Skrevet av Emne: Kutte vannvekt?  (Lest 11137 ganger)

Utlogget macpersen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 70

Kutte vannvekt?
« : 09. april 2015, 15:09 »
Noen her som har personlig erfaring med å kutte vannvekt før konkurranse?
Det blir min første gang om 2 dager.
Våkner opp ca.71kg om morgenen, er naturlig 78kg men har rippet meg ned.
Jeg må veie 69,9kg
Innveiing er 3 timer før kamp. Min plan er å dra i badstue 1 time før jeg skal veie meg. Skal jo kun kutte ca. 1-1,2kg på 1 time. Tror det skal greit, men har jo ingen erfaring fra før så har jo egentlig ingen anelse.
Jeg vet jeg kan f.eks jogge, men siden det er bare 3 timer mellom innveiing og konkurranse så vil jeg gjøre minst mulig, raskest mulig. Jeg har gått på kalori underskudd i mange måneder og vil ha mest mulig energi den dagen og ikke bruke opp på jogge etc.
Har et par spesifike spørsmål.

Tenker å kansje pakke meg inn i søppelsekk mens jeg sitter i badstue for å speede opp prossesen. Er dette smart?
Kan jeg hoppe i basseng for å kjøle meg ned viss jeg har klart å nå målet på 69,9 før jeg går å veier meg? Vil jeg trekke inn vann?
Kan jeg drikke når jeg våkner opp og til jeg hopper i badstue og starter og kutte vann vekt?


Utlogget aromefraise

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Kutte vannvekt?
« #1 : 25. februar 2017, 00:21 »
Er klar over at dette er et gammelt innlegg, men kan hende flere lurer og derfor kan kikke her.

1. Skal man ha innveiing samme dag/få timer før, unngå vesketap så langt det lar seg gjøre. Ikke bare kan det nedsette din optimale prestasjon, men det øker også sjansen for knockouts og hjernerystelser om du ikke får rehydrert deg godt nok. Man kan tenke seg at kroppen klarer å ta opp ca 0.8-1 liter vann i timen. Og man må fort drikke mellom 2-3 liter før 1 blir tatt opp da ca 2/3 vil gå rett igjennom om man drikker mye fort.

2. Kutt så nærme innveiing som mulig, så du ikke går dehydrert lengre enn nødvendig.

3. Man kan fint bruke søppelposer eller noe som kalles svettedrakt, som så og si er det samme. Bare pass på å ha en strikk eller tape rundt åpningene (håndledd, foten). Dette vil få deg til å svette raskere.

4. Har du nådd vekten din er det bare bra om du kjøler deg ned raskt etterpå. Dette vil stoppe ettersvettingen og du mister ikke mer vann enn nødvendig. Nei, du vil ikke trekke inn vann igjennom huden.

5. Du kan drikke før du kutter, men husk at vann er tungt. Drikker du en halv liter må du faktisk kutte en halv kilo mer.

6. Siste tips. Bruk badekar istedenfor badstue. Personlig finner jeg dette mye letter og raskere enn badstue da jeg svetter raskere og mer, samt man slipper å bli like sliten i hodet pga man unngår å puste inn den varme luften. Det skal være veldig varmt, slik at man såvidt kommer seg neddi, så fort vannet begynner å bli lunkent, dra ut proppen litt og fyll på med varmt vann. Da går det fort. Føler man seg veldig tørst, det er lenge til innveiing og man føler kuttet går veldig greit, kan man ligge og fjerne 3-400 gram til og derfor tillate seg å drikke 3-4dl.

Utlogget PT-Stine

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 19

Hei, jeg heter Stine! Jeg jobber som personlig trener og er aktiv på nettstedet www.proteinpulvertest.no . Her kan du f.eks lese vår topp 10 beste proteinpulver i Norge http://www.proteinpulvertest.no/best-proteinpulver-i-norge-2017-best-i-test/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!