Skrevet av Emne: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy  (Lest 5724 ganger)

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

"Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« : 22. april 2015, 19:35 »
Jeg har begynt å gå litt dypere i knebøy nå. Fra såvidt over parallell, til såvidt under parallell. Problemet er at jeg kjenner det mye mer i høyre bein, enn jeg gjør i venstre. Blir fortere sliten, og kjenner at muskelen brukes mer. Noen som aner hvorfor, og om det det er noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #1 : 22. april 2015, 20:37 »
Det blir jo å ta en titt på teknikken, da. Enten må du få en som har relativt ok peiling til å se på deg når du bøyer, eller så må du filme deg selv og poste det her så vi kan ta en titt.

"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #2 : 23. april 2015, 00:03 »
En jeg anser som en flink PT har sett på teknikken, og kunne ikke se noe spesielt.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #3 : 23. april 2015, 17:13 »
Da kan det jo være så enkelt som at du har en viss ubalanse i muskelstyrken i beina. Mitt beste tips er å bare bøye ofte, og holde jevn progresjon. Jeg pleide å ha litt vondt hist og her i startfasen, både i knær, lår og rygg, men etterhvert som jeg bare bøyde ivei og nektet å gi meg ble alt borte, og nå er det veldig sjelden noe gjør vondt eller er ujevnt i bøyen.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #4 : 23. april 2015, 17:39 »
Jeg har begynt å gå litt dypere i knebøy nå. Fra såvidt over parallell, til såvidt under parallell. Problemet er at jeg kjenner det mye mer i høyre bein, enn jeg gjør i venstre. Blir fortere sliten, og kjenner at muskelen brukes mer. Noen som aner hvorfor, og om det det er noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

Sannsynligvis en svakhet ett eller annet sted i venstre lår eller hofte og så overkompenserer du med høyrebeinet og ender opp med å belaste høyre enda mye mer enn styrkeforholdet skulle tilsi (har sett folk holde på sånn i overkroppsøvelser). Å trene ettbeinsøvelser med nøyaktig samme belastning på hvert bein kan hjelpe. Det gjelder å trene noe som gjør at venstrebeinet må klare seg selv.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #5 : 24. april 2015, 13:42 »
Jeg har begynt å gå litt dypere i knebøy nå. Fra såvidt over parallell, til såvidt under parallell. Problemet er at jeg kjenner det mye mer i høyre bein, enn jeg gjør i venstre. Blir fortere sliten, og kjenner at muskelen brukes mer. Noen som aner hvorfor, og om det det er noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

Ettbeinsøvelser kan nok løse dette problemet. Utfall eller ettbeins knebøy. (Pistols for viderekommende, du bør løfte egen kroppsvekt i bøy ganske greit før du begynner med disse.)

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #6 : 24. april 2015, 13:53 »
Jeg har kjørt mye knebøy tidligere, men er første det siste året jeg har fått en de bedre teknikk. Har derfor kjørt mye box-squat. Så begynte jeg med vanlig bøy etter jul en gang, og begynte å gå en smule dypere nå. Har aldri merket noe til det før heller. Har pleid å kjøre pistolsquat på box i ny og ne (klarer ikke uten), til litt under parallell. Har også trent litt bulgarsk utfall siden i høst. Var ingen merkbar forskjell der. Ble mest sliten i bein nummer to uansett hvilket bein jeg tok først. Men kan jo prøve å kjøre bulgarsk utfall først i morgen, og tenke spesielt over det da.

Det første som slo meg var om det kunne være forskjell på hvor myk jeg var i venstre og høyre ben. Noen tanker om det?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #7 : 24. april 2015, 13:56 »
Hvis du skal trene ettbeinsøvelser for å bøte på det der så må du komme veldig dypt ned. Du kan gjøre et forsøk på jobbe nede i bånn uten å gå helt opp, f.eks. Eller bruke en treningsstrikk som festes rundt knebøystang og under armene, og så jobbe nede i bånn. Eller bare holde deg fast i noe og prøve å ta i så lite som mulig med noe annet enn beinet. Hvis begge bein klarer å henge med nede i der så burde overføringsverdien til dyp knebøy være god, med mindre det er et eller annet relatert til ryggstrekker-muskulaturen som er problemet.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #8 : 24. april 2015, 18:30 »

Det første som slo meg var om det kunne være forskjell på hvor myk jeg var i venstre og høyre ben. Noen tanker om det?

