akseptere at når jeg spiser så kan jeg ikke spise meg stappmett, men jeg skal heller ikke sulte. Sulter jeg mister jeg muskelmasse. Jeg må også forvente at jeg føler meg mer sliten, at det er tungt å stå opp, du er ikke like sterk når du er på trening fordi du ikke går på overskudd. Husk at dette er ikke en livsstil man skal leve lenge etter, det er kun over en kort tid til du når målet ditt. Husk at tid er menneskeskapt, bare fordi mennesket har sagt at idag er det lørdag, så gir det ingen mer grunn til å skeie ut enn om det skulle vært en mandag. Jeg sier ikke at du ikke kan unne deg noe, men for enkelte så blir det en felle der man klikker vinkel, så ender det opp med alt den harde jobben du la ned hele uka var forgjeves. Jeg selv har gått i den fellen. Nok søvn er essensielt. Drikk nok vann, tror du at du drikker nok vann så gjør du ikke det, drikk mer.

Liker du å telle kalorier gjør det, jeg har gått ned 20kg på 1 år uten å veie mat eller telle en eneste kalori så det er ikke nødvendig.

Min retningslinje på mellommåltid under diett er å være forsiktig med at det ikke blir et stort måltid, jeg er av typen, åpner jeg en pose med nøtter, kontrollerer jeg meg ikke så ender det opp med at jeg har spist hele posen og da er hele målet med mellomåltid ødelagt. Sånn som jeg tolker det så skal et mellommåltid brukes som et verktøy f.eks:

Er jeg sulten så skal jeg spise et mellommåltid, men ikke for mye. Vi skal aldri sulte!
Trenger jeg å spise et mellomåltid fordi jeg har lav energi og klarer ikke å prestere godt nok på trening, ja da spiser jeg, men ikke for mye.
Hvis du ikke er sulten og du vet det ikke går ut over treningen din, skip mellommåltid. Vi skal ned i vekt å vi vil være i underskudd.
Jeg spiser ikke en banan bare fordi jeg har lyst på en banan, eller fordi det står på kostholdsplanen min. Banan er et verktøy.

Du har trent litt over en uke, ja du må nok smøre deg med litt tolmodighet. Er du ikke fornøyd med framgangen din om et par uker, da må du bare jobbe hardere på trening. Jeg ville egentlig ikke lagt for mye vekt på vekta. Det er litt utdatert fordi det ingenting som heter at jeg er 169 høy og min perfekte vekt er f.eks 60kg. vekta er bytta ut med fettprosent. Men det gir deg en pekepinn på at ting går i riktig rettning. Og hvis du skal veie deg, vei deg kun rett etter du har stått opp. Ikke noe poeng å veie seg flere ganger om dagen. Jeg skriver på kalenderen min hvor mye jeg veier hver dag når jeg våkner opp, det er morsomt å motiverende å se tilbake på så det anbefaler jeg.

Du trener styrke 2-4 ganger i uken så du vil bygge fett over til muskler og muskler veier mer enn fett, men det betyr ikke at du trenger å være redd for å du blir bulky av å trene styrke i det hele tatt, når tilogmed menn har problemer med å legge på seg muskler så trenger ikke damer å være redde for å løfte vekter. Løft vekter som bare det! En nybegynner feil kan være at folk glemmer seg bort og tar alt for lange pauser mellom settene sine, prøv å holde dem kort og ikke lengre enn 30-90 sekunder max.

Har aldri prøvd spinning/step/dansetimer, fordi jeg er mann så vet ikke hvordan intensiteten er på slike treninger, men jeg vil gjerne dele mitt beste pro tip til å gå ned i vekt med trening.

Du sier du har en kontorjobb, regner med du har faste tider, la oss si at du jobber fra 7 til 3. Da ville jeg stått opp klokken 5. Husk at du vil gå ned i vekt og da må man jobbe for det. Stå opp, drikke 2 glass vann, tar på meg bokse og hettegensern, hiver på meg joggeskoene og går til gymmen. Når jeg kommer til gymmen hopper jeg på mølla, setter den hard oppoverbakke, og den hastigheten som passer meg. Jeg løper ikke. Målet er å gå i et så godt som mulig tempo i så høy oppoverbakke mulig i 45 min og svette mest mulig. Jo mer du svetter, så vet du at du gjør det riktig og at det fungerer. Husk å drikk rikelig med vann. Så drar du hjem og spiser frokost.

