Skrevet av Emne: Spørsmål ang. vektnedgang  (Lest 32199 ganger)

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #30 : 16. april 2015, 10:23 »
MCT olje bart, ja men liker å ha det i kaffe, te, vann, shake etc.
BCAA, liker pulver best for da får man i seg vann også.

Bra at du er tilpasser deg, hvis du ikke klarer styrke så skifter du til noe annet, bedre det enn å sitte i ro, fortsett sånn, stå på!

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #31 : 16. april 2015, 14:32 »
Vanligvis kjenner man det mest i kroppen to dager etter selve treningen. Har man trent hardt, vil man også kjenne det godt tre dager etterpå også. Og man kjenner det spesielt etter man har startet å trene styrke. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg ikke merket snn så godt, men det tok en stund. Det kan jo også ha noe med at du er på diett samtidig, og prøver å gå ned i fett. Lite mat kan føre til dårligere restitusjon.
Spiser du noe etter trening? Shake eller annen mat? Det er smart for restitusjonsprosessen.

Vanligvis regner man ca 48 timer på at en muskel restituerer seg og er klar for neste økt, men muskelen kan være støl selv om den er klar til trening.

Jeg er faktisk litt dårlig på det.. Går somregel hjem og dusjer også lager jeg middag som jeg spiser etterpå, så da går det jo litt tid.
Hva er bra og spise etter trening, som restitusjon og før middag? Skal man gjøre det alle dager man trener, uansett om det er styrke eller kondisjon man trener?
Har alltid fått for meg at det er viktigst med å innta næring etter styrketrening, men hvordan gjør jeg det da når jeg trener først styrke, så kondisjon rett etterpå i alt ifra 20-60min?
Har hørt at det er bra og trene styrke først også kondisjon etterpå, så jeg gjør somregel det. Det var noe med at noe lagre ble brukt opp under styrketreningen, så da brukte kroppen hovedsakelig fett som energi dersom man trente kondisjon rett etterpå. Er det bare bullshit eller stemmer det?
Haha, "noen lagre" som blir brukt opp faktisk, men ja.. Husker ikke hva det var, men du forstår sikkert hva jeg mener Tongue

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #32 : 16. april 2015, 15:33 »
MCT olje bart, ja men liker å ha det i kaffe, te, vann, shake etc.
BCAA, liker pulver best for da får man i seg vann også.

Bra at du er tilpasser deg, hvis du ikke klarer styrke så skifter du til noe annet, bedre det enn å sitte i ro, fortsett sånn, stå på!

Okei Smiley kan man bruke BCAA som restitusjon etter trening, eller skal man kun bruke det før trening? Altså at man tar en før og en etter. Har lest man kan bruke det under trening også, men føler ikke jeg trener så hardt at jeg trenger det egentlig.

Ja, gidder ikke å gå hjem selvom jeg ikke får fullført treninga jeg hadde planlagt, men skal innrømme at det fristet ganske mye! Hater og ikke få utført økter og ting som jeg har planlagt, for da må jeg "stokke om" på treningen resten av uka også:P

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #33 : 16. april 2015, 15:55 »
Proteinshake er ganske vanlig for de som trener styrke. Evt. cottage cheese, eller noe annet med proteiner. Sammen med litt riskaker eller en banan (raske karbs). Det er mye diskusjoner om når man bør ta dette, men selv tar jeg shaken i garderoben etter styrkeøkten. Om det er det mest optimale, kan jeg ikke svare på, men du bør ha fått i deg noe mat innen max 1 time etter økten er ferdig. Spørsmålet om etter en kondisjonsøkt er faktisk noe jeg lurer på selv...
Når du trener styrke og deretter kondisjon bør du hvert fall ta shaken etter styrkeøkten, før cardio.
Uten å si det sikkert, så tror jeg ikke du vil bruke mer energi fra fettet på kroppen ved å kjøre cardio etter styrkeøkten. Poenget er vel derimot at om man kjører cardio før styrkeøkten, vil man tømme nettopp disse glykogenlagrene før det er ønskelig, da man trenger disse under hele styrkeøkten, og ikke bare halve. Det vil altså tære på kroppen, og du vil ha mindre energi til styrkeøkten, som fører til at du kan løfte mindre, som fører til at prograsjonen på styrketrening, både styrke og muskelmasse, vil bli dårligere. Det lønner seg alltid å få det maksimale ut av styrkeøkten.

Dersom du bruker proteinpulver, vil du få i deg en del BCAA der ifra. Hvis du skal ha et eget BCAA-tilskudd, ville jeg tatt det før trening, eller etter trening dersom du ikke bruker proteinpulver. Men ettersom ditt mål er å gå ned i fett, og du ikke konsentrerer deg så mye om muskelmasse, hvert fall i første omgang, vil jeg tro at du klarer deg fint uten BCAA. BCAA hjelper hovedsaklig på å holde på muskelmasse på deff, og gjør at man kan gi full gass i litt lenger tid under styrketrening, både på deff og bulk.

