Skrevet av Emne: Er dette en spøk? MFP/iifym/TDEE/vektnedgang  (Lest 3664 ganger)

Utlogget nuf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Er dette en spøk? MFP/iifym/TDEE/vektnedgang
« : 28. april 2015, 14:06 »
Hei,

Jeg driver å tracker kalorier med My Fitness Pal for å gå ned de siste tre kiloene med fett. Jeg gikk ned mye frem til et visst punkt, også sto fettprosenten bare stille. Jeg er slank, så det er ikke noe hysterisk slankeopplegg jeg driver med.

I følge TDEE kalkulatoren (http://iifym.com/tdee-calculator/) har jeg en TDEE på 1450. Derimot endrer denne seg for hver gang jeg taster inn, selv om jeg har samme opplysningene. Jeg har tidligere basert meg på at TDEE'en min var 1650 noe jeg fikk sist.

En periode spiste jeg noe ala 49 carbs/51 fett/114 proteiner og 1300 kalorier, noe som funket svært dårlig. Husker ikke konkret hvor mye fett det var, men i allefall rundt der. Karbohydratantallet var for lavt, og jeg var tilnærmet zombie. Justerte til 81 carbs/72 fett/98 protein (fortsatt 1300) og ble mye mer levelig.

Nå får jeg opp at TDEEen min er på 1450. Dermed ligger jeg bare 150 kalorier i underskudd hver dag, og jeg merker jeg sliter en smule med å holde hungeren vekk, i allefall hvis jeg skal trene i tillegg. Hvis jeg skal ligge på et kaloriunderskudd som tilsvarer 0.5kg uka må jeg jo ned på 950, noe jeg ville kalt direkte uforsvarlig.

Er det noen som har hatt feilberegnet TDEE? Hva gjør jeg nå? Spiser 1450 og trener vekk 500 hver dag? Føler ikke jeg når til med den kunnskapen jeg har.

Edit: ifølge Tdee ligger jeg bare 150 kcal i underskudd, men jeg merker det virkelig på kroppen at jeg er sliten.

Utlogget nuf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Er dette en spøk? MFP/iifym/TDEE/vektnedgang
« #1 : 28. april 2015, 14:24 »
Tilleggsinformasjon:

Foreløbig vekt: 55
Høyde: 159 cm
Fettprosent: 29.1%

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Er dette en spøk? MFP/iifym/TDEE/vektnedgang
« #2 : 28. april 2015, 15:08 »
Er du sikker på at du har regnet riktig? Da jeg tastet inn tallene så er det din BMR som er på 1450 kcal. Dette er hva du hadde forbrent hvis du hadde ligget i koma(Null aktivitet med andre ord), men jeg håper for guds skyld du gjør noe form for fysisk aktivitet hvis du skal ned i fettprosent.

Jeg feks trener 4-5 ganger i uken så jeg ganger BMRen min med en aktivitetsfaktor på 1,5, som tilsvarer min TDEE. Hvis vi gjør det samme på deg så er din TDEE på 2175 kcal. Da er du brått nærmere 900kcal i underskudd, og i teorien skulle du mistet en halvkilo hver 4. dag(nesten 1 uke per uke).

For å oppsummere litt.
1450kcal er din BMR. Du må gange dette tallet med din aktivitetsfaktor(Dette er et tall som blir beregnet utifra ditt aktivitetsnivå). Trener du 4-5 ganger i uken blir din TDEE på 2175 som et eksempel, og hvis du skal gå ned en halv kilo per uke må du legge deg 500kcal under dette hver dag, dvs 1675kcal hver dag.

Utlogget nuf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Er dette en spøk? MFP/iifym/TDEE/vektnedgang
« #3 : 28. april 2015, 15:35 »
Når jeg legger inn

> Kvinne
> 19
> 159 cm
> 55 kg
> Katch McCardle bodyfat 29%
> No exercise

Får jeg BMR 1213 og TDEE 1456.

Jeg trente fast 5-6 dager i uken frem til Januar hvor det sa stopp, og studier/jobb MÅTTE ta plassen til trening. Jeg har vært dårlig med aktivitet siden dette, og velger derfor å sette meg på no exercise selv om jeg får inn en økt her og der i blant. Jeg kjører til skole/jobb, sitter der, og sitter hjemme. Når jeg trener tar jeg å spiser den mengden kalorier for å kompensere. F.eks 1300 - 500 kcal trening + spiser 500 kcal til.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!