Du må forvente at dette er tungt, trene om morgenen, jobb, trene om kvelden. Spise mindre mat enn man er vant til. Det tar på, men du må minne deg selv på hvorfor du gjør dette hele tiden. Det å gå på diett å gå ned i vekt er en konstant kamp med deg selv. Du vil møte på fristelser på hvert hjørne. Hadde det vært enkelt ville alle gjort det. I tillegg er det kun over en kort periode til du har nådd målet ditt. Øker du aktivitetnivået så må du kansje innta mer mat. Du må bli kjent med din egen kropp, vi er alle unike. Meg selv for eksempel er veldig karbohydrat sensetiv, så jeg må ligge unna, brød, brus, pasta, melkeprodukter når jeg går ned skal ned i fettprosent. Din kropp kan være helt annerledes. Jeg ønsker deg lykke til og håper du har blitt klokere.

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #2 : 01. april 2015, 08:06 »
Tusen takk! Det var til veldig mye hjelp både med motivasjonen og med tipsene Smiley
Kroppen min reagerer også veldig negativt på karbohydrater. Burde jeg holde meg unna cottage cheese, kesam og melk i matretter da, eller går det greit med litt?
Og burde jeg fortsette med hard styrketrening sammen med kardioen eller burde jeg fokusere på kardio frem til jeg har blitt kvitt litt fett? Jeg bygger så lett muskler og når det legger seg "under" fettet, så ser jeg enda større ut enn jeg er.. Det var ihvertfall det som skjedde før, når jeg trente kickboxing aktivt 5 ganger i uka. Ett halvt år etter jeg slutta helt og trene så spurte alle om jeg hadde slanka meg osv.. Men det var jo heller omvendt  Tongue

Jeg veide meg på lørdagen og hadde gått ned nesten 2kg på ca 10 dager, det er vel innafor Cheesy

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #3 : 01. april 2015, 19:37 »
2kg på ca 10 dager er veeeldig bra Smiley
Du kan bruke cottage cheese, kesam og melk hvis du føler for det. Jeg tenker sånn at det beste er om man kan klare å gjøre dette om til en sunn livsstil man kan leve med ut livet, ikke bare 1-3 måneder så sprekker man og går tilbake til gamle vaner. Så må man begynne på scratch. Så jeg er for og bruke slike produkter hvis du føler at det piffer opp maten din som vil hjelpe og holde stø kurs Smiley 

Jeg mener at bare det ikke blir for ofte. F.eks så ville jeg ikke anbefalt kesam hver dag. Jeg selv ser på kesam som 1 gang i uken i helgene. Jeg har inntrykket av at vi mennesker egentlig ikke skal drikke melk. Og når det gjelder den berømte cottage cheese så kunne jeg brukt det hver dag, hvis jeg hadde likt det. Populært å bruke det til kvelds, men jeg oppfatter at mange folk tror den er så bra at du kan hive i deg så mye som du vil, det ville ikke jeg gjort.

Obs, mange melkeprodukter som reklamerer for at de er så jævli sunne, men så er de full av sukker, sånn som skyr. Skyr er bra i blandt, men viss du skal ned i vekt så ville jeg ungått skyr hver dag. Nå er skyr et myyye bedre alternativ enn f.eks en God Morgen yoghurt.

Jeg forstår tankegangen din, du er redd for at det ekstra fettet skal bli om til muskler og det vil gjøre sånn at du ser større ut. Og jeg er delvis enig, jeg tror at har man noe fra før av så er det enklere å bygge muskler enn om man er bare skinn å bein, men med det kostholdet du kjører så tror jeg du har ingenting å være redd for. Kroppen har nok med å ta til seg å bruke det du gir den at det siste den får tid til er å bygge mega muskler. Det vil ikke skje. Det at du løfter vekter vil øke din fettforbrenning så jeg sier bare løft!! Smiley Og er du redd for at du legger på deg muskler så er det bare å kjøre på med mer cardio Smiley

Jeg ville alikevel fokusert på cardio framfor vektløfting i den perioden du er i nå. Her er et eksempel på hvordan jeg ville anbefalt deg å trene for å forbrenne raskest mulig. Det kan godt hende at dette blir altfor ekstremt jeg vet ikke, men jeg skal prøve å forklare også litt tankene bak det. Jeg tar i utgangspunkt at du jobber fra 07:00-15:00 fra mandag til fredag.