Dersom man er helt ille støl, så kan det være greit å vente en ekstra dag. Men for meg hjelper det ofte å varme opp litt bedre enn vanlig, og tøye litt forsiktig på de musklene jeg skal trene hvis de er veldig støle. Men dersom ikke dette hjelper, er det bare å utsette det. Det kjenner du selv.

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #34 : 16. april 2015, 20:23 »
Før trening vil du ha i deg karbohydrater, det er dette som vil deg energi til å prestere på trening. (Brød, ris, potet, pasta, søtpotet, nøtter, riskaker, banan, frukt, bær etc etc) Men så er det jo sånn at du vil gå ned i vekt, så du vil være forsiktig med å spise for mye av dette. Du ønsker et kosthold der proteiner og fett dominerer.

Etter trening vil du gi kroppen raskest mulig næring, i form av proteiner og fett. Her er proteinshaken et fantastisk verktøy for å få i seg næring så raskt som mulig, som hantelpresseren gjør, rett etter trening chugger han i seg en proteinshake! Dette er ikke noe måltidserstatter.

Så viss du drikker en proteinshake så kan du bruke bedre tid på å komme deg hjem, dusje og lage mat uten at du må stresse fælt.

Hvis du har trent styrke i 1,5 time, så synes jeg det er unødvendig å dra øyeblikkelig å trene cardio i 1-1,5 time.
Hvis du skal trene cardio etter 1,5 time med styrke, hold det til 10-20 min mer intesivt, det fungerer bra, jeg gjør det selv. Jeg tar ikke proteinshake imellom styrke og cardio, jeg går rett på cardio, og når jeg er ferdig tar jeg en shake i garderoben.

Jeg ser folk som trener 1,5 time styrke, så hiver de seg rett på cardio i 1,5 time, de ser ut som dritt, det er ikke noe vits føler jeg. De går tom for energi og innsatsen bare dabber av og du får ingenting ut av treningen. Innsats å viljestyrke er ikke alt, man må også vite å restituere og spise riktig til riktig tid.

Jeg er enig, kjør styrke først, så cardio.

Jeg anbefaler BCAA for deg, før og under trening, ikke etter, da skal man få i seg proteiner, som f.eks proteinshake, tunfisk, kylling, brokkoli, kalkun, egg, nøtter, cottage cheese, etc etc.


Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #35 : 16. april 2015, 20:43 »
Forresten er det hver fredag du har bestemt deg for å komme med oppdateringer på hvordan formen er? Smiley Snart 1400 lesninger, folk er intresserte Smiley

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #36 : 17. april 2015, 08:56 »
Okei Cheesy Jeg prøver og kjøre styrketreningen på maks en time, så har korte pauser eller kjører supersett, så cardio etterpå. Nå om dagen er det mest bare og gå egentlig, eller zumba/step. Skal kjøre på med intervaller etterhvert nå som jeg er litt igang Smiley

Proteinshake er jo ekstra kalorier, men det har kanskje ikke så mye å si? Har dere forslag til en bra shake jeg kan bruke etter trening? Den jeg har likt best av de jeg har smakt hittil er faktisk den "Diet protein shake" med sjokolade, den er jo ikke så mye kalorier i heller. Foreløpig trener jeg bare styrke for å stramme opp og øke forbrenningen. Målet er jo å gå ned så mye fettprosent/kg som mulig så tror jeg må bli flinkere med cardioen fremover og prioritere den.

Hva spiser dere før trening og hvor lenge før? Eller tar du bare BCAA? Jeg får maten/shaken veldig opp i halsen uansett hva jeg putter i meg egentlig, så jeg er veldig dårlig på å spise før trening.. Tar heller noe engergigreier (Red force, fres osv).


Jeg veier meg osv på lørdag morgen, for skal jeg ha en dag jeg skal spise det jeg ønsker så blir det lordagen. Denne uka har vært litt dårlig da.. Har hatt bursdagsfeiring, slurva litt med maten noen dager og blitt syk. Ser ikke ut som at jeg har gått opp noe ihvertfall(veier meg hver dag nå). Legger ut tall til lørdag eller søndag uansett Smiley

Men neste uke blir mer interessant! Har satt opp nøye og detaljert plan om hva jeg skal spise, kcal innhold så jeg vet det ikke blir for mye, tidspunkter, hva jeg skal trene osv. Og jeg starter opp med morgencardio noen dager, så gleder meg til neste lørdag Cheesy Merker at jeg er mye flinkere når ting er såpass godt planlagt og jeg har en plan med akkurat hvor mye jeg skal spise osv.

