Skrevet av Emne: Enkel og proteinrik Lasagne (inkl næringsinnhold)  (Lest 6315 ganger)

Utlogget kcal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 59

Har laget denne en del ganger og begynner å bli ganske fornøyd. Jeg lager Lasagne uten bechamel (ostesaus) for å gjøre det litt enklere og sunnere. Smaken minner kanskje mer om pasta bolognese, enn tradisjonell lasagne. Oppskriften dekker 4 store porsjoner på rett under 800 kcal.

Ingredienser:

-800gr karbonadedeig
-2 løk
-4-5 hvitløksfedd
-4 bokser grovhakket tomat
-9 pastaplater (barilla 20pk fås kjøpt i de fleste matbutikker).
-ca 350-400gr ost (jeg bruker 375gr som tilsvarer 1 1/2 pakke med Arla Mozarella).
-50gr parmesan
-1/2 lime
-oregano
-basilikum
-pepper
-4ss rapsolje til steking og smøring av ildfast form

Det tar ca 1 time totalt fra du begynner til maten er klar, men mesteparten av det er ventetid på steking og hviletid etter at du tar maten ut av ovnen. Faktisk arbeid med forberedelser og steking er ikke mer enn 15-20min.

Jeg pleier å ta 3-4 pressede hvitløksfedd, pepper og oregano og kna det inn i karbonadedeigen, da jeg synes det gir litt mer smak i kjøttet. Dersom du ikke er så glad i hvitløk, kan du redusere mengden til omtrent halvparten. Du trenger ikke å kna krydder og hvitølk inn i deigen, men jeg synes det blir bedre smak. Alternativt tar du bare alt sammen i tomatsausen mot slutten.
Mens deigen godgjør seg, hakker du opp løken og steker den på litt over middels varme sammen med 1-2 pressede hvitløksfedd til alt begynner å få en lett brunfarge.

Litt avhengig av hvor stor stekepanne du har, må du muligens steke kjøttet i 2 omganger. Jeg bruker selv 32cm stekepanne, så jeg får plass til alt på en gang. Når kjøttdeigen er ferdig stekt blander du inn løken igjen og heller over alle 4 boksene med tomat. Ha i litt basilikum og klem in saften fra 1/2 lime. Rør alt sammen og gi det et kjapt oppkok på full varme i 2-3 minutter så alle smaker får blandet seg skikkelig.

Smør inn en ildfast form med ca 1ss rapsolje slik at maten ikke brenner seg fast. Begynn med et tynt lag kjøttsaus som såvidt dekker bunnen. Ta deretter litt raspet parmesan over og så legger du på 3 pastaplater. Neste lag kan ha litt mer kjøttsaus, men pass på at du får nok til alle lagene. Ta også litt raspet parmesan på og deretter 3 nye plater med pasta. Gjør det samme en gang til. Du bør nå ha nok kjøttsaus til overs for å ha et tynt lag over de siste pastaplatene. Hvis du bare legger pasta på toppen med ost, blir pastaen ikke kokt, men istedet sprøstekt og hard...
Avslutt med et godt lag med mozarellaost og litt raspet parmesan.

Kort versjon:
Kjøttsaus>parmesan>3 plater pasta
Kjøttsaus>parmesan>3 plater pasta
Kjøttsaus>parmesan>3 plater pasta
Kjøttsaus>Mozarella+Parmesan


Stekes i ca 15min på 225gr midt i ovnen. Når osten er gyldenbrun er pastaen også kokt, men er du usikker kan du stikke en gaffel igjennom. Er det lite eller ingen motstand, er pastaen kokt. Ta ut av ovnen og dekk til med aluminiumsfolie. La den stå i ca 20 minutter, ellers får du en veldig tynn/rennende konsistens på sausen. I mellomtiden kan du jo alltids lage litt salat?  biggrin

Næringsinnhold pr lasagne:
Protein: 307gr. Karbohydrat: 240gr. Fett: 100gr. 3088kcal  / Pr porsjon: 77P/60K/25F (772 kcal)


Dette holder til 4 gode porsjoner, så om du er alene så har du 4 lettvinte middager.

Dersom du foretrekker kjøttdeig fremfor karbonadedeig, blir det ca 20gr ekstra fett og 8gr mindre protein pr porsjon.

Håper det faller i smak  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!