MANDAG
Før frokost - Rundt 05:30-06:30

"God Morgen Oppoverbakke Power Walk" (45 min på mølle i oppoverbakke i din hastighet, fantastisk start som vil gi deg energi ut dagen, du vil føle deg som en superhelt når du går fra gymmen om morgenen.)

Etter Jobb - Rundt 17:00-21:30

Kickboksing/Spinning/Step/danse trening, gjør det du synes er gøy! Det kan være hva som helst, klatring, svømming, fotball hva enn du liker.

TIRSDAG
Etter Jobb - Rundt 17:00-21:30
Rygg først så Biceps på gymmet. (Inkluder core trening) Hvorfor Rygg og Biceps? Fordi de fleste ryggøvelser inkluderer at du må bruke biceps.

ONSDAG
Før Frokost - Rundt 05:30-06:30
"God Morgen Oppoverbakke Power Walk".

Etter Jobb - Rundt 17:00-21:30
Kickboksing/Spinning/Step/danse trening.

TORSDAG
Før frokost - Rundt 05:30-06:30
"God Morgen Oppoverbakke Power Walk".

Etter Jobb - Rundt 17:00-21:30
Bryst først så triceps på gymmet. Hvorfor bryst og triceps? Fordi de fleste brystøvelser inkluderer at du må bruke triceps.

FREDAG
Etter Jobb - Rundt 17:00-21:30
4x4 på mølla. Siste innspurt før en fridag.(4x4 er forsket på og skal være det mest effektive for å øke oksygenopptak raskest mulig. 4x4 er helt jævli, men den vil gjøre sånn at du vil yte enda bedre på alle andre treningsøkter og det vil gi deg masse tilbake!)

LØRDAG
FRIDAG

SØNDAG
Når som helst
Bein, skuldre og mage. Hvorfor? Det er det eneste som er igjen.

Du trenger ikke være redd for å bli bulky på dette programmet. Dette er tungt og dette er kansje ikke for alle. Viktig og spise nok, drikke mye vann og sove dine 8 timer.




Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #4 : 07. april 2015, 08:01 »
Takk, da skal jeg prøve det! Smiley

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #5 : 07. april 2015, 13:21 »
Oppdater gjerne hvordan det går Smiley

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #6 : 07. april 2015, 14:52 »
Oppdater gjerne hvordan det går Smiley

I will! Tusen takk for hjelpen Cheesy

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #7 : 07. april 2015, 19:31 »
Ikke noe problem, synes dette er spennede og gleder meg til å høre hvordan det går, ønsker at du skal lykkes!

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #8 : 09. april 2015, 12:49 »
Så bra Smiley Gikk på en smell I påsken selvfølgelig.. Det ble litt for mange familiemiddager ute også er jeg som deg at hvis jeg kjøper en ting og åpner den så spiser jeg ikke bare litt og klarer å la resten ligge urørt Tongue Meen, er back on track igjen nå så får bare kjøre på fremover! Legger ut mål og vekt osv her neste gang jeg veier meg, så blir det ekstra motivasjon når andre følger med på hvordan det går Cheesy

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #9 : 09. april 2015, 14:29 »
Påskeferie, juleferie, sommerferier, alle ferier da skal man drite i vekta, jobb, stress, hverdagsmas! Jeg mener ikke at man skal spise pizza frokost, middag og kvelds, men du skjønner Smiley Nå er hverdagen tilbake, back to the grind! Cheesy

Fett, det blir gøy! Legg gjerne til litt om hvordan du føler deg mentalt og fysisk, kansje du må justere på kostholdet,for det vil du merke mentalt å fysisk, når du går på kalori underskudd og er i mye fysisk aktivitet.