Hvis venstre låret bare vrir seg vekk fordi du mangler bevegelighet der, istedenfor å bli med høyre helt ned, så kan det føre til at mye av vekta kommer over på høyrebeinet nede i bånn. Men du burde klare å merke at det skjer hvis den effekten er noe særlig stor.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #9 : 24. april 2015, 21:05 »
Kan ikke merke noe spesielt når jeg tar knebøy. Bare at jeg kjenner det mye bedre i høyre ben. Ikke noe annet.

Men da prøver jeg å kjøre pistols i noen uker. Bør jeg erstatte knebøy med pistol, eller først knebøy og så pistol? Hvordan bør jeg varme opp muskulaturen før jeg tar pistol, dersom jeg bør erstatte knebøy med dette?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #10 : 24. april 2015, 23:15 »
Til økter med pistols pleier jeg å varme opp med knebøy men ikke med så mye vekt at jeg blir noe særlig sliten, bare for å komme i gang. Sist gang kjørte jeg 5 reps med 15, 35 og 55 kilo pluss ett sett med kneløft og så rett på pistols med +10 på skuldra. Men det er ikke noen fasit. Ikke slit deg ut på knebøy først, du trenger å ha full kontroll når du skal trene pistols. Prøv med støtte og noen form for avlastning først og fokuser på å komme så dypt som overhode mulig og opp igjen med full kontroll og uten innslag av eksplosivitet noe sted.

Det her er sånn passe dybde :


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #11 : 25. april 2015, 15:57 »
Kjørte pistols på ben-økta i dag. Gikk helt ned, men holdt meg fast i et stativ for å holde balansen. Tok 5 reps, 4 sett. Uten sko, da jeg bare har vanlige innesko, og ikke noe form for vektløftersko. Merket et par ting:
*Balansen er bedre på venstre bein, enn den er på høyre.
*Mobiliteten i ankelen er bedre i venstre, enn høyre. Muligens samme med hofta, men det er i så fall ikke så markant.
*Venstre ben gikk naturlig rett frem da jeg gikk opp og ned, mens høyre ben og kne på en måte var vridd litt innover. Jeg tenker at det kanskje kan ha noe med forskjellen jeg merker i bøy?

Noen tanker og tips?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #12 : 25. april 2015, 16:37 »
Så da er det høyrebeinet som har en svakhet da, sannsynligvis i gluteus medius som sammen med adductors holder låret i en stabil posisjon. Kanskje også de dype hofterotatorene. Det du bør gjøre er å gå hardt inn for å holde låret i riktig posisjon underveis og heller avslutte når det ikke lar seg gjøre lenger. Og så ikke trene venstre mer enn det høyre klarer. På den måten så vil styrken i høyrebeinet nærme seg venstre. Du kan prøve å plassere et speil inntil en vegg foran deg så ser du hva som foregår forfra og ikke bare ovenfra.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #13 : 25. april 2015, 17:39 »
Takk for gode råd! Da prøver jeg dette i noen uker for å se om det bedrer seg Smiley

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: "Skjev arbeidsfordeling" i knebøy
« #14 : 15. mai 2015, 23:03 »
Hadde samme problem som jeg løste med å holde venstre fot litt foran høyrefoten, men som jeg fant ut ikke var så bra, fordi jeg roterte med overkroppen på vei opp

Det løste seg selv etter at jeg endret litt på teknikken -- jeg stiller føttene lenger ut til sidene, setter meg dypere ned og bruker rumpa mer og mindre quads
Dvs. når du setter deg helt ned, så må du ha begge beina på hver sin side av kroppen og ikke samlet foran deg, på en måte

https://www.youtube.com/watch?v=advvvmTfXG0&t=19m11s

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!