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #37 : 17. april 2015, 08:58 »
Jeg anbefaler BCAA for deg, før og under trening, ikke etter, da skal man få i seg proteiner, som f.eks proteinshake, tunfisk, kylling, brokkoli, kalkun, egg, nøtter, cottage cheese, etc etc.


Må jeg forresten ta BCAA hver dag? Eller kun dager jeg trener enten cardio eller styrke eller kun dager jeg trener styrke?

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #38 : 17. april 2015, 12:16 »
Liker det jeg leser, du er på gang med noe bra! Cheesy

Jeg liker myrevolution.no sitt proteinpulver. 3kg myoprotein. Mocca chocolate.
Mocca Chocolate

Næringsinnhold

Næringsinnhold   pr 100g           pr dosering 40g
Energi   1548kJ/368kcal      619kJ/150kcal
Protein         85,1g                   34,0g
Fett                   1,5g                     0,6g
Karbohydrat   2,7g                     1,1g

Jeg spiser sistemåltid 1 time før trening. F.eks Ris, kjøttdeig, brokkoli, blomkål, løk, champignon, chili


BCAA drikker du når du vil, når du føler for det. Du er ikke nødt til å drikke det hver dag, eller til hver trening, men du vil merke resultater av å drikke det å da vil du ha det til hver trening Smiley

Se på BCAA som en Powerade(energidrikk) med alt det en Powerade(aminosyrer) mangler, og uten det dritten som finnes i en Powerade(sukker).

Jeg tar treningflaska, fyller den med iskaldt vann, legger til 5-10gr BCAA begynner å sippe på det 15 minutter før trening, drikker det opp under trening, fyller flaska med mer vann og drikker vann resten av økta.

Ja, det er ikke viktig om det er positive eller negative tall vekta viser, det vil gi oss flere spørsmål som vi må finne svar på bare.

God planlegging gjør alt lettere, tilslutt når alt er på plass så er det ikke så mye stress lengre, det er bare å følge timeplanen å gi gass Cheesy

Legger igjen en motivasjons video! Smiley

https://www.youtube.com/watch?v=pZzSDgxTx0w&spfreload=10

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #39 : 17. april 2015, 14:43 »
Okei Smiley så at det var en del kalorier i den MCT oljen også, men den gjør kanskje mer godt enn den "ødelegger" med de ekstra kaloriene?
Blir spennende og se fremover nå! Jeg merker veldig på kroppen at jeg har begynt å trene osv. Vekta viser ikke så mye forskjell, men kroppen føles mye strammere allerede:) Takk for motivasjons videoen, skal legge den til i lista mi Cheesy

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #40 : 17. april 2015, 16:22 »
Riktig angående mct oljen. Ja dette blir spennende Smiley

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #41 : 18. april 2015, 09:48 »
Veiedag! Er fornøyd med at jeg ihvertfall ikke har gått opp siden jeg kun har fått trent 2 dager cardio og spist endel usunt. Så ligger på nøyaktig det samme som forrige helg faktisk:
Vekt: 84,3 kg

Kjempe motivert til å jobbe hardere neste uke og få litt fremgang igjen! No more excuses Cheesy

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #42 : 18. april 2015, 16:55 »
Konge, det er den motivasjon som vil bære deg igjenom de tøffe ukene, månedene framover! Smiley

Utlogget petrine91

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #43 : 22. april 2015, 10:08 »
Føler jeg spiser HELE tia jeg, og er mett hele tia.. haha:P Føler jeg spiser for mye, men passer på kaloriene og logger alt jeg spiser. Spiser jo litt mer enn det den Lifesum appen vil ha meg til å gjøre (ca 80-100 kcal mer), men trener jo i tillegg og de ekstra kaloriene kommer i hovedsak fra den proteinshaken etter trening, som jeg forresten har market hjelper med veldig med restitusjonen!

Sånn har uka sett ut foreløpig, kom gjerne med innspill:
Mandag:
Frokost: Omelett med 1 egg, 2 hviter, 50g skinke og salat
Mellom: Pistasjenøtter (8g /15 stk), gresk youghurt
Lunsj:140g kyllingfilet, 100g brokkoli, 50g blomkål, 50g sopp
Mellom: 1 egg, 1 boks lakerol (pga forkjølelsen), 2 riskaker
Etter trening: Diet protein shake
Middag: 200g svinefilet, 250g grønnsaker, woksaus
Kcal totalt: 1312
Trening: 45min step (på halv maskin.. Fortsatt syk så hadde 0 energi), gikk 30min på mølla