Protips:
Vei deg når du står opp om morgenen, jeg må på do først så veier jeg meg.
Ha en kalender klistret opp på veggen ved vekta og en penn tilgjengelig, skriv opp hva du veide den morgenen, det er veldig, veldig gøy om 3-6-9-12 måneder å se på, gir masse motivasjon Smiley
Ikke gå for hardt ut av start blokka, skrur du tempoet for fort opp så ender det med at det blir utrolig tungt og man knekker. F.eks skal du gå "Morning Power Walk" for første gang, start litt lavere enn du tror så bygger du deg oppover. Ikke begynn med Mount Everest 8848 m.o.h, begynn med Galdhøpiggen 2469 m.o.h. Så vil du ende opp på Mount Everest!


Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #10 : 10. april 2015, 08:00 »
Påskeferie, juleferie, sommerferier, alle ferier da skal man drite i vekta, jobb, stress, hverdagsmas! Jeg mener ikke at man skal spise pizza frokost, middag og kvelds, men du skjønner Smiley Nå er hverdagen tilbake, back to the grind! Cheesy

Fett, det blir gøy! Legg gjerne til litt om hvordan du føler deg mentalt og fysisk, kansje du må justere på kostholdet,for det vil du merke mentalt å fysisk, når du går på kalori underskudd og er i mye fysisk aktivitet.

Protips:
Vei deg når du står opp om morgenen, jeg må på do først så veier jeg meg.
Ha en kalender klistret opp på veggen ved vekta og en penn tilgjengelig, skriv opp hva du veide den morgenen, det er veldig, veldig gøy om 3-6-9-12 måneder å se på, gir masse motivasjon Smiley
Ikke gå for hardt ut av start blokka, skrur du tempoet for fort opp så ender det med at det blir utrolig tungt og man knekker. F.eks skal du gå "Morning Power Walk" for første gang, start litt lavere enn du tror så bygger du deg oppover. Ikke begynn med Mount Everest 8848 m.o.h, begynn med Galdhøpiggen 2469 m.o.h. Så vil du ende opp på Mount Everest!



Sliter litt med kroppen etter de dagene jeg har trent styrke, spesielt bein.. Da er jeg støl og sliten/slapp i kroppen i mange dager etterpå, så jeg nesten ikke orker å gjøre noe. Prøvde meg på step time igår, 2 dager etter jeg trente bein og det kunne jeg bare drite i Tongue Trener egentlig ikke sånn superhardt heller syntes jeg.. Blir ikke utmattet eller kjører tunge repetisjoner til jeg ikke klarer flere, så det er litt rart!

Skulle igang med morgencardio på onsdag, men det endte med at jeg la meg for tidlig og dermed aldri sovna.. Haha, så da droppa jeg det:P Men prøver igjen til uka!

Veide meg til morgenen idag og hadde gått opp 1kg fra forrige lørdag:/ men det er jo på grunn av påsken.. Spiste masse mat og endel usunt, men har også trent ganske hard styrke så enten er det vel vann eller litt muskler også. Skal måle meg osv på søndag, så får jeg noen "startverdier" og gå ut ifra Smiley

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #11 : 10. april 2015, 15:52 »
Hvis jeg var deg så ville jeg f.eks startet første uke med f.eks kun 3 trenings økter. Ingen økter dagen etter hverandre. Neste uke legger du til en økt til. Så enda en uke med en til økt. Da bygger du deg opp til å tåle masse trening. Tenk på det sånn at det ikke er en sprint, dette er en marathon. Ja de første ukene vil du ikke få like heftig fremgang som du ville fått om du gikk hardt ut, men du vil ikke gå på en smell. Du kan miste motivasjon, du kan få skader etc. Start med så mange økter du føler uten at du blir ødelagt. Og det er veldig vanlig etter at man har hatt en pause med trening, når du begynner å trene igjen at du oppleve gangsperre, dette vil bli bedre for hver trening. Dette er også et bra tegn!

Nå når du starter rolig så har du muligheten til og planlegge. Dette er det perfekte tidpunktet. Om 1-2 måneder så vil du stå midt oppi det, dagene går i et, trening, jobb, sosiale events, sliten, etc. Planlegging er halve jobben. Det er nøkkelen til å lykkes.

Sett deg ned og lag oversikt over når du skal på jobb, når skal du spise, hva skal du spise, når skal du trene, hva skal du trene, når skal du stå opp, når skal du være i seng. Hele uka. Jo mer detaljert jo bedre. Får du alt dette på plass så vil jeg garantere deg at alt vil bli lettere, mindre stress i hverdagen, du vil få bedre resultater enn hvis du ikke hadde gjort det, du minsker sjansen for at du stikker på bensinstasjon å kjøper deg pølse istedenfor et planlagt sunt måltid, du vil mest sannsylig legge deg i riktig tid så du står opp til rett tid.

Jeg tror grunnen til at du veier 1kg mer nå enn forige lørdag mest sannsynlig er vann, og ikke fett eller muskler. 1kg Muskler tar laaang tid å bygge, samme med fett, det tar tid å legge på seg 1kg fett. Det kan selvfølgelig være en kombinasjon av litt av alt (Vann,muskler og fett).
Men grunnen til at jeg tror det består hovedsaklig av vann er at mest sannsynlig så har du spist mat med veldig mye karbohydrater. Spiser du 1gram karbohydrat så veier det like mye som 4 gram vann. Så hvis du spiser veldig sunt gjenom hele uka, fra mandag til lørdag, så slår du deg løs med pizza, brus og godteri, så veier du deg dagen etter. Og da mener jeg at du tar av og spiser masse junk. Da kan du lett gå opp 1-3 kg. Men ikke fortvil, det er ikke fett, det er vann. Det vil forsvinne iløpe av uken.

Et eksempel på meg selv, hadde lenge gått på diett, så klikket vi vinkel en helg. Lørdag kl.15 veide jeg 73.0 etter en treningsøkt. Dagen etter klokken 22:00 veide jeg 77,8kg. 4,8kg opp på litt over 24 timer. 3 Dager etter veide jeg 73,5. Det støntet gjorde sikkert sånn at jeg la på meg 2-300gr fett. Så derfor skal man egentlig ikke ta den vekta alt for alvorlig, den er kun en pekepinn.

Håper du har tid til å låse deg inn på soverommet ditt, slå av alt som kan distrahere deg og se denne videoen. Man skulle kansje tro at den er kun for bodybuildere, men det er den ikke. Den er heller ikke kun for gutter. Lat som han prater til deg, skriv ned det han spør deg om, så gjør du de spørsmålene. Lytt virkelig til hva han sier, hvert minutt i videoen er gull verdt, jeg kan personlig bekrefte det av egen erfaring. Smiley

https://www.youtube.com/watch?v=XkQEUNHJVdQ&spfreload=10


Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #12 : 12. april 2015, 17:42 »
Skal se videoen nå Cheesy Veide og målte meg idag og de var ca akkurat det samme som for en uke siden(midt i påsken), bare jeg hadde gått ned 1cm i livet faktisk.  Selvom ikke vekta eller cm har minsket noe, så føler meg meg strammere i kroppen og mer "fit" enn før hvertfall, selvom det kanskje ikke ser sånn ut helt enda, haha.. Men hvertfall, her er tallene:
Vekt: 84,3 kg
Midje: 90cm
Hofter: 98cm

Måler rundt overarmen og låret også, men føler ikke de blir så nøyaktige siden det er vanskelig og vite akkurat hvor jeg målte sist, så dropper og legge ut det Tongue
Men takk igjen for hjelp og motivasjon! Skal oppdatere igjen neste uke, så får vi se om det har skjedd noe mer Smiley

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #13 : 12. april 2015, 22:40 »
Ja en gang i uken holder det Smiley Ta f.eks. hver fredag, eller noe, helst ikke en søndag for da har du kansje kost deg litt på lørdagen. Velg en dag der du føler deg på topp, å ha en fast dag Smiley

Vekt er det som er mest intressant egentlig, bare for en pekepinn, du kan jo måle midje, hofter, armer og lår 1 gang hver 1-3 måned for deg selv så slipper du å måle hele tia, det blir for slitsomt. Smiley

Jeg blir å legge av og til nye ting, og kansje blir jeg og gjenta meg selv noen ganger, men det er viktig å minne på, man glemmer fort når man skal ta til seg mye info Smiley

Du sa sist at du sliter litt med kroppen, og føler at du ikke orker så mye, og det vil komme til og bli bedre, men da tenkte jeg at jeg kunne dele mine erfaringer på "supplements". Det kan jo være en liten jungel for enkelte og jeg vet ikke om du har noe erfaring eller kunnskap her. Du tenker kansje at du ikke er serriøs nok til å trenge å ta omega-3 piller eller kansje du føler at du ikke trenger dem. Noen sier jo at de ikke trenger å spise brokkoli ikke sant, men det handler om å gi kroppen det den trenger, derfor spiser vi brokkoli og ikke grandiosa for å sette det på spissen. Jeg har en bror som trener med 140kg i benkpress og han har levd på grandiosa hele livet, og han sier at han ikke trenger å spise sunt, det jeg lurer på er hvor mye han faktisk kunne ha løftet hadde han spist riktig!