Tirsdag:
Frokost: Samme omelett som I går med 3 skinkebiter og salat inni
Mellom: Pistasjenøtter (8g /15 stk), gresk youghurt
Lunsj: 140g kyllingfilet med blandet salat og 1/2 avocado, 1 SS mager kesam
Mellom: 1/2 avocado, 2 skinkebiter
Etter trening: Diet proteinshake, 1 riskake
Middag: Hjemmelaget lasagna med bla. karb.deig, cottage cheese og speltlomper
Kcal totalt: 1306
Trening: 45min styrke fullkropp, gikk 30min på mølla I veriert tempo

Veide meg til morgenen idag. Veide 84,3 på lørdag, 84,5 på mandag og 83,5 i dag. Så går riktig vei hvertfall! Blir spennende og se på lørdag og jeg har gått mer ned resten av uka Cheesy

Har ikke kommet igang med morgencardio enda siden jeg har vært syk og hatt lite energi, men har passet på å gå minst 30min på mølla på slutten av alle treninger istedet. Gå bare på hastighet 5.5-6.5 og varierer litt med å gå oppoverbakke innimellom. Blir ikke veldig sliten egentlig, men det er vel bedre enn ingenting Smiley Vil ikke at det skal bli ett ork hver gang, så starter rolig..

Føler jeg må begynne med intervaller eller steppe opp cardiotreningen egentlig, men jeg haaater og jogge og å løpe, det har jeg alltid gjort.. Sliter med vonde legger osv når jeg gjør det, så er mer glad i å gå.. Har samme problemet når jeg går fort (merker det på 6,5! Da føler jeg at jeg går på alt jeg kan da)..

Noen tips til hvordan jeg kan få effektivisert cardioen uten og matte jogge/løpe/gå veldig fort for å få bra utbytte? Jeg HATER å sykle, så helst ikke det.. Roing og elipse er jeg heller ikke så glad i, føler ikke det gir meg noe.
Har veldig lyst til å kunne jogge og løpe da, men tror jeg må ned litt i vekt før jeg kommer til å klare det. Prøver av og til, men da kommer enten smarten i leggene i veien, eller pusten til slutt (yay for dårlig kondis!)
Intervaller med jogging i sånn maks 1min av gangen hadde jeg fått til, men vet ikke om det har noe for seg? Hvor korte gå-pauser må jeg isåfall ha da og hvor mange ganger?

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Sv: Spørsmål ang. vektnedgang
« #44 : 22. april 2015, 11:39 »
Jeg er enig i alt du sier, det du spiser ser veldig bra ut, dette er veldig bra!! Bra du tar den proteinshaken etter trening, det  er sant at du merker at du restituerer raskere! Smiley

Ja og er du syk så er du syk, du skal leve lenge så du har mange dager igjen på å ta igjen, så ikke få noe dårlig samvittighet eller noe sånt.

Loggfør hver dag hva du veier, men aldri sammenlign deg dag fra dag, sammenlign heller fra lørdag til lørdag.

Hold deg til 30 min, ikke gå lenger, prøv heller å forbered hastighet og oppoverbakke etter hvert som du blir i bedre form, ikke rush det! Logg før hva din hastighet og oppoverbakke, neste gang du går så går du samme, eller litt mer. aldri under. Omså at du går 0,1 raskere, eller 0,5 høyere oppoverbakke hver gang. Det er snakk om å bare bli 1% bedre hver gang, tenk om 100 dager hvor du er. Så ikke stress.

Ja jogging suuuuger spesielt når man går i kalori underskudd, og går på lav karbo, det er rett å slett ikke gøy i det hele tatt. Hvis jeg var deg så ville jeg prioritert jogging sist av alt. Få vektløftinga i orden, samt det å gå i et høyt tempo i oppoverbakke. Det vil gi deg bedre cardio, det tar bare lenger tid enn om du skulle jogge, men det er mer behagelig. Så får du starte med jogging når du føler deg klar for det. Ikke tenk på det før du er der. Og hvis jeg skal anbefale jogging så er det 4x4. Det er det beste. Og der igjen du trenger ikke å begynne på 15 i hastighet. begynn på 5 i hastighet omså. Så øker du roooolig for hver gang.

Ta å google "marathon vs sprinter", gå på bilder å se hvordan kroppene ser ut, hvilken type kropp vil du ha? Hvem faen vil se ut som en marathon løper, ingen på treningforum tipper jeg Cheesy De har ingen former eller muskler, ser jo ut som lik. Har respekt for det de driver med altså. Så det å kunne løpe i flere timer er liksom fint det, spesielt hvis det er en zombie apokalypse, men sånt skjer bare på film. Vi trenger ikke å kunne løpe så lenge lenger. Har du lyst å se ut som sprinter, eller fitnessutøver så holder du deg til høy intesitet intervaller og vektløfting.

Ja og en ting du kansje ikke har tenkt på er at du har ikke loggført hvor mye vann du har drukket, ikke fordi det er viktig, jeg sier det bare for å påpeke at det er viktig at du drikke masse vann, så hvorfor ikke loggføre det også ?  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!