Og grunnen til at jeg tar "supplements" er fordi jeg føler at man kan oppnå bedre resultater med det, og det kan du og. Jeg er på ingen måte noe ekspert, dette er kun personlige erfaringer. Og dette koster penger så du må se hva ditt budsjett rekker til. Alt under er 100% lovlig å bruke.

Proteinpulver: Veldig fint verktøy for å få i seg raske proteiner viss du ikke har et måltid i nærheten, rett etter en styrkeøkt, det er da kroppen trenger mest næring. (Anbefales)

Creatine: Creatine gjør sånn at du får vann til musklene dine, sånn at du kan yte mer på trening, og du vil få raskere framgang innen styrketrening. (Har du råd så for all del, fantastisk produkt, men ville ikke prioritert det, ser ikke på det som nødvendig for deg.)

Pre Work Out: Også kalt P.W.O, prestasjonfremmende produkt, er som å ta 2 shotter med espresso, du vil kunne yte mer på trening.(Har du råd for all del, fantastisk produkt, men ville heller ikke prioritet det, ser ikke på det som nødvendig, vil heller klare meg uten.)

BCAA: Føler at det er litt som den snille lillebroren til P.W.O. Den vil gi deg mer utholdenhet på trening, og du vil restituere bedre. (Jeg liker veldig godt BCAA, føler at den gir meg veldig mye tilbake, jeg anbefaler absolutt deg å bruke bcaa.)

ZMA: Jeg er overbevist om at ZMA har gitt meg framgang når det kommer til styrketrening, du tar det før du legger deg og du få bedre søvn som vil gi kroppen bedre resitusjon. (Jeg anbefaler ZMA.)

Omega-3: Jeg spiser alt for lite fisk så jeg føler at jeg trenger omega-3 (Jeg anbefaler omega-3)

Fettforbrennere: Jeg har prøvd det, men kun fordi jeg skulle konkurrere og måtte rekke en bestemt vektklasse. De er som regel full av coffeine, og te-ektrakter (Har du råd for all del, men jeg anbefaler det minst av alt, jeg føler at det er unødvendig og man har ikke behov for det, du klarer deg uten.)

Spirulina og chlorella: Synes det selv er et spennede produkt, jeg anbefaler deg og google det å prøve å få din egen mening om produktet, for det er litt kontroversielt. Det går under lista "superfoods" men noen mener at det er noen metaller i det som er potensielt skadelig, men google spirulina eller chlorella å les. (Anbefaler å ta en titt, anser det som ikke nødvendig å ta, men har du råd, prøv ut)

MCT olje: Fungerer som en energikilde til kroppen, kroppen bruker det til å bygge muskler samt fettforbrenning. (Jeg anbefaler mct olje.)

CLA: Skal teste det ut for første gang nå. CLA sine effekter kan oppsummeres slik: det hjelper til med å bygge opp muskulatur, det hjelper på reduksjon av kroppsfett og det øker forbrenningen. Men har ingen personlig erfaring enda så kan ikke si noe.


Hvor du kan kjøpe, jeg anbefaler deg å lage flere forskjellige brukere, på f.eks gymgrossisten.no, akkurat nå har de masse tilbud. Vær smart, kjøp når det er faktisk er tilbud, undersøk å sammenlign priser, det er masse penger å spare. Spesielt på gymgrossisten har de hatt mye 2 for 1 billig.

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #14 : 13. april 2015, 10:27 »
Takk! Det har jeg alltid lurt på, hva man burde bruke av kosttilskudd. Kom gjerne med tilbakemelding om hvordan du syntes CLA fungerer, for det har jeg også lurt litt på Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!